Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är eran vanligaste inställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Axz

Medlem
Skulle vara kul att veta vilken inställning ni jämt gör på eran kamera innan ni fotar?
Vad vrider ni/trycker ni på först och varför? Är ni som jag, helt förvirrade och får börja med att ta bort dom gamla inställningarna? :)
Berätta nu!
 

Segeson

Aktiv medlem
Den absolut vanligaste inställningen måste nog vara att snäppa över från OFF till ON och tvärtom.
Andra inställningar varierar ju från fall till fall och från glugg till glugg.
Allt beror ju på en rad omständigheter såsom ljus (inomhus eller utomhus), önskat skärpedjup, hastighet på det som ska plåtas (rörelseoskärpa eller ej) osv. osv.
Det finns nog ingen inställning som är vanligare än någon annan.

PS. Jo, det skulle kanske vara "grönt P". Jag har sett många som köpt systemkamera och kör på denna inställning. DS
 

CalleA

Aktiv medlem
Är ni som jag, helt förvirrade och får börja med att ta bort dom gamla inställningarna? :)
Berätta nu!
Jag har faktiskt fått in vanan att "nollställa" inställningarna när jag fotat något specifikt.

Eftersom jag är lite rookie och inte riktigt har en bra automatisk känsla för vilka inställningar som är "bra" brukar jag börja med ett halvtryck i P-läge för att se vad kamerans automatik föreslår. Därefter går jag över till Tv, Av eller M beroende på situation, och finjusterar efter det.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Förutom off - on så är det rätt ISO för tillfället och rätt bildstorlek (RAW). Dessutom att A/S är invalt, dvs grundinställningarna är ok.

Det viktigaste är rätt känslighet (ISO) och bildkvalitet så att du inte fotograferar ett helt minneskort i JPG när du skulle ha RAW.
 

rautio

Aktiv medlem
ON - ISO - VITBALANS - resten manuellt (bakratten öppning, pekfinger tid), ibland Av ifall ljuset är väldigt jämt. Spotmetering för det mesta. Har kommit fram till att det här är för mej dom snabbaste inställningarna och ger det bästa resultatet.

Vitbalansen brukar jag köra på dom olika presettarna eller ratta in kelvintalet, Finliret fixar jag i rawconvertern. Det blir ytterst sällan tid att börja ta vitbalans från papper el. dyl.

Alltid RAW
 

Kijana

Aktiv medlem
Vad vrider ni/trycker ni på först och varför? Är ni som jag, helt förvirrade och får börja med att ta bort dom gamla inställningarna? :)
Förvirrad har jag inte varit, men när jag tog bilder i jobbet hade jag för vana efter att ha kommit tillbaka från ett jobb och tömt minneskortet, så ställde jag in kameran i dess "grundinställningar". Det vill säga ISO 100 och autoläget för vitbalansen.
Visst kan bilderna fortfarande med den åtgärden bli helt åt skogen på grund av för snabba/långa slutartider och en bländareinställning som inte bidrar till en kreativ bild. Men grundinställningen förhindrar åtminstone de värsta katastroferna med exempelvis vitbalansen inställd på lysrör och ISO:t på 1600 vid fotografering i dagsljus.

När det gäller mitt analoga fotograferande har jag ingen inställning som jag alltid gör. Jag utgår från varje bild och försöker hitta de bästa exponeringsinställningarna, givetvis beroende också på vilken tolkning jag vill ge.
Har nyss skaffat mig gråkort, och använde mig av det senast för att få gråskalan rätt. Förhoppningsvis blir det min vanligaste för-inställning.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Innan jag ger mig ut, slå på kameran för att kolla att minneskortet sitter i, batteriet är fullt, RAW, vitbalans på dagsljus och att jag kör på ISO 100.

/Gunnar
 

Axz

Medlem
Vad duktiga ni är!! :)

Ingen som står och suckar över att han/hon får trycka på samma knapp igen! *S*
Och givetvis missade jag det uppebara.. on/off..
 

Ullmerkott

Aktiv medlem
Förutom att starta kameran då ;) brukar jag alltid börja med att kolla ISO och vitbalans. Sen slänger jag iväg en bild, ser den bra ut fortsätter jag fota vad det nu var jag skulle, har jag glömt något fixar jag till det.

