Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Namnförvirring på Eye-Fi-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa ett minneskort till min X20 för trådlös överföring. På Eye-Fi:s hemsida står vilka kort som är kompatibla, men det är bara "orange" kort, inte de röda som finns till exempel på Elgig. Jag fattar inte hur Eye-Fio har namnsatt sina kort, kan någon hjälpa mig?

Jag tänker chansa och köpa detta: http://www.elgiganten.se/product/foto-video/minneskort-till-kamera/SANEYEFI4GB/sandisk-eye-fi-4-gb-tradlost-minneskort om ingen stopppar mig och räddar mig från utgiften!

Per.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Eye-Fi original är orangea, andra är väl licensierade och kan ha den färg som tillverkaren önskar.
Eye-Fi säger ju att deras modell fungerar, så jag skulle känna mig ganska säker på att SanDisks också gör det.
 

Kjanr

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa ett minneskort till min X20 för trådlös överföring. På Eye-Fi:s hemsida står vilka kort som är kompatibla, men det är bara "orange" kort, inte de röda som finns till exempel på Elgig. Jag fattar inte hur Eye-Fio har namnsatt sina kort, kan någon hjälpa mig?

Jag tänker chansa och köpa detta: http://www.elgiganten.se/product/foto-video/minneskort-till-kamera/SANEYEFI4GB/sandisk-eye-fi-4-gb-tradlost-minneskort om ingen stopppar mig och räddar mig från utgiften!

Per.
Du kan kolla här.
http://www.sandisk.com/products/memory-cards/sd/
I grunden är det Eye-fi kort som säljs av Sandisk i bl.a Europa.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har ett Eye-Fi 8GB kort från Sandisk. Det klarar mycket riktigt inte RAW.
Jag har använt det till både X-10 och X-20 samt X-PRO1 och Canon 5DMKIII.
Det fungerar åtminstone i alla dessa.
Programmet och uppdateringar mm. får man från Eye-Fi och inte från Sandisk.
Så Sandisk verkar bara vara en distributör för Eye-Fi.

Skall man ha bilderna till en mobil eller en padda så spelar det ingen roll att man bara kan få JPG.


Själv skulle jag gärna vilja att det också hanterade RAW när jag ibland vill ha över bilderna i LR för att kolla färgkritiska bilder.

De kort som kan detta verkar mycket svåra att köpa i Sverige.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har ett Eye-Fi 8GB kort från Sandisk. Det klarar mycket riktigt inte RAW.
Jag har använt det till både X-10 och X-20 samt X-PRO1 och Canon 5DMKIII.
Det fungerar åtminstone i alla dessa.
Programmet och uppdateringar mm. får man från Eye-Fi och inte från Sandisk.
Så Sandisk verkar bara vara en distributör för Eye-Fi.
Det är nog detta som roten till förvirringen!

Jag chansar och slår till på ett 4GB-kort och provar. Det jag tänkte använda det till är att snabbt få upp en bild på webben, och då är det JPEG som gäller i alla fall.

Jag kör inte Windows på den manskin jag oftast använder, utan Linux, vi får se om jag får igång detta på Linux. Annars får jag tigga mig till datortid på hustruns maskin! :)

Per.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har Eye-Fi som klarar råfiler, men jag tyckte det var eländigt segt och instabilt så jag använder det inte. Kanske dags att uppgradera firmware och se om det fungerar bättre nu ...
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag hittade följande inlägg som kanske kan vara till ledning:

Again the SanDisk 4GB model is comparable to the Connect X2 in terms of included features, while the SanDisk 8GB model is comparable to the Mobile X2.

The only Eye-Fi card capable of transferring RAW images is the Pro X2.
Per.
 

David F Stop

Aktiv medlem
USB OTG (on the go)

Jag tänkte köpa ett minneskort till min X20 för trådlös överföring. På Eye-Fi:s hemsida står vilka kort som är kompatibla, men det är bara "orange" kort, inte de röda som finns till exempel på Elgig. Jag fattar inte hur Eye-Fio har namnsatt sina kort, kan någon hjälpa mig?

Jag tänker chansa och köpa detta: http://www.elgiganten.se/product/foto-video/minneskort-till-kamera/SANEYEFI4GB/sandisk-eye-fi-4-gb-tradlost-minneskort om ingen stopppar mig och räddar mig från utgiften!

