Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket fast 28 mm-objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiander

Medlem
Har oftast min Canon 28/1,8 på kameran (5DII), eftersom mitt 24-70/2,8 väger ett kilo och är så otroligt skrymmande. Bildkvallen på 28:an är inte helt vad man skulle önska, så jag önska tips på nåt bättre som ändå är kompakt. Sigmas variant är lite klumpig och inte så mycket skarpare vad jag kan förstå.
Tittat på Carl Zeiss Distagon T* 28mm f/2.8 bl a och undrar om ni har några synpnkter eller bättre alternativ att tipsa om. Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Vill du ha bättre bildkvalitet så är det Canons 35mm 1,4 som ger dig ett rejält lyft, men den är inte kompakt eller särskilt lätt. Dock både mindre och lättare än din 24-70. Den känns rätt ok på en 5D mkII.
 

Anders Östberg

Guest
Tror du får titta efter 24mm eller 35mm, det är tunt med alternativ på 28mm. Zeiss 28 är väl efter vad jag läst om den kanske en av de mindre eftertraktade Zeiss-objektiven med en hel del optiska egenheter, och den är stor och tung.

Vad är det med Canons 28/1.8 som du inte tycker håller måttet?

EDIT: Ooops, tror jag blandade ihop objektiven här, tänkte på Zeiss 28/2.
 

Kiander

Medlem
Skärpan i huvudsak, men även CA. 28 mm är en favoritbrännvidd och jag gillar att ha en så liten och smidig kamera som möjligt, så en kalasfin 28:a vore drömmen. Men jag kanske får vänta på en uppdatering.
Vad tror du annars om Carl Zeiss Distagon T*28/2,0 ZF?

EDIT: Aha, men vad tror du om gamla Carl Zeiss Distagon T* 28/2.8?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Skärpan i huvudsak, men även CA. 28 mm är en favoritbrännvidd och jag gillar att ha en så liten och smidig kamera som möjligt, så en kalasfin 28:a vore drömmen. Men jag kanske får vänta på en uppdatering.
Vad tror du annars om Carl Zeiss Distagon T*28/2,0 ZF?
Jag gillar också 28 mm och försöker låta bli att köpa en M9 med Summicron 28/2. Den kombinationen kanske skulle passa dig (och din plånbok)?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ja, den är bra - jag använder den mycket ofta innomhus på 5d mkII i samband med blixtfoto - skarp och bra. Visst finns det saker att anmärka på, men liten, smidig, billig och bra optiskt. 28 f/1.8 har jag aldrig använt så kan inte jämnföra med den tyvärr.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
EDIT: Var visst ZE på TDP, inte den senare ZF. Tips på site med bra tester?
ZE betyder väl bara att objektivet är utrustad med Canonbajonett medan ZF har Nikonbajonett, någon optisk skillnad skall det väl inte vara mellan dem (ZF har för övrigt funnits längre än ZE).
 

d-boy

Aktiv medlem
Jag har varit sugen på en 28 mm ett tag.
Tyvärr verkar både Canons och Sigmas (30 mm, 1.4) lämna en del övrigt att önska.
Framför allt verkar skärpan variera från enhet till enhet (i alla fall i Sigmas fall).

Att det ska vara så svårt! :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns naturligtvis felkällor. Det svåraste är att få sensor och tavla helt parallella. Är de inte det så drabbar det kantskärpan. Det kan också finnas enskilda ex med fel på. Därför bör man läsa flera tester.

Som jag ser har Zeiss bättre centrumskärpa i alla lägen. kantskärpan är däremot sämre. Vid bländare 8 tycker jag dock att Zeiss har bättre kantskärpa. Kritiska motiv som landskap, arkitektur och inredning fotograferar du antagligen nedbländat. De motiv man tar med största bländare är oftast ganska centrerade (läs människor).

En bra sak med Canons 28/1,8 som sällan framkommer är att den har ovanligt låg distorsion. Runt 1 procent har jag för mig.

Själv bytte jag från 28/2,8 till 28/1,8 för ljusstyrkan och den låga distorsionens skull. Men när jag även hade ett 28-70/2,8 kändes 28/1,8 lite meningslös då den hade så dålig skärpa på största bländaren och mindre distorsion än 28/2,8. Då fanns inte Zeissgluggen, men för mig är autofokus ett måste.
 
ANNONS