Annons

Inflödet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

everhill

Avslutat medlemskap
Poängsystem

Nu har den här kedjan blivit så himla lång och jag har inte orkat läsa hela än (men en hel del iaf) men det snackades om poängsystem i början men avfärdades ganska snabbt på grund av att folk
kommer skriva spam-kommentarer.

En lösning på spam-kommentarerna kanske är att utse ett gäng förtroendevalda moderatorer (kanske 10-20 stycken). Upptäcker någon spamkommentarer så mailar man en moderator med en länk. Denna kollar kommentaren/kommentatorns övriga kommentarer och ger 2 minuspoäng istället för det pluspoänget man skulle fått normalt. Det är ju en form av polisverksamhet men när idioterna som spammar märker att dom åker dit slutar dom förmodligen.

Det är väl en lösning som inte kräver så jättemycket. Visst kommer det blir ganska mycket jobb i början för moderatorerna men på sikt tror jag det inte blir så mycket spammare att sätta dit.

/MVH Henrik
 

lotelo

Aktiv medlem
Jag erkänner också att jag inte orkat plöjt igenom alla inlägg ordentligt. Dock vill jag ge mitt stöd till det system om att använda t e x upptumme, nertumme för att visa vad man tycker om kommentarerna. Jag tycker att everhills inlägg här ovan är riktigt superbra också.

Förresten passar jag på att ännu en gång påpeka att jag ogillar det där synliga med antal kommentarer under tumnaglarna också. Kan det ha lett till att man tittar mer på dem med flera kommentarer iaf?
 
Senast ändrad:

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
alcedo skrev:
En variant för att kunna rensa bort gamla bilder, fast inte de man inte vill bli av med, kan ju vara en "den-här-var-intressant"-funktion.
Fredrik, den funktionen finns redan (för Brons-medlemmar och uppåt); "Bokmärken". Du kan skapa dig en bokmärkeskategori "Intressant" tex och lägga till bilder (och annat) med knappen uppe till vänster under logon - den som ser ut som en liten bok. De dyker sedan upp i menyn "Din Sida"
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Jo, det stämmer. Fast "Same same but different"; bokmärkena skapar ju inte en länk till en bild utan till en sida. På den sidan kan det hända att det finns en bild, men det kan ju lika gärna vara någons medlemsprofil, en forumtråd eller något annat.

Dessutom kan man ju bokmärka sina egna bilder, vilken man som användare skulle kunna nyttja till att förhindra att ens bilder försvann på grund av ålder och sviktande hälsa, och så kan man ju inte ha det ;o)
 

Luguber

Aktiv medlem
"Alternativet är att de senare medlemmarna är mer sugna på att ladda upp än att kommentera?

Finns det någon relevans?..."

David! Jag håller med Dig om att det är nog så.
Att man som ny på Fotosidan, gärna vill ladda ner innan man kommenterar. Eller! Man vill gärna i börja ta del av andras kommentarer, för att inte göra bort sig. Sedan upptäckar man det stora inflödet av bilder och känner nog en del frusturation för att börja kommentera.
Jag känner igen mig själv lite där, Har inte varit med så länge. Hade höga ambitioner i början. Självklart, så tror jag också att det är avsaknaden av kommenatarer på egna bilder (bra eller dåliga) som inverkar. Kommenterar ingen mina bilder, så varför skall jag lägga ner tid!
Jag håller med tidigare inlägg, att bilder som har legat länge för kommentarer, flyttas till en annan del. Men att man själv är lite självkritisk och tar bort sina bilder efter ett tag. Jag har "surrfat" runt en del och det finns ju medlemar som inte har lagt till något på 1år eller längre / SMo
 

Hassan

Aktiv medlem
Jag tycker inte det finns nån anledning till att med någon sorts automatik ta bort gamla bilder. Det är ju ändå till övervägande del bilder från de senaste dygnen som får kommentarer.
Bland dom gamla bilderna finns många som jag gärna ser mer än en gång. Diskutrymmet är ju inte heller nåt problem enligt Elmfeldt.

