Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Fredrik183

Aktiv medlem
Rev ut ett frimärkestort 0,07 g Lambi toapapper. Höll det en halv minut i ångan av en lätt kokande kastrull med vatten. Pappret kändes fortfarande torrt, men tången man höll pappret med blev fuktig. Pappret är så lätt, så det blev genast med samma temperatur som ångan. Därför sög det upp så litet fukt. Pappret vägde 0,08 g efter fuktningen, ökningen i vikt är lika mycket som en femtedels droppe.
Svabben i ånga 2-3 s kommer att få vätska i mikrograms klassen. Med het ånga har man ju också torkat den halvflytande pappersmassan till kruttorrt papper.
Halleluja, det här måste ju vara ett område för praktiska försök. Teorier i all ära, men tills de är prövade förblir de teorier. Kreativt i varje fall med ett försök med vodka i vattnet, vare sig det har avsedd effekt eller ej :) Kondensation och förångning är ju ett sannolikhetsfenomen, viss alkohol kommer att kondensera på svabben, förmodligen väldigt liten, men ändå. Detta trotts att alkohol har lägre kokpunkt än vatten. Man kan ju också tänka sig scenariot där man stormkokar vatten, häller i en liten mängd alkohol och ångar svabben direkt under en kort stund.

Själv har jag en teori om att man skall dra i sig vodkan oralt, andas på sensorn och sedan svabba ;-)
 

Karl2

Aktiv medlem
När spegeln sedan dammar på i kamerahuset, fastnar dammet då mellan glasen i objektivet och på pentaprismat i kamerahuset ? Har sett några år gammal fotoutrustning och damm finns på de mest svåråtkomliga ställena.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Halleluja, det här måste ju vara ett område för praktiska försök. Teorier i all ära, men tills de är prövade förblir de teorier. Kreativt i varje fall med ett försök med vodka i vattnet, vare sig det har avsedd effekt eller ej :) Kondensation och förångning är ju ett sannolikhetsfenomen, viss alkohol kommer att kondensera på svabben, förmodligen väldigt liten, men ändå. Detta trotts att alkohol har lägre kokpunkt än vatten. Man kan ju också tänka sig scenariot där man stormkokar vatten, häller i en liten mängd alkohol och ångar svabben direkt under en kort stund.

Själv har jag en teori om att man skall dra i sig vodkan oralt, andas på sensorn och sedan svabba ;-)
Tror tyvärr inte att Du lyckas ändå. Stormkokar Du vattnet kommer Du vara lånbgt över etylalkoholens kondensationspunkt inne i ångmolnet. Föreslår att Du fortsätter att inta den oralt. :) :)
 

Karl2

Aktiv medlem
Svabben blir ju snabbt nära 100°C i ångan och när den stiger över alkoholens kokpunkt kan inte alkohol kondenseras längre.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Tror tyvärr inte att Du lyckas ändå. Stormkokar Du vattnet kommer Du vara lånbgt över etylalkoholens kondensationspunkt inne i ångmolnet. Föreslår att Du fortsätter att inta den oralt. :) :)
Jag är helt enig i det att det förmodligen är långt effektivare att inta vodkan oralt :) Detta är faktiskt mer än en tanke hos mig. Har någon provat att andas på sensorn och sedan svabbat? När min sensor har vett att bli skitig tänkte jag prova det, men det verkar ju aldrig inträffa. Efter 2,5 år har en blåsbälg fixat saken varje gång jag fått damm på sensorn. Och då byter jag optik ofta. Nu i pollensäsongen har jag dessutom vandrat runt i skog och mark med kameran utan objektiv monterat, bara ett glipande tyg som skyddat mellan kamera och objektiv. Fortfarande inget smuts som kräver mer än en blåsbälg. Men, men. Jag hoppas ju få prova min teori någon gång :)
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Svabben blir ju snabbt nära 100°C i ångan och när den stiger över alkoholens kokpunkt kan inte alkohol kondenseras längre.
Ja, i teorin, och om svabben håller en temperatur över alkoholens kokpunkt under en längre tid. En liten mängd alkohol kommer att kondensera, fast tempen är över alkoholens kokpunkt. Förmodligen väldigt liten, det saknar med all sannolikhet all praktisk betydelse. Håller man in svabben en kort stund i det att alkoholångan kokar upp, gissar jag att svabben kommer att fånga upp en liten mängd alkohol som kondenserar. Men detta är bara en gissning. Fram för praktiska försök :)
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
När man faktiskt bjuder till och kokar mäsken eller alkohollösningen vid låg temperatur är det bra om man får något över 30 % alkohol. Största delen är vatten. Det krävs flera steg eller kolonn för att större delen av destillatet skall vara alkohol.
Fysikaliskt kallas det "lagen om kalla väggen". Vatten förångas vid alla temperaturer tills luften är mättad. Har Du sedan en kallare punkt kommer allt vatten som finns i luften kondensera på den kallare väggen tills vatteninnehållet inte överstiger mättnadspunkten för den lägre temperaturen. Eftersom Du värmer för att få alkoholen att avdunsta snabbar Du också på vattenvandringen.
 

