Annons

Råd önskas om filmning av vigsel

Produkter
(logga in för att koppla)

Wideman

Medlem
Hej!

Min flickvän och jag ska gifta oss i februari nästa år och har bokat en professionell fotograf för att ta stillbilder på oss under dagen eftersom det är viktigt för oss att vi får fina bilder från vår bröllopsdag.
Vi har även funderat på att försöka få själva vigseln filmad men eftersom vi inte alls har samma nivå av förväntningar och krav på detta så funderar vi på att helt enkelt sätta min systemkamera i händerna på en av våra gäster och få hjälp därifrån att filma vigseln.
Men eftersom jag är oerfaren på att filma med systemkamera så skulle vi gärna få lite tips och råd angående detta.

Min kamera är en Canon EOS 5D Mk IV och mina mest ljusstarka objektiv är:
Sigma 50/1,4 DG HSM Art
Canon EF 24-70/2,8 L II USM
Canon EF 16-35/2,8 L III USM

Vigseln kommer att vara på eftermiddagen en lördag i början av februari så det kommer att vara mörkt i kyrkan.
  1. Tips om inställningar
    Vore väldigt tacksam för tips och råd om hur man bäst filmar under dessa förhållanden för att det ska bli hygglig kvalitet.
  2. Bör man använda LED-belysning på kameran?
    Jag har sneglat på att skaffa en LED-belysning för att montera på kameran men skulle helst undvika detta för att inte förstöra stämningen i kyrkan.
  3. Extern mikrofon för ljudupptagning?
    Ljudupptagning genom kamerans inbyggda mikrofon lär inte bli speciellt lyckat så vi funderar på att skaffa en extern mikrofon att fästa på kameran.
    Har exempelvis tittat på en sådan här från Röde:
    https://www.cyberphoto.se/foto-video/videotillbehor/mikrofoner/mikrofoner/rode-videomikrofon
    Tacksam även här för alla tips och råd som vi kan få!
 
  1. Tips om inställningar
    Vore väldigt tacksam för tips och råd om hur man bäst filmar under dessa förhållanden för att det ska bli hygglig kvalitet.
  2. Bör man använda LED-belysning på kameran?
    Jag har sneglat på att skaffa en LED-belysning för att montera på kameran men skulle helst undvika detta för att inte förstöra stämningen i kyrkan.
  3. Extern mikrofon för ljudupptagning?
    Ljudupptagning genom kamerans inbyggda mikrofon lär inte bli speciellt lyckat så vi funderar på att skaffa en extern mikrofon att fästa på kameran.
    Har exempelvis tittat på en sådan här från Röde:
    https://www.cyberphoto.se/foto-video/videotillbehor/mikrofoner/mikrofoner/rode-videomikrofon
    Tacksam även här för alla tips och råd som vi kan få!
Några korta råd:

Ställ kameran på stativ, ställ in den så att den filmar det ni vill se och be sedan någon starta den när vigseln börjar. Ljud i kyrkan är svårt men en extern mikrofon på kameran är den lösning som är bäst och minst omständlig. Något externt ljus behövs inte. Jag skulle välja 24-70 för filmningen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag filmade ett bröllop en gång. Själva vigselakten i kyrkan med två videokameror. En obemannad på stativ längst fram och en bemannad från kyrkbänken längst fram. Annars får man bara ryggarna på brudparet. En zoom ljudinspelare tog upp ljudet vid altarringen. Dessutom hade jag ljud från båda videokameror att välja mellan i mixen.

Systemkameror har väl fortfarande begränsningen att de filmar högst 20-30 minuter i taget om man inte har separat videoinspelningsutrustning. Videokameror filmar på så länge batterierna räcker. De ger förstås inte samma "filmiska" kvalitet som systemkameror kan ge men är enklare att hantera.

Använd absolut ingen belysning i kyrkan.

Att sätta en systemkamera i händerna på någon som inte har stor erfarenhet av den kameran är förmodligen dömt att ge annat resultat än förväntat.
 
ANNONS