Problemet är det kommer in fler bilder än kommentarer. Att sålla bort 'familjebilder' tror jag inte är någon fullständig lösning på det problemet. De är ändå i minoritet på Fotosidan tycker jag. Olika areor för olika motivtyper kan eventuellt hjälpa till att öka intresset.

Kanske är det så att många känner sig lite mätta på bilder för närvarande samtidigt som de nyanlända är osäkra när det gäller att kommentera.
 

cwe

Aktiv medlem
Som jag sagt tidigare tycker jag att det är dumt om fotosidan blir bara för *en kategori* användare.

Alcedo med flera, varför skulle det vara fel om bilder har legat kvar en längre tid?? Jag *fattar inte* ert resonemang överhuvudtaget??

Om man hållt på ett tag, så är man inte längre lika intresserad av "konstruktiva tekniska kommentarer", utan ofta mer intresserad av *dialogen runt bilderna*.

Jag uppfattar det som att ni resonerar utifrån ett mer nykomlings-perspektiv eller nåt liknande.

Låt oss hålla uppe bredden på den här sidan, och låta flera syften med sidan blomma!

Och Jonas med flera, "bildpoliser" tycker jag är en idiotisk idé, om jag ska tala ur hjärtat. "The moral majority"? Nehe, då drar jag.
-"surmulen" Christian
 
Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
cwe skrev:


Och Jonas med flera, "bildpoliser" tycker jag är en idiotisk idé, om jag ska tala ur hjärtat. "The moral majority"? Nehe, då drar jag.
-"surmulen" Christian
Det tycker egentligen jag också. Men om man vill uppnå resultatet att "få kontroll" på kvaliteten är det enda vägen att gå. För mig personligen spelar det ingen roll vilka bilder, hur många eller i vilket syfte de laddas upp - jag kan alltid plocka ut och kommentera de jag känner för ändå.

Syftet med att ladda upp bilder är egentligen att få kritik på sina bilder - att få feedback. Problemet som gällde var att en del inte får några kommentarer överhuvudtaget. Vitsen med "bildpoliser" (som du kallar det) är att många av dessa icke kommenterade bilder i alla fall skulle ges feedback vid ett tillfälle.

För att inte "utestänga" några fotografers bilder kan man istället ha några "bildbevakare" som åtar sig uppdraget att kommentera alla bilder som inte har fått en endaste kommentar den första veckan...!?

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att åta mig rollen som bildbevakare om det finns intresse. Problemet med helt okommenterade bilder skulle då försvinna.


/
Jonas
 
Senast ändrad:

raderad medlem

Aktiv medlem
Jag tror ett stort problem är att man inte lyfter fram de bra bilderna. Det var synd att toplistorna togs bort helt. Man skulle kunna ha kvar dem men att de startades om varje vecka så att det inte var samma bilder där jämt. Typ "veckans bästa bilder". Man måste få inspiration för att orka ge kommentarer även till de mindre intressanta bilderna.

Folk slaffsar också bara in en massa bilder. Man har inget att kämpa för. Det bör nog finnas lite mer bonussystem som sporrar, både vad det gäller bilder och kommentarer.
 

lotelo

Aktiv medlem
Jag tror att problemet är att många inte rannsakar sig själva innan uppladdning, att många bara kommenterar bilder som man finner intressanta är nog ganska naturligt men kanske det är svårare att kommentera mindre bra bilder även om de är intressanta?

Jag tror på att slopa betygssystemet helt, det tycks ofta ha skapat irritation och försvårat kommenterandet av "mindre tilltalande" bilder. Fyller betygen verkligen en bra funktion?

