Annons

Hjälp, jag drunknar...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte inte på ditt inlägg, Göran; det finns andra som både i den här och andra trådar ständigt avviker från ämnet ;)

Du har helt rätt i att vi har ett extremt bildflöde idag (åtminstone vi som ägnar tid åt sociala medier). Det beror nog mycket på att det har blivit lätt för vem som helst att faktiskt göra något så när bra bilder (åtminstone tekniskt). Många som bara använder mobilen lyckas t.o.m. göra bilder som är bra bilder (bortsett från tekniken), och det är bara positivt tycker jag. När tekniken inte längre är ett hinder som det länge var kan alla som har bildseende ägna sig åt fotograferande med gott resultat.

En del gamla rävar stör sig på att det blivit för lätt att fotografera, och det får de förstås göra. Jag tror dock att det främjar det fotografiska uttryckssättet att det blivit lättare - de som börjar fotografera med mobiler och upptäcker att det är kul är ofta intresserade av att lära sig mer. På samma sätt som många som är uppväxta med digital musik nu börjat intressera sig för vinylskivor är det många som vill lära sig att fotografera med film.

Många av dessa nya fotografer vill förstås lära sig tekniken och söker sig då till forum som FS Tyvärr blir många bortskrämda efter sin första fråga som spårar ut till diverse pajkastning mellan gamla medlemmar som måste få rätt, eller utläggningar som handlar om något helt annat. För att vi ska få in nya fotografer på FS för att utveckla diskussionerna tror jag vi som gamla medlemmar måste visa större hänsyn och inte bara ägna oss att mäta storlek på objektiv och alltid få rätt i alla trådar.

Vi kan prata bild till förbannelse som en klubb för inbördes beundran, men det kommer aldrig att utvecklas om vi inte får in nytt blod!
Hade denna eller dessa personer som avviker från ämnet hela tiden, diskuterat ansikte mot ansikte, då hade den personen, beroende på sällskap fått mer plats eller bara ignorerats.Jag tror inte att det hade varit en så stor sak i sig, men det jag kan tycka är värre på forum, är väl folk som är arga och som på så sätt sänker stämningen i forumet, nu upplever jag dock inte att det är vad som hände i denna tråd, tack och lov.
Personligen tycker jag att forum ska sprida inspiration,glädje och ge ny energi.
Jag har nog själv lätt att hamna utanför ämnen ibland,vilket kan vara trevligt också,men vill ofta tillbaka till huvudämnet ganska fort.

Jag kan förstå att den som köpt en riktigt dyr kamera, blir lite nedstämd, om exempelvis en ung fotograf tar en bättre bild med sin mobiltelefon. I dag finns det mycket i den digitala världen som kan göra en mobilbild mycket lik den,som en dyr kamera ger, vilket gör att man kan nå samma mål via olika vägar.
På filmtiden satt man inte bakom datorn och redigerade bilder, vilket flera både gillar och ogillar i dag. Personligen tycker jag att det tar för mycket tid med efterbehandling i datorn , och jag gillar väl inte den processen, så jag fotar istället endast jpg.

Att prata om en bild kan vara intressant, eftersom det speglar egentligen hur vi tänker och tycker, och man kanske kan känna en gemenskap och bekräftelse.
Jag kan väl tycka att även om det finns vissa regler om hur bilder ska komponeras på alla möjliga vis, så måste det väl ändå bli väldigt enformigt om alla bilder höll sig inom den ramen. Med tanke på dagens stora bildflöde, så tror jag att man nog helst ska bryta flera av dessa regler för att sticka ut och vara nyskapade.Men självklart kan en bild inom de vanliga reglerna i dess enkelhet också vara helt fantastiskt.
Jag tror man ska tänka så om det mesta i våra liv/vardag, att det inte finns något rätt och fel, så länge det inte är skadligt på något sätt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Någon tuppfäktning mellan alpha-hannar med stora objektiv har dock inte sett skymten av i denna tråd, själv har jag alltid varit bild intresserad men inser så klart min egen begränsning inom området, några av trådens deltagare är väl närmast att klassa som elit fotografer, att bli så pass duktig på foto för en vanlig amatör är inte det lättaste att ge sig på.

Det måste väl gå att starta speciella trådar om enbart Fotokonsten alla hemligheter, är det inte runt 200000 medlemmar med här på Fotosidan.se Scandinavians största fotosite, det kommer som sagt inslag från Fotosidans Magasin regelbundet till dessa sidor om fotografer både berömda och mindre berömda.
 

