Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fyrverkeri

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
I Dubai skall ett världsrekordförsök i fyrverkeri göras och jag råkar befinna mig på första parkett. Dock har jag liten erfarenhet av detta och tar tacksamt emot råd.
 

Tumbleweed

Avslutat medlemskap
I Dubai skall ett världsrekordförsök i fyrverkeri göras och jag råkar befinna mig på första parkett. Dock har jag liten erfarenhet av detta och tar tacksamt emot råd.
Det låter som om du är på plats för att få se fyverkerier :)
Nu är jag själv inte något proffs, snarare långt därifrån. Men vid de tillfällen som jag har lekt med kameran och försökt mig på att foto fyverkerier så har jag (kan säkert ha gjort fel , men det har funkat rätt bra för min del):

Se till att ha ett bra och stadigt stativ samt en fjärravtryckare (jag har för mig att prylen heter så. Det är en liten fjärrkontroll, i mitt fall med en kort sladd som trycks in i kameran) som låter dig att manuellt styra hur länge du vill ha avtryckaren nedtryckt.
Jag brukar även ställa in kameran på ISO 100 samt BULB- läget på kameran (som Canon kallar läget ifråga). Och låta kameran få jobba i ca 10 sekunder upp till ca 25 sekunder per bild. Alternativt ISO 400 och mellan 2-5 sek per bild. Även här i BULB-läge förstås.
Oftast kör jag med det alternativ 2, för att minimera de ljusspår som kan uppstå vid längre slutartider.
Bländaren brukar vara inställd runt 11- 22.
Jag kör även med autofokusen avstängd och har istället försökt att fokusera på något föremål innan skådespelet kör igång.
Kom även ihåg att plocka av ev filter från objektivet.
Det jag tycker är svårast av allt är att veta, känna på sig var man skall rikta kameran.
Lycka till och njut av skådespelet.
 
Senast ändrad:

eskil23

Aktiv medlem
Stativ är det viktigaste tillbehöret för att fota fyrverkererier eftersom man inte ens med bildstabilisering klarar av att hålla kameran stadigt under flera sekunder. Fjärrutlösare är också bra att ha för att slippa peta på kameran och därmed rubba den.

Jag brukar köra med manuell fokus och nerbländat till f/8-11 för att få tillräckligt skärpedjup eftersom det är svårt att fokusera på fyrverkerier. Bulb-läge är säkert bra, men jag tycker att det kan vara svåranvänt. Jag föredrar manuellt inställd slutartid på 5-10 sekunder lite beroende på hur intensivt fyrverkeriet är.

Inga filter är en bra grundregel, men om man fotar från en högt belägen position och har detonationerna i höjd med horisonten så kan ett gradual-ND filter vara bra för att dämpa ljus från marken. Det behövs inte om man fotar uppåt mot himmelen.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Zoomobjektiv!!
Det är väldigt svårt att veta hur stor bildvinkel man behöver och det är inte tid att stå och byta objektiv. När det väl kör igång och du ser hur stort det blir så zooma ut lite extra - det är ju kass att komma hem med en massa bilder med kapade krevader. Kanske du kan komponera med spegling i vattnet eller siluetter/spegling i byggnader.
Kör helt manuellt och förfokusera så inte AF börjar jazza och du vet vilka inställningar du har.
Är det ett stort fyrverkeri kan du säkert köra en del bilder neråt 1 s -0,5 s eller ännu snabbare. Kör du på för lång tid är det risk att bilden bara blir på en enda ljusvägg - det hänger på hur intensivt fyrverkeriet är. Försök variera slutartiderna under fotandet, kanske från 0,5 - 4 sekunder.
Har bilder på ett litet fyrverkeri där jag körde ISO 200 (kamerans grund-ISO), f11-22 och 0,8 - 1,6s på kanske 100m avstånd, och från ett lite större där jag körde ISO 200, ca f8 och ca 3s på kanske 400 m avstånd. Då var det enskilda bomber som gick upp.
Eftersom det här är fråga om ett världsrekordförsök så blir det stooort och intensiiivt. Tror det blir läge för rätt korta slutartider, men det bästa är nog att försöka variera under fotandet. Tyvärr går det ju inte i repris, så det blir till att chansa...

Ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1921431.htm?set=mp


Lycka till.
 
Senast ändrad:
ANNONS