andreaslindberg

Ny medlem
Skräp som syns i sökaren OCH på bilden?

Hej

Förlåt eventuell felpostning – första gången jag postar här. Jag gick på kameramärke, även om det kanske är ett mer generellt problem. Om det hamnat knasigt kanske någon admin kan flytta?

Jag har en Canon EOS 550D som är drygt ett halvår gammal. För ett par veckor sedan upptäckte jag en liten mörk fläck (någon millimeter stor) på exakt samma ställe på flera av mina bilder. Jag trodde först att det kommit något skräp i objektivet, men insåg rätt snabbt att det inte var det. Efter någon vecka flyttade sig fläcken till ett annat ställe, men ser fortfarande likadan ut. Det känns definitivt som att det är ett skräp av något slag.

Nu är jag lite förvirrad eftersom fläcken syns när jag tittar i sökaren, vilket borde betyda att det inte sitter på sensorn, eftersom jag ju inte ser genom sensorn när jag tittar i sökaren. Samtidigt syns ju fläcken på bilderna, på exakt samma ställe, vilket borde innebära att skräpet sitter just på sensorn...?

Fläcken syns tydligare och skarpare ju mer jag bländar ner. Från ca f/18 och större öppningar försvinner den i princip.

Jag har kört kamerans egna sensorrengöring ett gäng gånger, och dessutom kört manuell rengöring (fälla upp spegeln och blåsa sensorn med blåsbälg, men fläcken sitter där den sitter.

Någon som har ett förslag på vad det kan handla om, och kanske förslag på vad jag kan göra för att åtgärda det.

Vänliga hälsningar
Andreas
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
Hej

Förlåt eventuell felpostning – första gången jag postar här. Jag gick på kameramärke, även om det kanske är ett mer generellt problem. Om det hamnat knasigt kanske någon admin kan flytta?

Jag har en Canon EOS 550D som är drygt ett halvår gammal. För ett par veckor sedan upptäckte jag en liten mörk fläck (någon millimeter stor) på exakt samma ställe på flera av mina bilder. Jag trodde först att det kommit något skräp i objektivet, men insåg rätt snabbt att det inte var det. Efter någon vecka flyttade sig fläcken till ett annat ställe, men ser fortfarande likadan ut. Det känns definitivt som att det är ett skräp av något slag.

Nu är jag lite förvirrad eftersom fläcken syns när jag tittar i sökaren, vilket borde betyda att det inte sitter på sensorn, eftersom jag ju inte ser genom sensorn när jag tittar i sökaren. Samtidigt syns ju fläcken på bilderna, på exakt samma ställe, vilket borde innebära att skräpet sitter just på sensorn...?

Fläcken syns tydligare och skarpare ju mer jag bländar ner. Från ca f/18 och större öppningar försvinner den i princip.

