Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hundratals röda pluttar på dia efter framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin.s

Aktiv medlem
Jag hämtade mina första dia någonsin från framkallning idag och upptäckte en mystisk sak. Över hela negativen är det jämna, röda pluttar. Överallt. Jättemånga.

Även blåa ljusskikt syns, som inte följer bilder utan ligger som en täckande massa över hela negativet.

Min fråga är om det är min något för gamla film, eller labbets fel? Kan jag klaga?




(PS. kunde inte hitta något passande forum efter minuters letande. Har inte FS något forum för analog fotografi?)
 

Bilagor

blpssmed

Aktiv medlem
Skumt, med hjälp av google hittade jag detta:

http://photo.net/leica-rangefinders-forum/002ieD

"You may encounter problems if you remove film from the freezer then refreeze it at a later time. I had a problem with red spots on processed Fuji RSP a few years ago, and although they couldn't give me a definitive answer, Fuji thought it may have been a result of refreezing the film."
Kanske det? Men de "blåa ljusskikten" låter som kass framkallning. Vilket labb använde du? Ge inte upp diafotandet pga. det här, dia är det bästa som finns!
 

eon

Aktiv medlem
Du skriver om 'negativet'. Bara ett litet påpekande i all välmening.
När det gäller diafilm så finns det aldrig något negativ utan filmen är ett positiv. Bilden är ju rättvänd.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hur ser en sån där dutt ut i den högsta upplösning du har möjlighet att skanna?
 

Martin.s

Aktiv medlem
Kanske det? Men de "blåa ljusskikten" låter som kass framkallning. Vilket labb använde du? Ge inte upp diafotandet pga. det här, dia är det bästa som finns!
Så kan det faktiskt vara. Jag köpte filmerna "begagnade" så jag vet inte hur de har blivit behandlade. Bäst-före datumet var nog ute för några år sedan ... :)

Jag använde expert. Varför? De är billigast ... (jag vet, Crimson eller något riktigt labb är såklart bättre)

De röda pluttarna är faktiskt lättare att retuschera bort än de blåa stråken.




Du skriver om 'negativet'. Bara ett litet påpekande i all välmening.
När det gäller diafilm så finns det aldrig något negativ utan filmen är ett positiv. Bilden är ju rättvänd.
Haha, ja det har du rätt i! Första dia-rullen som sagt, jag är relativt ovan att få ett ... "positiv"? :)



Hur ser en sån där dutt ut i den högsta upplösning du har möjlighet att skanna?
Jag ska scanna alla bilder med en trummscanner någon dag i veckan, lägger upp en ny bild då.
 
ANNONS