Terje H

Aktiv medlem
Håller med dig, Terje!
T .ex. inte ett ord om en av våra största naturfotofestivaler i Vårgårda, som går av stapeln i helgen. Om jag nu inte fullständigt missat det. Ett exempel av många.

Thommy
Nu vet jag inte om du var där på naturfotofestivalen i Vårgårda, men om du var där och kan eller vill, så får du gärna skriva om den. Antingen här i denna tråd, eller att du startar en egen tråd. Skriver om de olika föreläsningarna/utställningarna, om vad du tyckte. En recension, kanske.

Sedan kan andra som också var där fylla på med kommentarer eller frågor. Så om redaktionen ignorerar det, så kan vi medlemmar göra något - antingen i forum eller bloggar.

Jag var själv inte där, men skulle uppskatta om andra skrev.

Mvh Terje
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vi kan prata bild till förbannelse som en klubb för inbördes beundran, men det kommer aldrig att utvecklas om vi inte får in nytt blod!
Men kan det verkligen vara det som är "problemet" att det saknas "nytt blod". Om jag tänker på den fotoklubb jag är med i så är det ju så istället att det är just en massa äldre medlemmar som varit med i 30-40 år som är bärare av bildanalyskulturen som utvecklats. De flesta av kanske 125-130 medlemmar är väl pensionärer. Men en annan sak som också utmärker den klubben är att det finns så många kvinnliga fotografer där. Här är det bara killar/män nästan.

… och borde det inte finns tillräckligt med "blod" på Fotosidan, vare sig det är gammalt eller nytt för att driva den typen av trådar? 200 000 användare enligt Bengt, det borde väl räcka mer än väl i så fall för att ett sådant momentum ska uppstå eller hur?

Det kanske helt enkelt är så att en site som Fotosidan med nödvändighet får en slagsida mot teknik eftersom siten till stor del finansieras av all denna reklam. Så den kanske faktiskt inte är ett optimalt forum för bildkompositionsdiskussioner och bildanalys. Det finns ju faktiskt siter och andra forum som helt fokuserar på bilderna istället för grejorna. Där finns inget annat som distraherar och i bästa fall ingen reklam heller - ja det finns sånt.

Sedan har jag funnit att det verkligen finns en avtagande nytta att besöka tekniktrådar idag. Ofta ger de inte särskilt mycket utbyte om man är där för att lära sig saker. De flesta här har väl också hållit på så länge med digitalfoto att de har hyfsad koll på tekniken redan. Om man är ute efter att lära sig och utvecklas rent tekniskt så ger det nog mer att läsa in sig på det man är intresserad av och fotografera mycket och sedan diskutera det med folk IRL istället. Det är oftast mycket roligare och trevligare och då slipper man den destruktiva aggressivitet som blivit så vanlig även på Fotosidan.

Jag var på klubbmöte igår och trots att man hållit på i många herrans år så har man lyft samma problem som Terje lyft här. Man ska nu starta upp just en bildkompositionsgrupp och det är väl bra men jag som är ganska ny i klubben undrade stilla vilken gång i ordningen man sett ett behov av att få ännu bättre diskussioner kring bilden. Det verkar som om man aldrig kan bli hyfsat nöjd med där man är. Så frågan är ju om Terje någonsin kommer att bli till freds med sakernas tillstånd han heller och frågan är ju om det egentligen spelar någon roll så länge diskussionerna lever. Bilder att prata om kommer det väl aldrig bli någon brist på.

Jag tror vi missar det hela stort om vi tror att en abstrakt Internet-site är svaret på frågan. Jag tycker det ser mycket trevligare ut, som man gör i klubbarna, när man med jämna mellanrum samlas i olika intressegrupper kring olika teman och fotar, fikar, snackar och redovisar sina resultat. Jag kommer nog fokusera mycket mer på sånt framöver för fördelen med det är ju att man får inspiration av andra och sammanhangen. Det är särskilt viktigt i tider där många undrar om inte alla bilder redan är tagna.

En del har säkert sett Joakims fina blogg i ämnet:

https://www.fotosidan.se/blogs/joakimke/se-bilden-ar-alla-bilder-redan.htm
 

afe

Aktiv medlem
Så ditt svar är alltså att det inte är någon idé att försöka få FS åt det hållet, och ni som tar över alla trådar kan fortsätta göra det eftersom det ändå inte spelar någon roll? :D
 

Terje H

Aktiv medlem
Men kan det verkligen vara det som är "problemet" att det saknas "nytt blod". Om jag tänker på den fotoklubb jag är med i så är det ju så istället att det är just en massa äldre medlemmar som varit med i 30-40 år som är bärare av bildanalyskulturen som utvecklats. De flesta av kanske 125-130 medlemmar är väl pensionärer. Men en annan sak som också utmärker den klubben är att det finns så många kvinnliga fotografer där. Här är det bara killar/män nästan.

