Annons

Hur signera fotokopior?

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Jag hade tänkt mig att klottra dit min namnteckning på några fotografier jag har framställt. Kopiorna är på både matt och blankt papper i färg och svartvitt och någon slags beständig färg från en inte alltför grov penna behövs. Hur gör ni och vad använder ni för metoder?
 

pej

Aktiv medlem
Det finns delade meningar om det beroende på montering, syfte, smak och så vidare. Själv signerar jag baksidan med blyerts.
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag signerar mina häst- och hundbilder med Pilot-penna (permanent) på bilden.

Det är vedertaget just på häst- och hundbilder att signaturen ska synas. Med fin spets och permanent färg funkar det superbra.
 

redrosie

Aktiv medlem
Ja jag är av åsikten att signaturen ska vara synlig.testat med smal silverpenna men den smalaste jag hittade var för bred iaf så det blir med en svart ,tunn permanent penna.
 

Estethia

Aktiv medlem
hmm.. bör inte pennan innehålla syrafritt bläck?
det är ju sånt hype om att bilder ska monteras helt syrafritt för beständighet, och då borde det väl gälla även en signatur, eftersom bläcket kan flyta ut i bilden (gissar jag).
men jag har inga erfarenheter, jag bara gissar vilt.
 

RolandM

Aktiv medlem
Tackar för tipsen, Får pallra mig iväg till pappershandlaren och studera utbudet. Tunt och inte utsmetande om jag fattade det hela rätt och helst syrafritt.
 

RolandM

Aktiv medlem
Tackar för tipsen, Får pallra mig iväg till pappershandlaren och studera utbudet. Tunt och inte utsmetande om jag fattade det hela rätt och helst syrafritt.
 

Caspary

Aktiv medlem
Experiment med pennor

Jag har testat att signera på det exponerade plastpappret innan immersering i framkallningsbadet, och fått olika resultat beroende på penntyp. En signatur med en blå sk. labmarker (fäster på allt även våta ytor, luktar starkt) omvandlas i baden till en metallglänsande signatur. Med OH-penna får man ljus signatur, när själva färgen stryks bort med fingret.

Testa!

---------------
Wilhelm Caspary
 
Signatur...

Håller mig till baksidan och då med blyerts, Namn, Årtal,nr.i upplagan.. Tycker det stör och är många gånger riktigt fult med signatur på bildytan.
 

Kanadabalsam

Aktiv medlem
Jag har sett riktigt snygga signerade bilder med namnteckning på bilden men även sådana på passepartuon. Jag har en penna LIQUID SILVER (marvy UCHIDA) finns guld också, ska skakas först, som blir bra. Jag skriver nästan aldrig på mina bilder men provar på misslyckade med jämna mellanrum.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag skulle vilja fortsätta den här tråden. När jag ska signera bilder på vanligt gelatinsilverpapper, oavsett blankt/halvblankt/matt så har jag inte hittat någon bra penna. Ett papper som jag använder fungerar dock bra med blyerts, och det är Fomatone MG Chamois 542 (gamla sorten med struktur). Det är som att skriva på ett vanligt papper utan emulsion/barytskikt.

Jag lämnar alltid en kant på minst 1½ cm runt mina bilder och vid montering i passepartout brukar jag låta skära den så att ½ cm på sidorna och över, samt 1 cm under syns. Man kan då signera på den vita/ljusa kanten under bilden. Men med alla papper jag känner till (utom Chamois 542) måste någon form av bläck/tusch-penna användas. Bläcket/tuschen ska givetvis vara helt ljusbeständig och arkivbeständig, inte heller påverka papperet negativt. Jag undrar om någon vet en bra penna och bläck för detta som uppfyller kraven och som fäster på alla typer av gelatinsilverpapper?
 
ANNONS