Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

ann elisabeth

Aktiv medlem
Ja men hallå! Här har det skrivits mer än jag orkar läsa medans jag varit på jobbet. Det jag flera gånger lagt märke till är att många av bilderna som vi ska bedöma också återfinns bland nyinlagda bilder. Hur kan den som just laddat upp sin bild tro att den är bland de bästa på fotosidan? Det jag ser i mitt inre ang. gfs är att där ska bilder ligga som har fått en allmän uppmärksamhet ev. populäritet. Till dig som vill ha in en bild i galleriet: Har du en bild som fick mycket positiv respons? Har många tittat på den? Fick den många positiva kommentarer?
När jag går igenom väntande bilder brukar jag också gå igenom alla nya bilder. Så gott som alltid hittar jag samma bilder där med 0 visningar och 0 kommentarer!!!! Ja men fattar ni vad jag menar??? Gfs används ju som en vanlig pool av många. Med risk att många blir arga på mig, men tänk er för och lägg bilden i vanlig pool först. Gfs skulle ju innehålla det bästa av bilder.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Hohoo!

Håller med dej Ann! Dessutom blir det ju lite si o så med anonymiteten med en ny bild... :))

Ha de gott!
Leif
 

mannbro

Aktiv medlem
Jag förstår ditt tänk, Ann, men är det så att man har tillräckligt bra bildséende för att kunna identifiera en bra bild och tillräcklig distans till sina egna bilder för att kunna göra en någorlunda "objektiv" bedömning (har skulle det nog spricka för mig) och kan ta ett eventuellt nederlag, så behöver man ju inte förlita sig på tidigare respons.

Vad jag menar är att som princip så ser jag inget fel i att lägga nya bilder direkt i GFS, men är man osäker så kan det vara ett bra stöd att låta den ligga i en annan pool / intressegrupp först och se vilken respons man får.
 

ann elisabeth

Aktiv medlem
Du har rätt i det, men då ska du vara ganska säker. Jag rekomenderar en av poolerna först dock. Ser ju att gfs används som en av poolerna och det har nog de flesta i den sk juryn sett.
Ho ho, tänk att detta skulle engagera så!
 

mannbro

Aktiv medlem
ann elisabeth skrev:
Du har rätt i det, men då ska du vara ganska säker. Jag rekomenderar en av poolerna först dock. Ser ju att gfs används som en av poolerna och det har nog de flesta i den sk juryn sett.
Ho ho, tänk att detta skulle engagera så!
Heh, då är vi överens :)

Jag har faktiskt inte lagt märke till det, men jag är aldrig inne på alla nya bilder, så det kanske är därför.

Leif: Visst, kollar man alla nya bilder, så blir de ju inte anonyma. Å andra sidan, hur anonym är en bild som legat på fotosidan ett tag och har många visningar? Det här med anonymiteten får man väl ta med en nypa salt, det funkar ju aldrig fullt ut, men som jurymdlem så kan man ju försöka att inte kolla andra bilder under tiden man röstar och även försöka att bedöma bilder man sett innan som om de vore anonyma.
 

hansen2

Aktiv medlem
"Allmän uppmärksamhet ev. populäritet" är ingen som helst garanti för att en bild håller hög klass eller sk. 'galleriklass'.
Jag har röstat nej på en hel hoper bra bilder, en del har t.o.m varit mycket bra. Men skulle jag vilja hänga upp dem i ett Galleri? Nja, då dyker helt andra tankar och krav upp i mitt sinne och jag blir mer petig.

För övrigt tycker jag Arnes förslag är högintressant. Låt galleriet innehålla ett begränsat antal bilder med naturlig rotation på både bilder och jurymedlemmar.

/Johan
 

elbe

Avslutat medlemskap
mannbro skrev:

....