… och borde det inte finns tillräckligt med "blod" på Fotosidan, vare sig det är gammalt eller nytt för att driva den typen av trådar? 200 000 användare enligt Bengt, det borde väl räcka mer än väl i så fall för att ett sådant momentum ska uppstå eller hur?

Det kanske helt enkelt är så att en site som Fotosidan med nödvändighet får en slagsida mot teknik eftersom siten till stor del finansieras av all denna reklam. Så den kanske faktiskt inte är ett optimalt forum för bildkompositionsdiskussioner och bildanalys. Det finns ju faktiskt siter och andra forum som helt fokuserar på bilderna istället för grejorna. Där finns inget annat som distraherar och i bästa fall ingen reklam heller - ja det finns sånt.

Sedan har jag funnit att det verkligen finns en avtagande nytta att besöka tekniktrådar idag. Ofta ger de inte särskilt mycket utbyte om man är där för att lära sig saker. De flesta här har väl också hållit på så länge med digitalfoto att de har hyfsad koll på tekniken redan. Om man är ute efter att lära sig och utvecklas rent tekniskt så ger det nog mer att läsa in sig på det man är intresserad av och fotografera mycket och sedan diskutera det med folk IRL istället. Det är oftast mycket roligare och trevligare och då slipper man den destruktiva aggressivitet som blivit så vanlig även på Fotosidan.

Jag var på klubbmöte igår och trots att man hållit på i många herrans år så har man lyft samma problem som Terje lyft här. Man ska nu starta upp just en bildkompositionsgrupp och det är väl bra men jag som är ganska ny i klubben undrade stilla vilken gång i ordningen man sett ett behov av att få ännu bättre diskussioner kring bilden. Det verkar som om man aldrig kan bli hyfsat nöjd med där man är. Så frågan är ju om Terje någonsin kommer att bli till freds med sakernas tillstånd han heller och frågan är ju om det egentligen spelar någon roll så länge diskussionerna lever. Bilder att prata om kommer det väl aldrig bli någon brist på.

Jag tror vi missar det hela stort om vi tror att en abstrakt Internet-site är svaret på frågan. Jag tycker det ser mycket trevligare ut, som man gör i klubbarna, när man med jämna mellanrum samlas i olika intressegrupper kring olika teman och fotar, fikar, snackar och redovisar sina resultat. Jag kommer nog fokusera mycket mer på sånt framöver för fördelen med det är ju att man får inspiration av andra och sammanhangen. Det är särskilt viktigt i tider där många undrar om inte alla bilder redan är tagna.

En del har säkert sett Joakims fina blogg i ämnet:

https://www.fotosidan.se/blogs/joakimke/se-bilden-ar-alla-bilder-redan.htm
Hej Sten-Åke!
Jag vet inte om du missförstått mig, eller varför du tror att det jag önskar mer av på Fotosidan är just bilddiskussion. I denna tråd har flera olika av någon anledning läst att det är just det jag gör. Men läs gärna i så fall mitt första inlägg igen; om utställningar, föreläsningar mm.

Visst diskuteras det lite bilder på Fotosidan, och visst handlar huvuddelen om foruminläggen om fototeknik om fotoprylar - men huvudproblemet som jag ser det är bristen på info/diskussioner om allt det andra som fotovärlden också innehåller.

Vad som är eller varit din fotoklubbs problem vet jag inte, men det är väl positivt med en kompositionsgrupp - som ingalunda behöver innebära mer abstraktion, utan också med ökad kunskap bland medlemmarna kan det föda än fler klasklara, intressanta men konkreta tankegångar. För redan invigda är inte en bilddiskussion mer abstrakt än detaljerade foruminlägg om olika fotoprylar.

Men som sagt, med mindre slagsida mot fotoprylarna - för att informera/titta på fotografin i stort, så tror jag aktiviteten på Fotosidan kommer öka.

Mvh Terje
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
Det skulle vara trevligt med mer av följande, både som nyhetsartiklar men också som kommentarer här i forumet. För det kan väl verkligen inte vara så att de flesta aktiva medlemmar här i forumet, sällan aktiverar sig på annat sätt än just här i forumet?

