Annons

Flygfotokurs

Produkter
(logga in för att koppla)

Saarikko

Aktiv medlem
Då kanske du inte skulle ägna dig åt den flygfotografering som efterfrågats, eller?
Om man ska göra som skitlagarna i Sverige säger så får man inte göra ett piss och varför kommer då Wikimedia och efterfrågar fotografer som kan göra uppdragen om inte ens de själva på Wiki får granska foton eller ens få tag på dem utan att det ska klassas som olaga spridning av material?

Jag ska fortsätta fotografera hur jävla mycket jag än vill, vad jag än vill. Plockar bort de som jag anser vara olämpliga och sprider ut dem vart jag än vill. Vare sig du, FM eller lagen tycker det är ok eller ej, men det är mina beslut.

EDIT: Det är bara Sverige som har såna här dumma lagar, inget annat land har sånt då de har inget att dölja!
 

afe

Aktiv medlem
Om man ska göra som skitlagarna i Sverige säger så får man inte göra ett piss och varför kommer då Wikimedia och efterfrågar fotografer som kan göra uppdragen om inte ens de själva på Wiki får granska foton eller ens få tag på dem utan att det ska klassas som olaga spridning av material?

Jag ska fortsätta fotografera hur jävla mycket jag än vill, vad jag än vill. Plockar bort de som jag anser vara olämpliga och sprider ut dem vart jag än vill. Vare sig du, FM eller lagen tycker det är ok eller ej, men det är mina beslut.
Det där tycker jag är en ganska trist och respektlös inställning till lagen, och jag hoppas ärligt talat att försvarsmakten läser det och hanterar ditt "tillstånd" därefter. Märklig inställning tycker jag ...

Har uppdragsgivaren Wikimedia samma uppfattning om hur saker ska göras? I så fall skulle jag bli rätt förvånad ...
 

Saarikko

Aktiv medlem
Tyck vad du vill så tycker jag vad jag vill...

Ingen bad dig från första början att komma in i tråden och börja spela besserwisser!
 

afe

Aktiv medlem
Tyck vad du vill så tycker jag vad jag vill...

Ingen bad dig från första början att komma in i tråden och börja spela besserwisser!
Men jösses ... är jag en besserwisser för att jag tycker att du inte ska ägna dig åt olagligheter?

Det är upp till dig att tycka så, och jag tyckte jag gjorde dig en tjänst som berättade att det var en dålig idé att publicera olagliga bilder. Det var ingen som bad mig deltaga i tråden, men det är ett öppet forum så jag hittade tråden ändå ...
 
Senast ändrad:

Wikimedia

Medlem
Vi i WIkimedia Sverige tar kraftigt avstånd till alla sorters lagbrott och har varit väldigt tydliga i all kommunikation och i de riktlinjer som vi har dokumenterade och hänvisat till att tillstånd från Försvarmakten måste sökas innan bilder publiceras.

Vi tycker inte att lagen är vettigt utformad och jobbar på att få den förändrad men fram tills dess finns inget alternativ. Lagen måste följas i den form den finns idag.

Vi tänker inte låta någon flygfotografera i vårt namn eller betalt av oss om detta inte respekteras.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag ska ge ett par ex på hur sjuk svensk lag är.

Detta gäller kopierings- och fildelningslagen som exempel:

Vi har kopieringsrätt av all slags material, det inkluderar även kassetter, CD, DVD, Blu-ray etc för privatbruk samt vi får även dela dessa med våra nära och kära. Men, vi får inte tjäna pengar på det eller visa upp material för större grupper än 8 personer åt gången.
Du har rätt att kopiera CD/DVD/BR etc om de saknar kopieringsskydd.

- Konstigt nog så visar många skolor kopierad material till större omfattning och de har ingen "laglig rätt" till att göra det då de är ingen myndighet, bara en skola.
Skolor har ofta avtal om hur de får använda upphovsrättskyddat material och betalar ersättning för detta.

Fildelningslagen gäller all slags fildelning som förekommer på internet. Du får varken ladda upp eller ned. Så hur är det när man vill ladda ned drivrutiner till sin dator eller andra mobila enheter som kräver programvaruuppdateringar? Det är fortfarande olagligt enligt svensk lag då det är fildelning, även om det anses vara lagligt enligt företagen men i Sverige är det andra bullar som gäller.
Så vad vill staten att vi gör när det gäller drivrutiner? Jo, de vill att man ska använda den skiva som medföljde datorn eller de skivor som medföljde hårdvaran när man köpte produkten/-erna och använda sig utav dem. Dessa är det ok att kopiera, men du får inte ladda ned något nytt.

Så om min/din dator laddar ned uppdateringar till Windows helt automatiskt, anses detta som olagligt också då? Ja, då det är fildelning och olaga kopiering, även fast du äger licens till att få göra det. "Eöh, wuut? F*cking k*ks*gar-lag!" säger de flesta tonåringar när det kommer till detta.
Du får ladda ner material som är upphovsrättsligt skyddat med upphovsrättsinnehavarens tillstånd.
i de fall som upphovsrättsinnehavaren publicerar filerna för nedladdning får man nog anse att de oxå gett tillstånd till nedladdningen. ofta följer en EULA/användaravtal med.

I de fall Microsofts programvara laddar ner material från Micrsoft kan nog Microsoft svårligen hävda att du gjort dig skyldig till upphovsrättsbrott så länge du fäljer Microsofts användar avtal.
...
Google Maps kan zooma in hur nära som helst och du kan hitta vad som helst där, även riskområden, knutpunkter, militärbaser osv samt även få exakta GPS koordinater, men så fort en enkel människa vill fotografera från luften så blir det ett jävla liv. Spionage är långt över, kalla kriget existerar inte längre.
Så om FM kommer och börjar bråka med mig, försöka åtala mig eller något, så kommer det hela sluta med att jag vinner i slutändan. Det finns inget de kan göra.
Senast jag kollade så hade Google anpassat sina kartbilder så att skyddsområden inte visas på annat sätt än på t ex HItta.se
 

afe

Aktiv medlem
Vi i WIkimedia Sverige tar kraftigt avstånd till alla sorters lagbrott och har varit väldigt tydliga i all kommunikation och i de riktlinjer som vi har dokumenterade och hänvisat till att tillstånd från Försvarmakten måste sökas innan bilder publiceras.

Vi tycker inte att lagen är vettigt utformad och jobbar på att få den förändrad men fram tills dess finns inget alternativ. Lagen måste följas i den form den finns idag.

Vi tänker inte låta någon flygfotografera i vårt namn eller betalt av oss om detta inte respekteras.
Skönt att höra att åtminstone ni har den inställningen :)

Lagen är väl om jag förstått det rätt under omarbetning, så det är ju inte omöjligt att det kommer bli enklare i framtiden.
 

PMD

Aktiv medlem
Senast jag kollade så hade Google anpassat sina kartbilder så att skyddsområden inte visas på annat sätt än på t ex HItta.se
Senast jag tittade på Lovön på Googles satellit/flyg-foto så syntes FRAs alla hus tydligt, medan motsvarande område på Eniros karta/flygbild visade en ditklonad skogsdunge. :)

(Men det var ett par år sen.)
 
ANNONS