Att införa ett system som visar om kommentaren som getts uppskattas eller inte, något liknande det på photosig kanske. Jag tror att det skulle kunna höja kvaliten på kommentarerna också och visst skulle väl många med mig kunna ge en upptumme för konstruktiv kritik? Det är väl vad många vill ha?

Till sist, kasta ut de medlemmar som missköter kommenterandet med elaka motkommentarer eller taskiga svar så kanske rädslan för att kommentera "mindre tilltalande" bilder försvinner för många.

Alltså, ju fler "mindre tilltalande" bilder vi kommenterar, ju mer lär sig bildägaren (skulle kunna vara jag) och ju större krav vi "fotografer" ställer på våra bilder, ju mer kräsna blir vi på vad vi laddar upp och dess då färre och bättre borde bilderna kunna bli i framtiden:) Det kanske är för att vi ska våga kommentera dem som något behöver åtgärdas också?
 
Senast ändrad:

cwe

Aktiv medlem
Månadens "gästalbum"?

Jag vet inte hur många gånger som Ulf föreslagit att man skulle kunna ha ett månadens "gästalbum".

Iden var att en medlem får välja ut sina personliga favoritbilder hos andra fotografer och kanske skriva en bit om vad de bilderna betyder för honom/henne, samt varför just dom kanske. En personlig betraktelse, helt enkelt.

Inget svårt. Detaljerna har diskuterats förr.

Inget händer. David, hallå!

Det handlar inte om tekniska pryttlar, tycker jag. Det handlar inte om att sätta upp *ytterligare REGLER*, tycker jag. Inte mer tvång.

Det går att göra positiva enkla saker för att stimulera dialogen kring bilder; såväl ut tekniskt utförande-perspektiv som mer subjektiva personliga bild-betraktelser.

David, släpp fram dessa olika initiativ, tycker jag. Jag vet många personer som skickat in artiklar och bett få dem "publicerade", och väntat månader på någon respons... Det finns en massa människor som gärna bidrar med konstruktiva uppslag, inlägg och gud vet vad... Det har väl denna tråden visat om inte annat.

Men men...
-Christian
 

lotelo

Aktiv medlem
Apropå topplistorna förresten så var det väl inte alltid så att bilderna ssom hamnade där var de bästa? Som jag uppfattade listorna var att de som kommenterade mycket (vilket jag själv gjorde en period då) fick massvis av kommentarer tillbaks. Detta ledde ofta till en höjning av betyget också om man gett ett högt sånt själv.... på det viset tror jag (tyvärr) det var mina bilder hamnade där någon gång.

Nä Tack, de önskar jag verkligen inte tillbaks. Bra bilder är väl ingen bristvara som vi måste söka speciellt efter väl?

Fågelhammars förslag som Christian tar upp nu igen är ju verkligen toppen! Hoppas detta går att genomföra snart.
 
Senast ändrad:

skelett

Aktiv medlem
Jag tror fortfarande på idén att göra om så fotosidans designspråk talat proffsighet. Majoriteten fattar verkligen inte varför deras katt/hund eller drägglande bebis inte bör laddas upp. Sätt en tjock notis på uppladdningen av bilder som förklarar att bilden ska ha en POÄNG för andra än de själva!

Fast problemet ligger egentligen i att det är objektivt att bedöma huruvida en bild är bra eller inte. De tycker ju tydligen att deras bilder är bra och tankar således upp fanskapen. Man kanske ska ha tydligare riktlinjer vid uppladdningen som säger vad som är lämpligt att tanka upp och inte. Ett generellt husdjursförbud skulle iofs spara många mb... :)
 

carpelux

Aktiv medlem
skelett skrev:
Jag tror fortfarande på idén att göra om så fotosidans designspråk talat proffsighet. Majoriteten fattar verkligen inte varför deras katt/hund eller drägglande bebis inte bör laddas upp. Sätt en tjock notis på uppladdningen av bilder som förklarar att bilden ska ha en POÄNG för andra än de själva!
Där tror jag att du har missat poången. Enda orsaken till att ladda upp kritikbilder är ju att få kritik, och tänker sig fotografen en framtid med massor av katter, hundar och dreglande babisar, kanske till och med en och annan finnig tonåring på moped så småningom, så är det faktiskt relevant att ladda upp sådana bilder. Det förutsätter givetvis att fotografen har en verklig önskan om att förbättra sina alster coh önskar konstruktiv kritik.