1 - Nya utställningar, information om de som finns för närvarande - men gärna också med kommentarer från medlemmar som sett utställningarna och varför inte också seriösa recensioner från redaktionen (eller någon utsedd av redaktionen att göra det). Utställningar både i Sverige och utomlands, så klart.

2 - Nya böcker. Visst kommer det nya läroböcker med jämna mellanrum. Men det kommer ännu fler bildböcker, biografier, fotohistoriska böcker. Både här i Sverige och utomlands. Dessutom finns det en stor fotoboksmässa i Tyskland som jag tror de flesta inte känner till och som Anders Petersen tipsade mig om för ett tag sedan.

3 - Fotokurser/workshops - Här finns det mycket, både längre utbildningar - men också kortare kurser ofta med en framstående fotograf som ledare. Särskilt många finns det i England och Frankrike. Men även ett större antal i Sverige. Kan kanske uppfattas som någon form av reklam, men det gör ju också alla nyheter om nya objektiv och kameror.

4 - Föreläsningar, dels i större sammanhang som olika kulturevenemang och fotofestivaler. Men också i olika fotoklubbar. Både i Sverige och utomlands. Det finns många spännande föreläsningar i närliggande Norge och Danmark, exempelvis.

5 - Längre och mer djupgående och personliga intervjuer med olika framstående fotografer. Dels från Fotosidans sida, men man kan kanske även tipsa om något spännande som finns tillgängligt på exempelvis Youtube. Jag tänker då inte på de mer korthuggna standardintervjuerna som man ibland kan se i någon fototidskrift. Minns så väl Ralf Nykvists fantastiska intervjuer en gång i tiden på tidningen FOTO.

6 - Fotofestivaler (inte fotomässor) - med recensioner och berättelser från föreläsningar, samtal och utställningar av och med deltagande fotografer. Vårgårda, Åmål, Landskrona, Thisted, Ski, Kristiansund, Arles mm.

7 - Bildbyråer, fotoagenter mm.

8 - Pryltester. Själv tycker jag de vanliga testerna av nya prylar är väl teoretiska och saknar direkt koppling till livet för en fotograf. Låt framstående fotografer testa prylarna under en längre tid, få in mer hanteringsfrågor - sedan kan dessa fotografer hitta intressanta moment och även brister, som ofta inte framkommer i de mer teoretiska standardtesterna.

Några konkreta saker som i stort saknas på Fotosidan idag!

Kommentarer?

Mvh Terje
Kommentarer till dessa konkreta förslag?
 
Men kan det verkligen vara det som är "problemet" att det saknas "nytt blod". Om jag tänker på den fotoklubb jag är med i så är det ju så istället att det är just en massa äldre medlemmar som varit med i 30-40 år som är bärare av bildanalyskulturen som utvecklats. De flesta av kanske 125-130 medlemmar är väl pensionärer. Men en annan sak som också utmärker den klubben är att det finns så många kvinnliga fotografer där. Här är det bara killar/män nästan.

… och borde det inte finns tillräckligt med "blod" på Fotosidan, vare sig det är gammalt eller nytt för att driva den typen av trådar? 200 000 användare enligt Bengt, det borde väl räcka mer än väl i så fall för att ett sådant momentum ska uppstå eller hur?

Det kanske helt enkelt är så att en site som Fotosidan med nödvändighet får en slagsida mot teknik eftersom siten till stor del finansieras av all denna reklam. Så den kanske faktiskt inte är ett optimalt forum för bildkompositionsdiskussioner och bildanalys. Det finns ju faktiskt siter och andra forum som helt fokuserar på bilderna istället för grejorna. Där finns inget annat som distraherar och i bästa fall ingen reklam heller - ja det finns sånt.

Sedan har jag funnit att det verkligen finns en avtagande nytta att besöka tekniktrådar idag. Ofta ger de inte särskilt mycket utbyte om man är där för att lära sig saker. De flesta här har väl också hållit på så länge med digitalfoto att de har hyfsad koll på tekniken redan. Om man är ute efter att lära sig och utvecklas rent tekniskt så ger det nog mer att läsa in sig på det man är intresserad av och fotografera mycket och sedan diskutera det med folk IRL istället. Det är oftast mycket roligare och trevligare och då slipper man den destruktiva aggressivitet som blivit så vanlig även på Fotosidan.

