Annons

Begagnad Nikon - hur funkar garantin?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefancJR

Ny medlem
Har ett erbjudande om att köpa en Nikon D5200 i förpackning med 1 års garanti. Dock undrar jag om Nikon har återförsäljargaranti eller produktgaranti? För är det återförsäljaregaranti så kan jag ju inte nyttja den.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om jag kommer ihåg rätt så gäller egentligen garanti första ägaren. Men har du bara kvittot OCH den gula Nikonlappen så skall det väl inte vara några problem.
Ngt annat skulle bli lite konstigt. Säg att jag köper en kamera i present o så skulle inte garantin gälla den som får kameran.
Sen vet jag inte vad som händer om man fyllt i ett annat namn på den gula garantilappen.
 

PMD

Aktiv medlem
Garanti är något som tillverkaren ställer ut, och den kan innehålla vilka villkor som helst. Det är helt upp till tillverkaren att bestämma garantivillkoren (och om det ens ska finnas en garanti).

Konsumentköplagen är en annan sak. Den ger konsumenten reklamationsrätt i tre år, med mer och mer bevisbörda på konsumenten ju längre tid som har gått. Konsumentköplagen reglerar bara förhållandet mellan säljaren av en vara (om säljaren är näringsidkare) och köparen av sagda vara. Om köparen i sin tur säljer varan vidare så gäller reglerar inte konsumentköplagen denna vidareförsäljning.
 

afe

Aktiv medlem
Säg att jag köper en kamera i present o så skulle inte garantin gälla den som får kameran.
Sen vet jag inte vad som händer om man fyllt i ett annat namn på den gula garantilappen.
Köper du en kamera i present åt någon bör du se till att mottagarens namn står på kvittot (i de fall återförsäljaren vill ha namn) för att konsumentköplagen ska gälla. Samma kan som sagt gälla garantin beroende på vilka villkor tillverkaren satt.
 
ANNONS