Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DNG vägrar konvertera RAW filer från GM1

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Eftersom Adobe Raw converter inte ännu har stöd för Lumix GM1 Raw filer så tänkte jag konvertera dem till DNG, men se den gubben gick inte.
När jag väljer en mapp med RAW filer så får jag veta att den inte innehåller några filer som stöds. Och jag som trodde att DNG tog alla slags RAW-filer.
Hjälp.
 

ztenlund

Aktiv medlem
DNG-konverteraren tar förstås bara råfiler som det finns stöd för, då den måste begripa sig på råfilen för att kunna konvertera den. Om Adobe inte ännu infört stöd i Camera Raw så har de sannolikt inte infört stöd i DNG-konverteraren heller.

Att man kan köra råfiler konverterade till DNG i en råkonverterare som inte har stöd för kameran man använt är något helt annat.
 

hornavan

Aktiv medlem
Inte enligt mitt PS CC eller Adobes hjälpcenter. Tyvärr. Jag har uppdaterat allt, utan resultat. Kan det ha något med att jag installerade Maverick i min Mac?
Du skall inga andra gudar hava än FS. Jag laddade ner filen i din länk och nu ser jag ljuset; det fungerar!!

Varför säger PS CC och Adobe hjälp att mina program är uppdaterade när de inte är det?

Stort tack till Afe!
 

afe

Aktiv medlem
CC visar inte testversioner som det handlar om i det här fallet. När det kommer en skarp uppdatering dyker den upp där.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Varför säger PS CC och Adobe hjälp att mina program är uppdaterade när de inte är det?

Stort tack till Afe!
Därför att en RC (Release Candidate) inte är den färdiga stabila versionen, utan en version som är föreslagen för framtida officiellt släpp. Dina program är alltså uppdaterade med de versioner som är släppta officiellt.
 
ANNONS