Annons

( 1-15 foton på 3 sek? )

Produkter
(logga in för att koppla)

weeone

Ny medlem
hejsan... (1-15 foton på 3 sek?)

jag undrar vad man använder för kamera när man plåtar tex snowboard jumps o liknande där kameran tar typ 1-15 foton bara på 1-3 sekunder??

.../johan
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Gamla motortillsatser, från den tiden man gjorde skillnad på motor och winder, brukar också vara snabba. I alla fall de som var till proffskameror.
 

klasg

Aktiv medlem
Weeone De flesta kameror tar en bild på tre sekunder ;), menar du kanske, ungefär 3-5b/sek. Jag är inte hemma på andra modeller än Minolta, så 800si (3b/s), Dynax 7:an (4b/s), Dynax 9:an (5,5b/s). (det finns kameror som tar 500 bilder/sekund). Köp annars en videokamera... /KG
 

mettemarit

Aktiv medlem
när det gäller skateboard är det nikonF5. i alla som jag läst intervjuer med fotograferna har de uteslutande sagt F5.
 

Cj^

Aktiv medlem
Vilka skateboard fotografer var det?
Ryan Gee, Grant Brittain, Atiba Jefferson, Dave Swift, Scott Pommier, Jeff Taylor och Chris Ortiz kör alla EOS.
;)
 

mettemarit

Aktiv medlem
jag vet inte vad jag pratar om, var alldeles för bakis när jag skrev det, och ÄR fortfarande. :eek:

däremot vill jag minnas att grant nämnt att han kör f5...

eos1(?) vet jag ju när jag tänker efter att jag också känner till.:)
 

Niklas K

Medlem
Ni får ursäkta.. Men vilken kostig diskussion! Man kan väl ta sådana bilder med i stort sett vilken nyare kamera som helst! Bara man slipper dra fram filmen manuelt! Jag fotar mycket sport ex snowboard, men även fotboll osv! Jag kör med Canon Eos 1 V, men jag skulle inte ta sämre bilder med en Eos 500 tror jag! Det är ju sällan man fotar ett helt snowboard trick... Har man en slutar tid på kanske 1/500 och ett snabbt avtryckarfinger är det väl inget problem...? Har jag fel?:confused:
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Poängen med att ta en massa-bilder-per-sekund när man fotograferar olika snabba grejor är enligt mig att man ska få nån bra bild per gång. Om man tex fotograferar en snowbordåkare som åker ut för ett stup så är det ju inte säkert att en eller två bilder räcker för att man ska bli nöjd med bilden..alltså att man har fått åkaren där man vill ha honom eller andra störande moment..

Det blev lite flummigt på slutet men jag tror ni förstår ändå.

Jim har rätt i sitt inlägg. Tex till Nikon F2 så finns det en motor som kan ta 14 bilder i sekunden, men den är nog lite svår att få tag i i dagsläget.
Den annars vanliga MD-2 till F2:an leverar 5 bilder/s med batt.ack. och med vanliga alkalibatterier fixar den 4 bilder/s (spolar tillbaka filmen på 7 s).

Nackdelen med gamla kameror är ju avsaknaden av AF, men kan man leva utan det så är är det riktiga trotjänare.
 

Niklas K

Medlem
Men jag har ändå lite svårt att förstå varför man skall ta så himla många bilder i rad, Tror inte att nån bränner av 15 bilder på ett hopp. DÅ e man ganska dum! SKulle det inte räcka med en EOS 5? 5 bilder per sekund???? Räcker mer än väl!
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Stället man in min EOS-1 på läget cH, kan man göra slut på en film på några få sekunder.
Totalt meningslöst, för altid brukar den fösta bilden vara bäst...
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Ja, bränner man av en rulle på några sekunder då blir man ju ganska fattig.

Har man en övertonande diaprojektor så kan man ju göra en liten sekvens av hoppet som man kan visa i efterhand.

Jag har märkt att fotografera sport på nära håll med vidvinkel kan vara ganska svårt om man bara har en chans per gång, men bränner man av flera bilder så blir oftast någon bra.
 

Cj^

Aktiv medlem
En amatörfotograf skjuter nog sällan en serie med 15 bilder på ett trick, men kolla i alla snowboard/skateboard tidningar. det är inte alls ovanligt att de har hela sekvensker med 10-20 bilder.
men då har ju dom gratis film också så...
 

Niklas K

Medlem
När man började fota brukade man ju skjuta så många rutor! Men jag ser fortfarande inte meningen med det. Det är sällan jag ställer in min Canon EOS 1 V på snabb filmframmatningen, även när jag fotar snabba sporter. Sen är det stor risk att man missar något när man skall byta film var 6:e sekund! För det var väl det som disskuterades? 15 bilder på 3 sek???
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Tja, inte vet jag om jag börjat plåta färre bilder nu. Inom pressfotografin har vi ju de speciella tre knäppen. Altid tre tryck på samma motiv. Sen ställer man skärpan på nytt efter det första knäppet. Sen tar man en till bild, och om personen blinkar tar man ett snabbt efter.
Själv har jag altid kameran på läge S (singelbild). Behöver man flera bilder är det ju bara att trycka flera gånger.
 

mettemarit

Aktiv medlem
Niklas K skrev:
När man började fota brukade man ju skjuta så många rutor! Men jag ser fortfarande inte meningen med det. Det är sällan jag ställer in min Canon EOS 1 V på snabb filmframmatningen, även när jag fotar snabba sporter. Sen är det stor risk att man missar något när man skall byta film var 6:e sekund! För det var väl det som disskuterades? 15 bilder på 3 sek???
det är väl inte så svårt att förstå att om man vill ha ett helt trick så får man heltenkelt ta en sekvens från innan "hoppet" till han/hon landat.

kanske verkar meningslöst men är man intresserad av skateboard/snowboard(som här va fallet, och jag antar att det är mest här det används? skateboard=sekvenser&fisheye:)) så är bildsekvenser bland det snyggaste man får se...
 

weeone

Ny medlem
om man..

vill man fånga hela tricket från början till slut så...

okej.. har fått ganska många kamera alternativ..
men det skulle vara roligt att prova med en som atr ca 10 - 15 bilder/sek

/johan :)
 

påhittat

Aktiv medlem
Fint! Nu gäller det bara att hitta en blixt som fixar 15 bilder/sec, det finns det säkert, tyvärr funkar NiCd-batterier bäst vid snabba sekvenser.
En 36 bilder rulle på två sekunder!! det blir fint de.
Du ser inget i sökaren, ingen eller få AF hänger med.
Med fet minne (flera,många!) borde en digital kamera vara en bättre lösning.
Lycka till.
 
ANNONS