Fast problemet ligger egentligen i att det är objektivt att bedöma huruvida en bild är bra eller inte. De tycker ju tydligen att deras bilder är bra och tankar således upp fanskapen.
Som sagt, att en bild är bra har inget att göra med om den passar i ett kritikalbum.
 

carpelux

Aktiv medlem
Jag har med intresse läst denna kedja och instämmer till fullo om behovet att göra något för mer kommentarer.
Jag själv uppfatter det som svårt att ge en kommentar, ibland är bilderna så dåliga att man inte kan med att skriva något eftersom det då bara blir en lång klagosång, och ibland är bilderna så bra att det känns förmätet att klaga på detaljer. Men egentligen är det ju just det fotografen behöver, i det första fallet bör ju vederbörande få reda på att han/hon har en stor hemläxa att göra och i det andra fallet vilka detaljer som kan förbättras. Jag tror att det är vår jante-mentalitet som är boven i dramat för många när det gäller att kommentera. "Ska jag tala om för NN att den detaljen är dålig, han är ju tom yrkesfotograf.. ", men jag tror att det är viktigt att klargöra att bilderna ligger där just pga att fotografen vill ha kritik. Sedan är det ju upp till denne att ta till sig dina åsikter, eller bara strunta i dom.

Här är ett par konkreta åtgärder jag tycker man kan utföra. Jag vet inte om någon anna föreslagit detsamma eftersom jag bara skummat vissa av inläggen i dennna långa tråd.

* I de flesta idrottsföreningar åläggs man sälja ett antal bingolotter. Inför något liknande här, du får en kvot på låt oss säga 10 kommentarer i veckan, som slumpas fram av de okommenterade. Det kanske inte skall vara obligatorisk för alla, utan man skall kunna välja detta, och kanske då kunna koppla någon förmån till att man valt det.

* En av svårigheterna jag upplever vid kommenteringen är att klargöra vad jag kommenterar. Ett antal kryssrutor i kommentarformuläret med rubriker som "Teknik", "komposition", "Känsla" , "Efterbearbetning" .... skulle kunna underlätta att förklara vad man egentligen kommenterar, och minska risken för missuppfattningar.

* Motsvarande föregående punkt, fast där fotografen talar om vad denne egentligen vill ha kommentarer på.

* En möjlighet att koppla forumtrådar till bilder skulle vara bra. Det har hänt att jag givit ganska mycket kritik på bilder som jag inte tyck varit något speciellt, och när jag tittar tillbak efter ett tag har andra skrivit lyriska kommentarar om samma bild. Tydligen har jag inte fattat något om denna bilds kvaliteter (eller så har fotografen en massa kompisar), men i ett sådant fall skulle det vara intressant att skapa en tråd och kunna diskutera vad bilden egentligen innehåller och dess kvaliteter. Förhoppningsvis kan jag som kommenterar lära mig massor av det.

* En option där jag som kommentator väljer att inte se andra kommentarer innan jag skrivit min egen. Det händer ganska ofta att jag hittar en bild jag vill kommentera, och det går ju inte att undgå att läsa befintliga kommentarer. När jag väl gjort det känner jag att jag inget hade att tillägga och går vidare. Om jag inte sett de befintliga kommentarerna hade jag säkert skrivit en, som förstärkt de andra synpunkterna, och kanske kommit med någon ny synvinkel.

