Annons

12-24 Tokina eller Nikon till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

streetleif

Ny medlem
Hej behöver lite hjälp. Är intresserad av att börja med interiörfoto och behöver därför ett objektiv. De jag har kikat på är antingen ett begagnat
Nikon Nikkor AF-S DX 12-24/4,0 G IF-ED eller ett nytt
Tokina AT-X Pro 12-24/4,0 DX II.

Tokina objektivet finns för 5995 och Nikon begagnat för ca 5500.

Någon som kan bidra med lite för och emot och kanske lite synpunkter.
 

keckax

Aktiv medlem
Har tyvärr inte ägt någon Tokina, men däremot ett par st Nikon. Kan väl påstå att Nikongluggen knappast gör någon besviken, men troligtvis är inte Tokinan kattskit den heller.

Du behöver knappast bli besviken på Nikons byggkvalitet heller för den delen då den är en glugg ur pro-serien.

/K
 

Jostein

Aktiv medlem
Tokina 11-16/2,8!

Jag kollade igenom marknaden för vidvinkelzoomar för ett litet tag sen. Jag funderade på båda de gluggarna du nämner, men landade till slut på en Sigma 10-20/3,5. Har för mig att Nikongluggen fick rätt dåligt omdöme nånstans, men det är möjligt att jag minns fel. I alla fall tycker jag inte att man får särskilt mycket för pengarna med tanke på konkurrenterna.

Men om jag skulle handla igen skulle jag utan tvekan köpa en Tokina 11-16/2,8. Den har fått mycket bra betyg i alla tester jag sett. Den är något kortare än de övriga, men efter lite användning av min glugg inser jag att jag oftast ligger mellan 10 och 14 mm i brännvidd. Tveksamt att du skulle behöva zooma in mer än till 16mm för interiörfoton.

Läs mer om gluggen här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=11-16nik
 

thetebe

Medlem
Med tanke på att du ska ha den på en cropsensor så skulle jag också kunna rekommendera Tokina 11-16/2.8. Jag har till de andras försvar inte skjutit med dom gluggarna, men som ägare till Tokinat så är jag mer och mer imponerad. Färger och kontrasten är asbra. Kan tycka kontrasten är FÖR bra när jag skjuter ute utan polfilter. Dock är den dyrare än priserna du sagt (ny). Men den är larvigt skarp, och bred så in i helv* när man är van med fast 50mm

Jag kör sällan min på annat än 11mm på min D300.
 

Frocli

Aktiv medlem
Hej behöver lite hjälp. Är intresserad av att börja med interiörfoto och behöver därför ett objektiv. De jag har kikat på är antingen ett begagnat
Nikon Nikkor AF-S DX 12-24/4,0 G IF-ED eller ett nytt
Tokina AT-X Pro 12-24/4,0 DX II.

Tokina objektivet finns för 5995 och Nikon begagnat för ca 5500.

Någon som kan bidra med lite för och emot och kanske lite synpunkter.
Tokina 11-16 är kanske den bästa som finns nu, den enda nackdelen är den begränsade zoomomfånget.
Nikon Nikon AF-S DX 10-24/3,5-4,5G IF-ED är också mycket bra, och betydligt mer mångsidig nästan "normalzoom", och använder du stativ, den Tokinas bättre ljusstyrka spelar mindre roll.
Jag tror för dina ändamål Nikon passar bättre, men kosta 1-2 tusen mer.
 

Jostein

Aktiv medlem
Tokina 11-16 är kanske den bästa som finns nu, den enda nackdelen är den begränsade zoomomfånget.
Jag tycker det begränsade zoomomfånget är en nackdel som endast existerar på pappret. Själv skulle jag inte sakna de extra millimetrarna, men det är ju smak och behag.
 

dumbo

Aktiv medlem
Hej behöver lite hjälp. Är intresserad av att börja med interiörfoto och behöver därför ett objektiv. De jag har kikat på är antingen ett begagnat
Nikon Nikkor AF-S DX 12-24/4,0 G IF-ED eller ett nytt
Tokina AT-X Pro 12-24/4,0 DX II.

Tokina objektivet finns för 5995 och Nikon begagnat för ca 5500.

Någon som kan bidra med lite för och emot och kanske lite synpunkter.
Det enda som talar emot Tokinan är att en del upplevt problem i motljussituationer. Själv har jag inte upplevt några större problem med varken flare eller minskad kontrast ens när jag fotat rakt in i solen... Detta är dock originalversionen. Jag har inte sett mycket om hur den nya versionen av Tokinan presterar i det avseendet. Det är en av de punkter som Tokina säger sig ha förbättrat.
En annan mindre sak är ju att Tokinan inte har tyst fokusmotor.
Nikon 12-24 är inte dåligt på något sätt, men den optiska prestandan är mer eller mindre indentisk dessa två emellan, iaf enl. mina erfarenheter (jag har använt båda) och då är det svårt att förespråka Nikonen, tycker jag.


Du behöver knappast bli besviken på Nikons byggkvalitet heller för den delen då den är en glugg ur pro-serien.
Jämfört med Tokina12-24 känns Nikon 12-24 som något från Toys'r'us. Det är ju inte precis så att 12-24:an har samma byggkvalitet som 17-55/2.8 som åxå tillhör "pro-serien".
 
ANNONS