Annons

Jpeg i Lightroom vs. Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

HsH

Ny medlem
Man skall ju inte öppna och spara om JPEG-filer för många gånger eftersom upprepad komprimering förstör bildinnehållet. Antag nu att jag vill lägga till nyckeldata och kanske justera nyckelorden flera gånger. I LR är det väl OK eftersom endast LR-filen justeras och och om jag exporterar en JPEG-fil sker det bara en gång. Om jag gör det i Bridge misstänker jag att JPEG-komprimeringen sker varje gång jag sparar filen?? Eller är det så väl att bilddata inte förändras om jag bara tillför/ändrar i metadata??

Kämpar också med problemet att få optimal skärpa i en projektor, vad krävs av dator-grafikkort, inställningar och bildstorlekar mm. Används miniatyrernas bildstorlek i Lightroom Slideshow?
Någon som har tips om det finns vettig info på nätet?

/K
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Båda programmen går bra att modifiera metadata utan att JPG bilden skrivs om. Personligen tycker jag LightRoom är smidigare att använda när det gäller att lägga till keywords. Fotografinformation har jag en mall för och lägger in det direkt vid importen.
Vad man skall vara medveten om är att metadatan finns i Lightrooms databas och inte i bilder. Det går dock att via menyval spara metadata till filerna, kan vara bra att göra det ibland.

Lise-Lott
 

HsH

Ny medlem
Tack för svaret!
Bridge ser ut att snällt spara metadata när man stänger programmet. Men jag finner också Lightroom överlägset att hantera bildarkivet, men ve den som inte vårdar LR-filen väl och rumsterar om på hårddiskarna med andra program!
/Kurt
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
... men ve den som inte vårdar LR-filen väl och rumsterar om på hårddiskarna med andra program!
Aj, aj, låter som du fått erfara det. Både Lightroom och Elements kommer ihåg var bilderna ligger och man får problem om man flyttar runt med filerna utanför dessa program.
Det går dock bra att flytta ett helt filträd utanför LR om man sedan i LR pekar ut toppnivån, resten faller då på plats med ett enda klick.

Lise-Lott
 

HsH

Ny medlem
Jo, erfarenheten bestod i att en väns hustru fick något vilt i blicken och bad om hjälp med "Photoshop". Det visade sig att hela hennes Lightroom bildarkiv bestod mest av frågetecken, ca 11.000 bilder, mest vältaggade botanikbilder med latinska namn och allt!
Eftersom jag inte använt Lightroom tidigare men var nyfiken på programmet laddade jag hem det på prov och dök i det "huvudstupa". Det kanske är lärorikt att berätta mina erfarenheter av vad som hände:

Mitt första intryck av Lightroom består:
- Det är ett oerhört kompetent program, men anpassningsbart in absurdum. Valet jag saknar (eller inte har hittat?) är en inställning för en "lättversion" som man kan använda i varje fall innan man är varm i kläderna.
- Att man kan göra samma sak på så många olika sätt, är det verkligen nödvändigt?
- Det är lätt att komma åt en tangent för ett kortkommando vars funktion man inte känner till.
- Det är ruskigt mycket information på skärmen och man skulle behöva köra på två skärmar.
- Originalmanualen kan inte beskyllas för att vara lättläst.

Eftersom jag började med datorer på den tiden då man skulle lära sig Basic för att hantera en PC är jag allergisk mot program som pytsar in filerna i någon hiskelig understruktur under "Mina bilder" på C:-disken. Nej, en hårddisk för programmen och en för allt jag skapar, plus en extern för backup skall det vara och filstrukturerna vill jag skapa själv! Omodernt?? (Snacka nu inte MAC eftersom jag vare sig arbetar i reklambranchen eller är stockholmare -- höö sa´ Kolingen)

På väninnans dator såg det ut så här:
- Frågetecken på alla bilder och kataloger. Lightroom-länkarna var borta.
- En hårddisk (nästan helt full).
- Importerade bilder under datum-kataloger (kändes som om det var nästan lika många kataloger som bilder) och dessutom en del andra kataloger, kopior och backup på samma hårddisk.
- Bilder under Lightroom på Mina bilder och på många andra ställen också.
Ett drömscenario för en LR-nybörjare alltså!

Eftersom hårddisken var på gränsen till full kopierade jag över allt som kunde tänkas innehålla bilder (tack Utforskaren!) till min egen dator via en extern hårddisk. Jag skapade sedan ett "Bildarkiv" med kataloger som jag ansåg vara mera översiktliga. Hela "Bildarkiv" skulle då lätt kunna lyftas över till en egen hårddisk eftersom hon hade planer på att skaffa en ny dator också.
Det tog mig sedan åtskilliga tålmodiga timmar att flytta och strukturera upp bilderna och dessutom leta upp nya länkar i LR, men det gick hyfsat tack vare sökmöjligheterna i LR. Dock ställde ju alla datumkataloger till det eftersom det i många av dom fanns det endast ett fåtal bilder och att söket fungerade inte på högre nivå.

Så:
Lär dig filstrukturen och att noggrant förstå Import-rutinen i LR så att bilderna (originalen) hamnar på det ställe du tänkt dig. Se också till att du också lägger en backup av originalen på ett vettigt ställe. Det underlättar enormt när något strular och du måste manuellt leta.
Lightroom-filerna (med miniatyrer, länkar och alla ändringar du gjort) kan gärna ligga under "Mina bilder" som LR vill ha det default, men se till att aktivera automatiska backup-funktionen med backup på en annan hårddisk, gärna varje dag, den är lätt att hoppa över om du vet att du inte ändrat något!

Vad som hänt på väninnans dator från början är höjt i dunkel men kan brist på hårddiskutrymme ha bidragit till soppan??
En del bilders nyckelord hade försvunnit men f.ö. gick det bra att rädda materialet. Men det kändes mycket bra att (för säkerhets skull) jobba med en kopia tills allt fungerade!

Provtiden för programmet har gått ut nu och jag är i valet och kvalet om jag skall investera i LR eller hålla mig till Bridge. Min mängd intressanta bilder är trots allt inte så oöverskådlig.

//Kurt
 
ANNONS