Jag var på klubbmöte igår och trots att man hållit på i många herrans år så har man lyft samma problem som Terje lyft här. Man ska nu starta upp just en bildkompositionsgrupp och det är väl bra men jag som är ganska ny i klubben undrade stilla vilken gång i ordningen man sett ett behov av att få ännu bättre diskussioner kring bilden. Det verkar som om man aldrig kan bli hyfsat nöjd med där man är. Så frågan är ju om Terje någonsin kommer att bli till freds med sakernas tillstånd han heller och frågan är ju om det egentligen spelar någon roll så länge diskussionerna lever. Bilder att prata om kommer det väl aldrig bli någon brist på.

Jag tror vi missar det hela stort om vi tror att en abstrakt Internet-site är svaret på frågan. Jag tycker det ser mycket trevligare ut, som man gör i klubbarna, när man med jämna mellanrum samlas i olika intressegrupper kring olika teman och fotar, fikar, snackar och redovisar sina resultat. Jag kommer nog fokusera mycket mer på sånt framöver för fördelen med det är ju att man får inspiration av andra och sammanhangen. Det är särskilt viktigt i tider där många undrar om inte alla bilder redan är tagna.

En del har säkert sett Joakims fina blogg i ämnet:

https://www.fotosidan.se/blogs/joakimke/se-bilden-ar-alla-bilder-redan.htm
Bra talat! Jag instämmer med vad du säger, en internetsida med forum är nog svår att styra, vilket jag tror beror på flera faktorer,exempelvis att vi är så många medlemmar och att man faktiskt inte riktigt behöver stå för vad man säger pga att man inte är här rent fysiskt. Jag har varit med om att folk kan vara rätt frispråkig och väldigt framåt på nätet, men när man träffar dem,så är allt väldigt nedtonat att man undrar om det verkligen är samma person.

Jag har själv varit med i en fotoklubb, och det man gjorde till 90% av all tid under året, var just bildkritik. Till en början var det intressant, men efter ett tag blev det ganska enformigt, som om man pratat om samma sak till slut.Det var inte så mycket nytt som hände, förutom när det blev en konfikt pga att en medlem ofta hade med sig bilder på en halvnaken tjej ,som han ville ha bildkritik på.
Det var i samband med denna konflikt som jag slutade i fotoklubben, mest för att jag inte kände att jag hade tiden att vara med, men beslutet hjälptes nog av konflikten och att jag tyckte att det började bli uttråkad, samtidigt som att jag inte riktigt kände att jag passade in i gruppen, vilket kan ha att göra med att de flesta var mycket äldre än mig och de som var ungefär vid min ålder skulle sluta av olika anledningar. Det jag saknar mest med fotoklubben, är de få tillfällen vi gjorde aktiviteter utanutanför klubbens lokal, dvs diverse fotoutflykter eller andra fotorelaterade aktiviteter.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kommentarer till dessa konkreta förslag?
En ökning av dom punkter du tar upp skulle nog vara möjligt, Fattade som att David Elmfeldt också såg möjligheter till förbättringar, frågan blir väl hur mycket som får plats. Fotosidan är så pass bred när man kollar alla startmenyer, själv tittar jag ofta på sidan om fågel identiteter tex, tappra bilder tagna i olika miljöer över hela landet, även fågelbilder från utlandet förekommer, hänvisningar till böcker och en häpnadsväckande kunskap om fåglar av personer som ständigt svarar och hjälper till så gott det går.

Punkt 8 kan nog bli svårare då våra testare inte får tillgång till kameror under längre tider, Fotosidan har nog följt traditionerna från gamla tidningen Foto som också tjänade som upplysning till konsumenterna, när det förr var vanligt att nästan alla familjer ägde en kompaktkamera köpt på tex El-Giganten. Den biten tog smart telefonerna över och testas flitigt i andra tidningar och på nätet.

Sedan är det väl så att Canon/Nikon är dom kameror som till största delen används av dom fotografer som du önskar skulle deltaga med sina kunskaper. så där saknas det inte information hur dom är att hantera med mera.
 

thommya

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om du var där på naturfotofestivalen i Vårgårda, men om du var där och kan eller vill, så får du gärna skriva om den. Antingen här i denna tråd, eller att du startar en egen tråd. Skriver om de olika föreläsningarna/utställningarna, om vad du tyckte. En recension, kanske.

Sedan kan andra som också var där fylla på med kommentarer eller frågor. Så om redaktionen ignorerar det, så kan vi medlemmar göra något - antingen i forum eller bloggar.

Jag var själv inte där, men skulle uppskatta om andra skrev.

Mvh Terje
Tyvärr hade jag ingen möjlighet att åka i år.
Annars hade jag gärna skrivit några rader..