Per.
Jag försökt förgäves hitta ett lämplig kort till min x100s men till slut gav upp. Istället köpte jag en USB OTG kabel som jag koppla till min Galaxy Note II. Överföringen går riktigt snabbt. Båda Raw eller jpeg. Dessa kan sedan enkelt delas till min Dropbox.
Fördelarna är bland annat att man behöver inte överföra alla som man måste med vissa av dessa Eye-Fi, Mobi-Fi…
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag försökt förgäves hitta ett lämplig kort till min x100s men till slut gav upp. Istället köpte jag en USB OTG kabel som jag koppla till min Galaxy Note II. Överföringen går riktigt snabbt. Båda Raw eller jpeg. Dessa kan sedan enkelt delas till min Dropbox.
Fördelarna är bland annat att man behöver inte överföra alla som man måste med vissa av dessa Eye-Fi, Mobi-Fi…
Tack för kommentarerna! Det där låter ju inte bra. Nåja, jag köper ett kort och provar. Jag rapporterar tillbaka hit hur det går.

Per.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Var också på jakt efter ett Eye Fi som klarar RAW. Slutade med att jag köpte ett från utlandet då de brandade av Sandisk inte klarar detta. Startade denna tråden i somras
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=152837

Diskuterade också lite med supporten på Cyberfoto ang. alternativ som Tosiba Flash Air samt Transcens motsvarighet. Fick följande svar ang. varför inte Eyefi korten säljs.

***
Det är inte vårt val. Det finns inte längre någon agentur för de andra Eye-Fi-korten i Sverige, utan det enda som tas in i landet är Sandisks varianter. Jag kan inte i detalj svara på "politiken" bakom detta, men så är det i alla fall.

Tyvärr bär det sig inte för oss att starta en egen agentur för endast ett par produkter, normalt, och jag vet inte heller om det är möjligt. Det kan vara så att tillverkarna sinsemellan har något avtal om vad som ska distribueras på olika marknader.
***

Iallafall tycker jag de funkar klockrent. Jag använder dem för att skicka små JPG till laptop vid fotokurser eller till min telefon för att publiceras på nätet. Använder dem också ibland för att skicka RAW direkt till datorn för snabbare hantering. Exempelvis om jag fotar och samtidigt redigerar bilderna i Lightroom löpande. Den enda nackdelen är att kortet skickar filer istället för att något hämtar. Det innebär att kortet måste paras med en enhet och det är inte helt fritt att ändra detta i fält.

Man behöver inte skicka alla bilder som någon nämnde utan man kan välja vilka som kan skickas.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Nu har jag köpt ett Sandisk-kort på Elgiganten.

Det funkar, men jag fattar inte riktigt hur!

Jag installerade någon programvara på hustruns Windows-8-maskin. Den tar emot bilderna, och skickar upp dem i molnet, så jag se dem från en valfri webbansluten maskin. Där kan jag välja ut några bilder för vidare befodran dit jag tänkt mig, på min FTP-sajt. Inte helt automatiskt, men fullt tillräckligt.

Vad jag inte fattar är vilka bilder som åker iväg till Windows-datorn. Vet kortet/kameran vilka som skickats? Vad händer om man slår på och av Wifi-flaggan i min X20? Jag vill kunna bestämma när jag vill vara i närheten av hemmet och skicka bilder automatiskt och när jag är någon annan stans och den inte ska leta. Om jag kommer hem och slår på Wifi-flaggan, vad händer med bilderna som tagits utsocknes?

Nåja, allt detta kan ju testas med några experiment, men jag är ju litet lat...

Per.
 

x-country

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om Sandisks kort fungerar lika men på mitt Eye-Fi kan du välja hur den ska synka och vad den ska synka. Du kan alltså välja att den ska föra över bilder automatiskt till din dator eller telefon. Du kan också välja att den t ex endast ska överföra skrivskyddade filer. Innan jag skaffade Pentax K-3, som har inbyggt mjukvarustöd för Eye-Fi, så ställde jag in kortet så att det automatiskt överförde skrivskyddade bilder till min telefon när jag startade applikationen.

Det som är så bra med min nya K-3:a och säkert andra nyare kameror från andra tillverkare är att det i kamerans meny finns alternativ för hur bilder ska hanteras med kortet.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har bara "On" och "Off" för "Eye-Fi Transfer" i min kamera (Fujifilm X20). Vad det innebär exakt, fattar jag inte.

Som sagt, jag borde testa...

Per.
 
ANNONS