Jag har kört kamerans egna sensorrengöring ett gäng gånger, och dessutom kört manuell rengöring (fälla upp spegeln och blåsa sensorn med blåsbälg, men fläcken sitter där den sitter.

Någon som har ett förslag på vad det kan handla om, och kanske förslag på vad jag kan göra för att åtgärda det.

Vänliga hälsningar
Andreas
Om det syns både på bild och i sökaren så är det antingen på objektivet eller på spegeln.

Har du kollat spegeln? Baksidan av objektivet?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
o

Något på spegeln Kan aldrig fastna på bild!


Är du säker på att det är exakt samma fläck du ser i sökaren som också syns på bilderna?
Det kan ju vara slumpen att du har både skräp på sensorn och någonstans i spegeln, mattskivan, prismat, okularet.

Petter ...
 

andreaslindberg

Ny medlem
Är du säker på att det är exakt samma fläck du ser i sökaren som också syns på bilderna?
Det kan ju vara slumpen att du har både skräp på sensorn och någonstans i spegeln, mattskivan, prismat, okularet.

Petter ...
Tja, helt säker kan jag ju såklart inte vara, även om jag tycker att det är lite väl slumpartat... Det jag är säker på är att det inte är gluggen, eftersom jag har testat med olika. Jag har som sagt blåst flera gånger med blåsbälg på både spegel och sensor, samt kört sensorrengöring några gånger... Får antagligen köra några gånger till och dubbelkolla spegel, mattskiva osv. Men om det syns på bilderna så är det väl garanterat sensorn det sitter på eller hur? Nån som har koll på vad det kostar och hur lång tid det tar att lämna in den på professionell rengöring? Går det på garanti?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skräp i objektivet, på spegeln eller i sökaren kan aldrig ge fläckar på bilden på en Canon 550D.
Ser du det först vid bländare f/18 så är det dessutom litet. Skräpet sitter på AA-filtret framför sensorn.
Så det är dags att vårstäda filtret med vätska och swab.
 

andreaslindberg

Ny medlem
Tack för svar allihop. Det verkar faktiskt som att slumpen har spelat mig ett spratt och att fläcken jag ser i sökaren sitter väldigt nära, men inte är densamma som jag ser på bilderna. Blir till att vårstäda sensorn lite som sagt, och sen får jag se om jag kan lära mig att leva med skräpet som syns i sökaren, eller om jag kan lokalisera och få bort även det.
 

mats1969

Medlem
Rengöring av kamera

Hej! Är inte säker om detta är rätt forum, men jag provar.
Jag har en D300 som har fått smuts på spegeln tror jag. Detta yttrar sig som en svag skuggad linje på bilderna jag tagit. Har rengjort båda objektiven men den svagt skuggade linjen uppe i vänsterkanten försvinner inte. Vad gör man åt detta?
Tacksam för svar. Mvh Mats
 

maningo

Avslutat medlemskap
de e på sensorn det sitter ! det är troligen bara blåsa bort det med en blåsare ! finns kanon grejor för att rengöra sensorn på ebay ! får ofta smuts på min men räcker oftast blåsa bort det men ha vari med om att ja måstat rengöra med sensor vätska ! de funkar även med att ladda en pensel en fin pensel man blåser på med blåsare för att ladda den statiskt
 

emjo

Aktiv medlem
Håller med. Det ser ut som ett litet trådformigt damm. Troligen sitter det ganska löst på sensorn så det kan räcka att blåsa på det. MEN blås INTE på sensorn - det är rätt stor sannolikhet att lite saliv kommer samtidigt! Du kan prova att blåsa snett in mot sensorn så det virvlar till där men ändå inte ligger i riktning för saliv.

Annars finns det bälgar för detta, eller våta metoder. Men de våta brukar bara behöva användas mot runda prickar i bilden dvs korn eller nån tidigare blöt fläck som torkat in (se saliv ovan:).
 
ANNONS