Annons

Natt bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

joanna81

Aktiv medlem
Hej! kom hem nyss och flyttat över mina bilder till datorn och blev helt besviken. Vissa bilder blev lite så där korniga..som man få när man har för hög ISO. min Iso va på 400 och det tycker jag inte va för högt...eller?
Har glömt att testa RAW..kan det va jpeg som har sabbat bilder :S
Ni få gärna tipsa mig hur jag ska få bätrre natt/kväll bilder... ;)



(stativ va med...bilden blev bra annars.men....)
 

J0£L

Aktiv medlem
Om du visar en bild kanske det blir lite lättare att se vad det kan vara som har strulat. Vad har du kört med för inställningar utöver iso 400? Vad är det för kamera du har använt?
 

joanna81

Aktiv medlem
Om du visar en bild kanske det blir lite lättare att se vad det kan vara som har strulat. Vad har du kört med för inställningar utöver iso 400? Vad är det för kamera du har använt?
canon 400D objektiv 70-200 2,8L Usm....slutatid...hmmm...ca; 13"sek ,f 11

om jag lägger upp bilden så se man inte vad jag menar men men....
IMG_1625.jpg
 

johanu

Aktiv medlem
Det blir brusigt vid långa slutartider pga att sensorn blir uppvärmd då. Brukar finnas någon brusreducering för länga tider på kameran.

//Johan
 

vaktis100

Aktiv medlem
Fota i raw och prova att underexponera bilden 1 steg (nattbilder är mörka det vet inte kameran om)! Jag har precis börjat att nattfota åxå och jpeg-bilderna rätt ur kameran ser ut som skit men lite pillande med raw-filen gav rättså bra resultat. Testa åxå med större bländare (typ F4) för att korta ner slutartiden så att inte sensorn ska bli varm som Johan skriver. Jag hade slutar tider på under en sekund och dom flesta bilderna blev bra. Glöm inte vitbalansen, det var den som gjorde störst skillnad i efterarbetet. Kör vitbalansen på auto och ändra den sen när du arbetar med raw-filen, kameran har en tendens att ställa vitbalansen för högt på nattbilder. Jag upplevde att jättemycket brus försvann när jag ändrade vitbalansen!
MVH //Christer
 

RolandM

Aktiv medlem
Några grundtips för nattbilder; stativ, lägsta möjliga ISO och tålamod. Beroende på ljusmängd från omgigningen är min erfarenhet att ljusmätaren i kameran kan användas för att få en uppfattning om lämplig slutartid och en tumregel är att exponera 1-2 steg kortare tid än vad kameran föreslår. Kameran brukar jag ha inställd för att lagra bilderna i RAW och färgbalansen som dagsljus så jag får en referens jag känner igen, inför slutkalibreringen i datorn.

Bilden av Lejonbbacken vid Stockholms slott är tagen vid ISO 200, tid 3,2 s och f/6,3. En kamrat slog en liten blixt mot lejonet.


Bilden av Stockholmsslott är tagen med ISO 200, tid 8 s och f/8.

I
Bilden av af Chapman
i min portfölj är tagen med ISO 200, tid 13 s och f/9.

Hoppas att detta kan ge idéer till framtida bilder.
 

Bilagor

joanna81

Aktiv medlem
Fota i raw och prova att underexponera bilden 1 steg (nattbilder är mörka det vet inte kameran om)! Jag har precis börjat att nattfota åxå och jpeg-bilderna rätt ur kameran ser ut som skit men lite pillande med raw-filen gav rättså bra resultat. Testa åxå med större bländare (typ F4) för att korta ner slutartiden så att inte sensorn ska bli varm som Johan skriver. Jag hade slutar tider på under en sekund och dom flesta bilderna blev bra. Glöm inte vitbalansen, det var den som gjorde störst skillnad i efterarbetet. Kör vitbalansen på auto och ändra den sen när du arbetar med raw-filen, kameran har en tendens att ställa vitbalansen för högt på nattbilder. Jag upplevde att jättemycket brus försvann när jag ändrade vitbalansen!
MVH //Christer
oo..tack för många bra tips....ska testa så fort det blir mörkt ;)
 

joanna81

Aktiv medlem
Några grundtips för nattbilder; stativ, lägsta möjliga ISO och tålamod. Beroende på ljusmängd från omgigningen är min erfarenhet att ljusmätaren i kameran kan användas för att få en uppfattning om lämplig slutartid och en tumregel är att exponera 1-2 steg kortare tid än vad kameran föreslår. Kameran brukar jag ha inställd för att lagra bilderna i RAW och färgbalansen som dagsljus så jag får en referens jag känner igen, inför slutkalibreringen i datorn.

Bilden av Lejonbbacken vid Stockholms slott är tagen vid ISO 200, tid 3,2 s och f/6,3. En kamrat slog en liten blixt mot lejonet.


Bilden av Stockholmsslott är tagen med ISO 200, tid 8 s och f/8.

I
Bilden av af Chapman
i min portfölj är tagen med ISO 200, tid 13 s och f/9.

Hoppas att detta kan ge idéer till framtida bilder.
VILKA FINA BILDER!!!!
hmmm...det e exakt det man vill få...och tror att det ser ut så när man kollar i kamra och sen när man kommer hem....*morrr*
jag ska testa lite med dom inställningar och RAW....hade Iso på 400 och tyckte det va ganska lite men få man iso ännu lägre så blir jag gladare.
jag hör av mig så fort jag får testat lite. ;) tack för alla bra tips.
 

The Ghost

Aktiv medlem
Exponera till höger i histogrammet(bilden kommer att se för ljus ut på displayen) använd LR eller PS eller vad du nu använder för program justera svart och vitpunkt och sen flytta brightness reglaget till vänster så kommer du att få mindre brus på bilden.

www.stefan-zander.com

MVH/stefan
 
ANNONS