Thommy
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om du var där på naturfotofestivalen i Vårgårda, men om du var där och kan eller vill, så får du gärna skriva om den. Antingen här i denna tråd, eller att du startar en egen tråd. Skriver om de olika föreläsningarna/utställningarna, om vad du tyckte. En recension, kanske.

Sedan kan andra som också var där fylla på med kommentarer eller frågor. Så om redaktionen ignorerar det, så kan vi medlemmar göra något - antingen i forum eller bloggar.

Jag var själv inte där, men skulle uppskatta om andra skrev.

Mvh Terje
Jag var på fotoeventet i Vårgårda. Inte hela, men på invigningen och ett antal föreläsningar som intresserade mig.
Vid ett tillfälle tänkte jag faktiskt på denna diskussionstråd. Min slutledning var entydig och glasklar.
Jag ser och lyssnar 1.000 ggr hellre på en fotograf som visar sina bilder IRL, än diskuterar bilder på internet.
Om jag känt behov av att diskutera mina upplevelser, hade jag stannat kvar på de samkväm som ordnades efter föreläsningsdagarnas slut.

Ifall några har lust att diskutera eventet här på FS, så står det dem fritt att göra det. Då startar hen en tråd på eget initiativ.
Jag förstår inte vad du menar med:
"Så om redaktionen ignorerar det, så kan vi medlemmar göra något - antingen i forum eller bloggar."
Vadå ignorerar? Ifall några vill diskutera ett event de varit på, så är det väl alldeles utmärkt att det finns möjligheter till det på FS.
Och, om du själv hade velat uppmärksamma/stödja eventet, så hade du ju kunnat starta en tråd om det - innan det ägde rum.
Ursäkta mig, men det låter nästan som om du har någon självpåtagen roll av typ "upprorsledare" (jag hittade tyvärr inte ett bättre ord).

För den som är intresserad, finns det ett alldeles utmärkt program att ta del av. Där presenteras föreläsare, även med bilder.
Jag är datanolla, så jag hoppas att följande länk fungerar:
https://festival.vgfk.se/wp-content/uploads/2019/06/festivalprogram2019-min.pdf
Annars går det nog att söka sig fram via Vårgårda Fotoklubb.

Min personliga uppfattning?
Jag tyckte eventet var jättebra, mycket givande och inspirerande.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så ditt svar är alltså att det inte är någon idé att försöka få FS åt det hållet, och ni som tar över alla trådar kan fortsätta göra det eftersom det ändå inte spelar någon roll? :D
Ständigt denna magsyra :) Det finns hjälp för sådant numera och Astra Seneca i Södertälje har tillverkat LOSEC i många herrans år redan.

Nä det var inte alls det jag menade men om man nu vill ha mer av bilddiskussioner och referat och rapporter från fotovärlden IRL och kanske bokrecensioner m.m. som jag själv saknar också så har man möjligen lite väl höga förväntningar på en site som Fotosidan som i huvudsak just fokuserar på tekniken, teknikrapportering och fotoprylslanseringar.

Möjligen är många av oss efter rätt många år med digitala media i högre grad än på länge på väg att lägga mer fokus på fototillvända sällskap av olika slag och övriga fotorelaterade händelser IRL. Det tror jag är bra för oss alla men det är möjligt att de tar uppmärksamhet och syre från ställen som Fotosidan.

Experimentet med "veckans bild" tycker jag var bra för det visade väl i slutänden ändå att en site som Fotosidan inte är särskilt optimal för sånt. Vill man ha högklassigt foto att studera så finns det ju betydligt bättre ställen som exv. 1X.COM.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Experimentet med "veckans bild" tycker jag var bra för det visade väl i slutänden ändå att en site som Fotosidan inte är särskilt optimal för sånt. Vill man ha högklassigt foto att studera så finns det ju betydligt bättre ställen som exv. 1X.COM.
Gick in på 1X.com (fina bilder, tack för tips) men hittar ingen diskussion kring bilder. Det är de gamla vanliga kommentarerna som på FS. Vacker, fantastiskt, du är bäst osv fast med skillnaden att kommentarerna är på engelska. Tisdagsbilden hann åtminstone utvecklas så långt att vi delgav varandra vår upplevelse kring bidragen positivt och negativt. Har jag letat dåligt?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Upprepar ursprungsfrågan i första foruminlägget. Skulle vara trevligt med kommentarer från flera medlemmar. :)
Beklagar att fokus hamnat mest på bildkritik. Mitt inlägg hade ju egentligen mest syftet att få fram vikten av att medlemmar blir aktiva för att styra FS i den riktning de önskar. Hoppas du ska få mer svar på ursprungsfrågan. Samtidigt är samtalet om bilden delvis inom ämnet som icke tekniskt spörsmål.