Leif: Visst, kollar man alla nya bilder, så blir de ju inte anonyma. Å andra sidan, hur anonym är en bild som legat på fotosidan ett tag och har många visningar? Det här med anonymiteten får man väl ta med en nypa salt, det funkar ju aldrig fullt ut, men som jurymdlem så kan man ju försöka att inte kolla andra bilder under tiden man röstar och även försöka att bedöma bilder man sett innan som om de vore anonyma.
Själv tycker jag att det är lite synd med gammal skåpmat, även om den är god och vällagad, och hade nog mer förväntat mej bara nytt att titta på i GFS...men det hade kanske gått för sakta med bildinflödet? Anonymiteten kunde garanteras bättre i.a.f...

Att ha en maxgrän för bilder enligt Arnes förslag kanske inte är helt fel.

/Leif
 

mannbro

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
"Allmän uppmärksamhet ev. populäritet" är ingen som helst garanti för att en bild håller hög klass eller sk. 'galleriklass'.
Självklart, men om man är osäker så kan det ju vara en ganska bra indikation att gå efter för att avgöra om ens bild har någon chans i GFS.
 

mannbro

Aktiv medlem
elbe skrev:
Att ha en maxgrän för bilder enligt Arnes förslag kanske inte är helt fel.
Har funderat lite på det här, och jag är lite kluven.

GFS har ju ingen platsbrist på samma sätt som ett fysiskt galleri, och en bild blir ju inte sämre för att den funnits där ett tag.

Eftersom bilderna hamnar i kronologisk ordning behöver man ju aldrig gå tillbaks så långt som till gamla bilder som man sett ett antal gånger, men för nya medlemmar kanske det ändå kan vara kul att se de bilderna.

En kompromiss kanske; bilderna får ligga kvar, men fotograferna förlorar sin rösträtt efter X veckor sedan senast accepterade bild?
 

elbe

Avslutat medlemskap
mannbro skrev:
Har funderat lite på det här, och jag är lite kluven.

GFS har ju ingen platsbrist på samma sätt som ett fysiskt galleri, och en bild blir ju inte sämre för att den funnits där ett tag.

Eftersom bilderna hamnar i kronologisk ordning behöver man ju aldrig gå tillbaks så långt som till gamla bilder som man sett ett antal gånger, men för nya medlemmar kanske det ändå kan vara kul att se de bilderna.

En kompromiss kanske; bilderna får ligga kvar, men fotograferna förlorar sin rösträtt efter X veckor sedan senast accepterade bild?
Du har rätt i att det inte finns någon platsbrist och att gamla bilder skjuts bakåt hela tiden så de spelar nog inte så stor roll hur stort galleriet blir...det är ju ändå alltid aktuellt.

Om man sen ska byta "jurymedlemmar" löpande efter x antal veckor kan det nog bli problem med få som är med i beslutsprocessen eftersom inte alla kan vara med och rösta dagligen. Ca 250 bilder i GFS idag. Hur många fotografer? 200? De kanske behövs för ett kontinuerligt brett urval?

/Leif
 

elbe

Avslutat medlemskap
Hohoo!
Va tyst dde belv här då! Har jag ställt nån obekväm fråga eller e de bara tystnadsplikt som råder?...

Bara nyfiken...

/Leif
 

nelirotger

Aktiv medlem
juryn

en person som har sin bild i galleri fs är också jury, om jag fattat det rätt. men hur är den personen med och bedömmer bilderna som kommer in?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: juryn

nelirotger skrev:
en person som har sin bild i galleri fs är också jury, om jag fattat det rätt. men hur är den personen med och bedömmer bilderna som kommer in?
Du borde få upp länken "Rösta på bilder" om du går in på galleriet.
 

hansen2

Aktiv medlem
lillmicke skrev:
Måste man vara med i Fotosidans kompisgäng
eller den inre kretsen för att få bilder
publicerade i Galleri FS??
Det borde inte vara så svårt att komma med. Jag har röstat nej till ca 90% av det som kommer in i gfs-slussen men en hel del slinker igenom i alla fall ;)

/Johan
 
ANNONS