Annons

Importera RAW med Lightroom 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

flugan

Aktiv medlem
Tycker det är smidigare att köra LR direkt, då slipper jag ett steg med att koppla in kamera. Ofta så har man ju mer än 1 minneskort oxå.

Dock har jag stött på ett problem till, när jag fotar med min 350D kan jag förhandsgranska raw filerna direkt i filhanteraren. Men det går inte med raw filerna från 50D, vilket är lite störande ;)

Men det kommer nog nån fix för det så.
 

Wolfgang60

Medlem
Raw

Tycker det är smidigare att köra LR direkt, då slipper jag ett steg med att koppla in kamera. Ofta så har man ju mer än 1 minneskort oxå.

Dock har jag stött på ett problem till, när jag fotar med min 350D kan jag förhandsgranska raw filerna direkt i filhanteraren. Men det går inte med raw filerna från 50D, vilket är lite störande ;)

Men det kommer nog nån fix för det så.
Lightroom 2.2 är ute ... kör en upgrade ... både 50D och 5D MkII finns nu med ... Och den visar påde RAW och jpg (bedvid varandra)

>Hälsningar
Wolfgang
 

perese

Aktiv medlem
.... Jag var hemma hos en kompis som har Sony, då kände inte LR av filerna på minneskortet. Däremot när vi kopierat dem till disk var det inga problem. Jag hann aldrig undersöka var problematiken var.
....
Mvh
Ander
Just detta har jag problem med varje gång. Jag måste välja ut bildern i import, dvs kan inte ta valet "från kort eller kamera". Har även slagit ifrån "autoimport när detektera kort/kamera" då ovan inte funkar.
Har vant mig denna work around, men om någon har tips eller annat så är det välkommet.
Peter
 

christerorebro

Aktiv medlem
Under Preferences i Lightroom (2.2) och fliken Import finns endast dng/DNG som val av filtyp när det gäller RAW-format.
Det finns även ett val som innebär att man kan "bädda in" vilket RAW-format som helst (?) i en DNG-fil. Har dock inte provat detta då jag alltid kopierar ner bilderna på hårddisken först.
 
ANNONS