Nu kommer jag inte på mer, hoppas vi kan komma fram till något som ökar kommenterandet. Det är inte kul att ladda upp en bild och sedan ha stora förhoppningar varje gång man går in på FS, men, ingen kommentar idag heller ...
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
bildinflödet

Jag tror inte på idén med att få lägga upp en extra bild om man själv ger positiv kretik för andras bilder. Då tror jag att missbruket skulle öka för dom som vill lägga upp fler av sina egna bilder. Då tror jag mer på photosigs idé med att alla ska betala en liten slant för att få vara medlem och lämna in bilder. Icke medlemmar får se dom senaste bilderna i full storlek under första dygnet och därefter i kraftigt förminskad storlek.
jag är själv inte någon betalande medlem men kan tänka mej att bli det om ALLA måste vara det för att få skicka in bilder. jag kan tänka mej en summa fö medlemskapet och en summa per bild som jag vill lämna in. På så sätt tror jag att bildkvaliten bibehålls och kanske tom ökas lite i genomsnitt vilket boprde medföra mer komentarer.
/Lasse
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Re: Månadens "gästalbum"?

cwe skrev:
Jag vet inte hur många gånger som Ulf föreslagit att man skulle kunna ha ett månadens "gästalbum".

Iden var att en medlem får välja ut sina personliga favoritbilder hos andra fotografer och kanske skriva en bit om vad de bilderna betyder för honom/henne, samt varför just dom kanske. En personlig betraktelse, helt enkelt.

Inget svårt. Detaljerna har diskuterats förr.

Inget händer. David, hallå!
Vi har inte prioriterat att göra detta. Vi har haft fullt upp ändå. Jag lovar vi sitter inte och rullar tummarna på kvällarna. På dig låter det som om det är en knapp som redaktionen vägrar trycka på. Riktigt så är det inte.


David, släpp fram dessa olika initiativ, tycker jag. Jag vet många personer som skickat in artiklar och bett få dem "publicerade", och väntat månader på någon respons... Det finns en massa människor som gärna bidrar med konstruktiva uppslag, inlägg och gud vet vad... Det har väl denna tråden visat om inte annat.

Men men...
-Christian
Alla som skickar in mail eller artiklar får respons omgående. Så där har du fel! Men däremot kan publiceringstiden dra ut på tiden. Content är viktigt och måste finnas. Håller helt med!

Sen tycker jag det är tråkigt att du har inställningen att vi inte släpper fram intiativ, för så är det verkligen INTE.. Vi lyssnar på alla initiativ och de som är bra och genomförbara tar vi tag i. Vissa inte. Vissa förslag kräver kodning och då funderar vi ett par extra vändor innan vi slår till.

För övrigt tycker jag att det är fult att väva in hård kritik mitt i en jättelång tråd. Det var en tillfällighet att jag läste alla inläggen sedan sist. Du kan väl knappast inte begära att vi skall läsa alla forumtrådar. Skicka gärna ett mail när du undrar något nästa gång. redaktion@fotosidan.se
 

davidgp

Medlem
Ett alternativ för att begränsa inflödet är att införa en motiveringsruta vid uppladdning av kritikbilder där fotografen själv motiverar varför han/hon vill ha kritik. Motiveringen läses sedan av fotosidans redaktör som ger grönt eller rött ljus.

För att detta skall funka krävs naturligtvis resurser i form av personal, det är jag medveten om.

Mvh
David
 

cwe

Aktiv medlem
David,
eftersom du inte vill ha den här diskussionen öppet har jag istället mailat dig ett svar på ditt inlägg.

Jag tror att både fotosidan och du skulle klara av en öppen dialog kring det. Jag tycker jag är konstruktiv.

-Christian
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
CWE, jag svarade ju på ditt inlägg ovan och skickade exakt samma som ett mail bara för att du inte skulle missa det (så jag förstår inte vad du menar). Men vi kan skapa en ny tråd med dina frågor så kan vi ta det där istället så blir inte denna tråden vriden.
 
ANNONS