Ser att redaktionen gjort två nyheter sista dagarna som ger bättre variation; dels Henrik Karlssons fina artikel från Öland, men även nyheten om dokumentären som gjorts om en av världens bästa och mest fascinerande fotografer - Elliott Erwitt.

Mvh Terje
Se där :).
 

afe

Aktiv medlem
Fotosidans redaktion är ju tämligen begränsad, och övrigt innehåll är det vi medlemmar som står för. Där är det tyvärr (åtminstone i forat) så att teknikgubbsen (för det är bara vi gubbar) som tar över. Det är ju också så att om någon av oss medlemmar skriver ett blogginlägg om en utställning eller annat, så kan det hamna på startsidan om redaktionen råkar se det och finner det intressant, eller så kan vi ju tipsa om inläggen.

Magsurt eller inte tycker jag SÅS är ute och cyklar när han påstår att FS inte skulle vara bra för att se och diskutera bra bilder - 1px är för mig bara fluff!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fotosidans redaktion är ju tämligen begränsad, och övrigt innehåll är det vi medlemmar som står för. Där är det tyvärr (åtminstone i forat) så att teknikgubbsen (för det är bara vi gubbar) som tar över. Det är ju också så att om någon av oss medlemmar skriver ett blogginlägg om en utställning eller annat, så kan det hamna på startsidan om redaktionen råkar se det och finner det intressant, eller så kan vi ju tipsa om inläggen.

Magsurt eller inte tycker jag SÅS är ute och cyklar när han påstår att FS inte skulle vara bra för att se och diskutera bra bilder - 1px är för mig bara fluff!
1X.COM är verkligen så långtifrån bildfluff du kan komma och det kanske du också hade tyckt om du som jag och många med mig läst deras bokserie "Fotografernas bästa bilder … och hur de kom till". Böckerna är ett samarbete mellan Pagina och 1X.COM.

Jag har läst tre stycken av deras böcker och jag tycker fortfarande att denna litteratur är något av det absolut bästa jag någonsin sett i fotogenren när det gäller en verklig bildkontext som man faktiskt kan lära sig väldigt mycket av. Jag gillar Fotosidan också men av helt andra skäl och tycker den är en väldigt bra och väldigt prisvärd mix av det mesta, men medan Fotosidan är en "one stop shop" i foto så är gänget på 1X.COM helt och fullt fokuserat på bilderna. Det gör det också på ett väldigt bra och pedagogiskt sätt. Bildkvaliteten är ofta världsklass och även om det finns väldigt mycket bra på Fotosidan också i bildväg, så är mycket av bildmaterialet där ofta inte i närheten av det mesta på 1X.COM.

De av Paginas böcker jag hittills läst:

1. "Fotografernas bästa bilder … och hur de kom till" volym 2

2. "Fotografernas bästa bilder … och hur de kom till" - Macro

3. "Fotografernas bästa bilder … och hur de kom till" - Porträtt

Upplägget är att en bild avhandlas på ett uppslag. Bild på endera sidan och förklarande text på motstående sida. Denna delas upp i fyra sektioner:

- Fyllig Bakgrund om var bilden togs.
- Presentation av fotografen
- Beskrivning av hur efterarbetet skett och vilka variabler som påverkats och hur mycket (hur de använt Photoshop eller den RAW-konverterare man använt)
- Till sist har man även dokumenterat vilken kamera, vilket objektiv och vilka inställningar som använts (bländare, slutartid och ISO)

(Dessutom bjuder en del av fotograferna på sina speciella tips)

Enligt sammanfattningen på baksidan på böckerna så blev den första av böckerna som släpptes etta på Amazons topplista över all världens fotoböcker. Böckerna har fått mycket bra recensioner och har enligt texten kallats för en "ny typ av läroböcker" och även kvaliteten på bilderna har lovordats internationellt.

Visst kan man använda dessa böcker som blädderböcker om man vill men för att tillgodogöra sig litteratur som denna och verkligen lära sig något så måste man nog vara beredd att läsa längre texter än 200 tecken som verkar ha blivit normen för många idag som mest läser Twitter eller bara tittar på bilder på Fotosidan som fotograferna inte orkat förse med förklarande texter.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu är väl problemet att fotosidans redaktion säger att man inte gör det.
Alla har rätt till sin uppfattning. Var det inte David E som nämnde siffrorna 60-40?

