Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan detta vara?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är detta?

Jag var ute häromdagen och fotade med min Nikon D600, och när jag kom hem för att kolla bilderna, så upptäckte jag en märklig grej på en utav bilderna.

En konstig ljus gul/orange fläck i nedre högra hörnet. Har ingen aning om vad det är eller vart det kan ha kommit från. Men det var bara den bilden som drabbades.

Min fråga till er är, vad tror ni det kan vara?

Jag har ju läst en hel del om damm-/oljeproblem på D600's sensor, men tror ni att detta kan vara någon form av oljeläckage?

Jag laddade upp bilden så ni själva kan ta en titt.
 

Bilagor

Walle

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut som en reflex inuti objektivet. Hur stod solen i förhållande till hur bilden är tagen?
 
Jag tycker det ser ut som en reflex inuti objektivet. Hur stod solen i förhållande till hur bilden är tagen?
Jag tror solen stod snett bakåt vänster (sett från mitt perspektiv) Det var runt 14/15-tiden på, och sol med en del moln, alltså inte direkt starkt solljus, men reflexer i objektivet brukar väl inte arta sig så där?

Om du kollar närmre på den förstorade bilden - ser du då de konstiga partiklarna? Vad kan det vara?
 

microo

Aktiv medlem
Jag tror solen stod snett bakåt vänster (sett från mitt perspektiv) Det var runt 14/15-tiden på, och sol med en del moln, alltså inte direkt starkt solljus, men reflexer i objektivet brukar väl inte arta sig så där?

Om du kollar närmre på den förstorade bilden - ser du då de konstiga partiklarna? Vad kan det vara?
Jag trött att det är fingret eller möjligen det ggulq på kamera rymmen som lyckades komma med på bild.
 
Jag trött att det är fingret eller möjligen det ggulq på kamera rymmen som lyckades komma med på bild.
Fingret är omöjligt eftersom jag håller kameran med bägge händerna och objektivet sticker ut 15-20cm från kameran. Nån kamerarem använder jag inte, inte den som följer med i alla fall, även om jag bedömmer det som högst osannolikt.
 

reboot81

Aktiv medlem
Om det skulle bero på olja på sensorn så hade alla bilder drabbats och inte bara en.
En skum ljusreflektion har du bara på en bild då den inte går att upprepa.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Vad är en ggulq för något?
Ungefär detsamma som en snyltlök fastän utan antenner.


För att istället svara på funderingen om bilden:
Jag kan bara tro nån av två saker.
Det ena är att du fått in en reflex i gluggen. Troligast.
Det andra är att du har ett elakartat haveri i förestående. Inte speciellt troligt.
Kameran är hyggligt ny och du har garanti så kör vidare och se om det kommer igen.
 

vanhaniemi

Aktiv medlem
Vad är detta?

Jag var ute häromdagen och fotade med min Nikon D600, och när jag kom hem för att kolla bilderna, så upptäckte jag en märklig grej på en utav bilderna.

En konstig ljus gul/orange fläck i nedre högra hörnet. Har ingen aning om vad det är eller vart det kan ha kommit från. Men det var bara den bilden som drabbades.

Min fråga till er är, vad tror ni det kan vara?

Jag har ju läst en hel del om damm-/oljeproblem på D600's sensor, men tror ni att detta kan vara någon form av oljeläckage?

Jag laddade upp bilden så ni själva kan ta en titt.
solkatt?
dvs reflektion av något annat, ett fönster eller liknade som reflekterade tillbaka en liten ljust punkt?
1 enda bild är inget fel på kameran, händer det igen så kanske du måste skicka in den. Med erfarenhet av att ha jobbat i en serviceverkstad (för PC) så är det svårt att replikera fel som utstår 1 på tusen eller liknade utan en rejält bra beskrivning om när, hur, var felet uppstått.
Om det är ett elektronikfel så spelar allt roll, temperatur, om man tappat grejerna o.s.v så om du väljer att skicka in kameran så skriv inte bara "fel på kameran" utan var utförlig.

Du kan dessutom kontakta nikonsupporten för att öppna ett case, spara all dokumentation, mail, bilder osv.
är det så att felet blir permanent inom 3 år så borde du kunna hänvisa till att du kontaktat support, beskrivit felet osv. För fabrikationsfel så har du 3 års garanti men sista året är det du som måste bevisa att felet funnits där från början. Därav bättre att dokumentera tidigt än för sent.
Visserligen så visar väl EXIF när just denna bild är tagen och det kan möjligtvis duga som "bevis" om när det uppstått första gången.
Har du tur kanske supporten känner igen problemet och ber dig skicka in kameran för reparation.
 
ANNONS