Läge M, spotmätning, mittersta fokuspunkten, serietagning och AF-C är så gott som alltid inställt när jag slår på kameran.
 

davidbicho

Aktiv medlem
Om vi pratar systemkamera undrar jag vad "nollställning" innebär? Inget läge är väl mer nollställt än något annat rent tekniskt?

Rent personligt är mitt vardagsplåtande mest baserat på kort skärpedjup med så snabba tider som möjligt. Mao stor bländare (lågt bländarvärde) och gärna 2 x brännvidden i slutartid, och ett ISO-värde som möjliggör detta.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag vrider på zoomringen, petar på bländarratten, petar på slutartidsratten, vrider på fokusringen, trycker på knappen. Ungefär i den ordningen för det mesta. Ibland trycker jag på styrplattan baktill för att växla mellan histogram och högdagerblink på bildskärmen. Ibland slår jag om från självutlösare till vanlig singelbildstagning. Sen skulle man nästan kunna droppa en dutt loctite på resten av reglagen :)
 

davidbicho

Aktiv medlem
Jo, jag vill nog hävda att vitbalans=auto och exponeringskompensation=0 är det. Inte heller tycker jag att gaffling är ett "normalläge".
Sant. Och inte heller MF, serietagning, jpeg/raw/filstorlek/etc...

Jag var mer inne på de mer grundläggande tingen såsom bländare, slutare, iso... av någon anledning.
 

JensB2

Aktiv medlem
RAW (självklart), Av, AWB,EC=+1/3,3b/s (400D),ISO 200,MF eller AF (mittpunkten), och ofta AEB.

Svårt att försöka hitta ett normalfall för bländaren...men 1.8-2.8 samt 7.1-11 är nog vanliga intervall.
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Kollar ISO gör ja alltid när jag STÄNGER av kameran.. sätter det alltid på 100.. Då vet man att det är fixat när man får brottom å fota :)

Sen kör ja i utgångsläget på Av läget. Det är det kameran brukar stå på.. spotmätning och af punkterna på auto.
 

johanu

Aktiv medlem
Mina inställningar har varierat med åren.

På D70 körde jag alltid på M och spotmätning. Mätte med spotten så att högdagrarna inte skulle frätas ut. Glömde titt som tätt att ändra tillbaka iso till 200 efter kvällen före. :(

D200 visar iso i sökaren, jippiiii... nu skulle man ju inte glömma iso-inställningen, men det gick ju alldeles förträffligt bra att missa det i alla fall.
Ja ja.
Men av någon dum anledning var spotmätningspunkten större än i d70:n och mitt sätt att mätte blev fel, men tisautomatiken A och matrismätning funkade mycket bra för det mesta så det fick bli standardinställningen.

Nu med den nya leksaken gör jag mest som med d200:an, men A och matrismätning blir lite mer oförutsägbar. :(

En vanlig fototur börjar med att glugg väljs och att batteri och kort kollas.
Sedan är kameran på mest hela tiden. Är det streetfoto eller annan typ av spontanfoto så hinns det ofta inte med att ändra något. Ofta blir det rätt eftersom kortskärpedjup är legio men ibland har man ju kommit åt bländarratten. Kommer ofta på dessa saker efteråt och då kan motivet redan vara borta. Därför kollas inställningarna titt som tätt medan jag går omkring med kameran framme.


//Johan
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Starta kameran, exponeringskompensation -beroende på ljussituation.

That´s it :) Kameran står alltid på auto-iso 200-1600 och alltid på Av-läget.. Så jag behöver egentligen inte tänka på någonting mer än exp.kompensationen är jag fotar.

Ändrar dock iso manuellt i en del situationer när kameran väljer iso 1600 trots att den borde klara sig på 400..
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag kör så gott som alltid med tidsautomatik. Att kunna styra bländaren känns viktigast för mig. Iso är också en inställning som man skall vara varsam på och ställa in. Ibland kopplar jag om mätaren till spotmätning och då genom att ha förinställt min functionsknapp (Nikon) till spot. Vitbalansen är så gott som alltid på auto då jag fotar i RAW.
 
ANNONS