Det är väl viss skillnad bara rent kvantitativt om man jämför med att 1X.COM (40% mot 100%) och det är som sagt inte det enda eftersom 1X.COM håller verklig internationell toppkvalitet på mycket av det material jag även sett på siten. De har "curators" som sållar fram vad som ska publiceras men det gör ju inte Fotosidan och det kan ju vara bra av andra skäl. Det finns upp och nedsidor med det mesta.

1X.COM har hela världen som upptagningsområde till skillnad mot Fotosidan och sades hade 150 000 unika besökare varje dag kring tiden när böckerna skrevs.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Gick in på 1X.com (fina bilder, tack för tips) men hittar ingen diskussion kring bilder. Det är de gamla vanliga kommentarerna som på FS. Vacker, fantastiskt, du är bäst osv fast med skillnaden att kommentarerna är på engelska. Tisdagsbilden hann åtminstone utvecklas så långt att vi delgav varandra vår upplevelse kring bidragen positivt och negativt. Har jag letat dåligt?
Det kan vara så att man måste vara medlem för det. Någon annan kanske vet. De har uppenbarligen datat för det är ju som sagt publicerat i Paginas och 1X.COM:s böcker.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag var på fotoeventet i Vårgårda. Inte hela, men på invigningen och ett antal föreläsningar som intresserade mig.
Vid ett tillfälle tänkte jag faktiskt på denna diskussionstråd. Min slutledning var entydig och glasklar.
Jag ser och lyssnar 1.000 ggr hellre på en fotograf som visar sina bilder IRL, än diskuterar bilder på internet.
Om jag känt behov av att diskutera mina upplevelser, hade jag stannat kvar på de samkväm som ordnades efter föreläsningsdagarnas slut.

Ifall några har lust att diskutera eventet här på FS, så står det dem fritt att göra det. Då startar hen en tråd på eget initiativ.
Jag förstår inte vad du menar med:
"Så om redaktionen ignorerar det, så kan vi medlemmar göra något - antingen i forum eller bloggar."
Vadå ignorerar? Ifall några vill diskutera ett event de varit på, så är det väl alldeles utmärkt att det finns möjligheter till det på FS.
Och, om du själv hade velat uppmärksamma/stödja eventet, så hade du ju kunnat starta en tråd om det - innan det ägde rum.
Ursäkta mig, men det låter nästan som om du har någon självpåtagen roll av typ "upprorsledare" (jag hittade tyvärr inte ett bättre ord).

För den som är intresserad, finns det ett alldeles utmärkt program att ta del av. Där presenteras föreläsare, även med bilder.
Jag är datanolla, så jag hoppas att följande länk fungerar:
https://festival.vgfk.se/wp-content/uploads/2019/06/festivalprogram2019-min.pdf
Annars går det nog att söka sig fram via Vårgårda Fotoklubb.

Min personliga uppfattning?
Jag tyckte eventet var jättebra, mycket givande och inspirerande.
Jodå, jag känner väl till naturfotofestivalen i Vårgårda, första gången jag var där var 1987. Sedan har det blivit många besök, där jag även varit med under hela festivalen - även söndagarna som det var under många år. Har även själv varit föreläsare ett flertal gånger.

Har även skrivit om den på Fotosidan här i forumen. Att vara där, och sedan skriva om den på Fotosidan, tycker jag inte utesluter varandra. Med förhoppningen att då flera medlemmar eventuellt skulle bli intresserade att komma dit. Att uppleva fotografin i verkligheten, träffa andra fotografer - mer än enbart här på Fotosidan.

Synd att du kallar mig ”upprorsledare”, då jag inte har annat mål här på Fotosidan än att bredda bilden av fotografi till att handla om mer än fotoprylar. Och du valde tydligen att missuppfatta mig, då jag skrev det med att om redaktionen ignorerar (att de inte informerar med en nyhet om detta på framsidan, eller skriver om festivalen i efterhand), då kan ju medlemmarna själva göra det.

Men om de flesta aktiva medlemmar här på Fotosidan (numera, åtminstone) inte varit på festivalen, eller tycker att de inte vill skriva om den, då blir det ju inget.

Sedan vet jag (och säkert flera andra) att det är skillnad på att läsa info om festivalen på en hemsida, än att ha varit där och sedan dela med sig till andra med ett referat/recension därifrån. Är festivalen bra (jag vet ju som varit där att den ofta är mycket bra), och andra får läsa det - då är ju möjligheterna större att ännu fler kommer dit nästa gång.

Mvh Terje
 
ANNONS