Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Har polare i New York nu så jag kollade lite på B H Photos priser. Även om vi glömmer den tjatiga diskussionen om tull och moms, finns det något som det är fördelaktiga priser på numera däröver? Särskilt med tanke på garanti och sådant? Kollade även deras begagnade grejer och kunde konstatera att det mesta kostar mycket mindre i Sverige. har vi det ganska bra prismässigt trots allt?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Ja, du ser rätt. Den svenska kronans försvagning i kombination med höjda priser på andra sidan Atlanten gör att skillnaden är mycket mindre nu än för några år sedan. Inte ens på superteleobjektiv är det någon större skillnad längre, ett Nikon 500/4 VR kostar $8800 hos B&H exklusive sales tax (63000 kr) och 68000 kr hos Scandinavian Photo. Ett köp på plats i NY blir alltså dyrare än i Bankeryd! (Däremot kan jag tänka mig att B&H ligger något högre på Nikons prioriteringslista när man inte klarar av att möta efterfrågan).

Följer man med på t.ex. Nikonrumors tycker jag man ofta ser olika cashback-kampanjer men de kan ju vi européer oftast inte utnyttja
 

Emil-G

Aktiv medlem
Kronans försvagning? Det borde väl snarare höja priserna på importerade produkter?
Priserna sätts inte varje dag utan med lång framförhållning, jag vill minnas att Nikon justerar sina priser 1-2 ggr/år. Nikon Sverige köper dessutom allt från Nikon Europe i Nederländerna som prissätter i euro och det är bara de senaste månaderna som kronan tappat rejält mot euron. Det är ännu tydligare mot dollarn, 6,30 i mars och nästan 7,30 idag (15%)

Nikon (och Canon och ...) kommer naturligtvis att justera sina priser om kronan fortsätter tappa, av någon märklig anledning är man alltid snabbare med att höja priserna pga valutaeffekter än med att sänka dem. Sen tar det ju ytterligare ett tag innan det slår igenom ute i handeln, det är ju först när handlaren beställer nya varor som denne får betala det nya priset (även om en del säkert tar chansen att höja direkt).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Då det gäller begagnat har det så länge jag tittat varit billigare i Sverige, åtminstone på grejer av proffs/semiproffsnivå. Jag tror att detta har med det svenska moms-/ skattesystemet att göra. I USA har man lägre inkomstskatt, åtminstone för de som tjänar mer och då blir det mindre fördelaktigt för en mindre företagare att ta ut mindre lön - och därför blir att återinvestera i utrustning relativt sett dyrare i USA. För en svensk företagare blir ju firmans pengar som investeras i utrustning inte en vinst och därmed oskattade pengar och vi har hög inkomstskatt och företagsskatt i parietet med USA om jag kollat rätt. Sedan i Sverige skrivs utrustningen av efter inte många år och ksn då säljas med minimal förlust. I Sverige ingår 25% moms i priset som i slutändan inte betalas av företagsköparen men moms syns på svenska priset om man som konsument tittar på fotobutikers hemsidor.

Så om man räknar med att företaget köpt utrustningen för 80% av priset med moms för oskattade pengar så kan man ju lätt tänka sig att de kan sälja vidare begagnat efter några år till ett lågt pris. I USA skiljer ju vad förstått kostnaden mellan privat- och företagsköpare mindre främst p g a lägre skatt (sales tax resp moms) och lägre inkomstskstt.
 

PÅK

Medlem
Köp över nätet och leverans till släkting i USA

Hej! Är det någon här som handlat över nätet i USA (t.ex. BH Photo) och skickat det till en släkting i USA, där ditt syskon/förälder bosatt i Sverige senare hämtat upp det åt dig och tagit med det hem på flyget?
Saken är att min närstående ska besöka Florida där det dels inte finns lämplig butik (såvitt jag vet) och han kommer inte heller ha tid att jaga efter kamerabutiker, men däremot besöka släktingen. Mitt största frågetecken är hur det funkar om släktingen bosatt i USA måste hämta ut paketet på ett postkontor och det är beställt i mitt namn. Kan man ange denne person som mottagare? (dum fråga kanske som eventuellt får svar vid beställningen).
/Per
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det går inte att beställa själv från t ex B&H med leverens till tredje part då adressen och namnet på den som beställer måste vara samma som adressaten - för att förhindra köp med stulna kort. Däremot om någon som bor i USA och beställer åt sig och får levererat till sig blir det inga problem. Det kan även vara så att har man beställt av dem förr med samma kort så kan de ibland posta till ett hotell t ex.
 

nikitin

Aktiv medlem
Hade du beställt av dem förr så att de hade kortnumret lagrat någonstans? Uppgift om att beställning bara går till kortinnehavarens hemadress har funnits på hemsidan t o m.
Jag har något år tidigare även då beställt till en (annan) vän i USA. För länge sedan (med annat kort) har jag beställt till Sverige.
 

iSolen.se

Guest
Hej! Är det någon här som handlat över nätet i USA (t.ex. BH Photo) och skickat det till en släkting i USA, där ditt syskon/förälder bosatt i Sverige senare hämtat upp det åt dig och tagit med det hem på flyget?
Saken är att min närstående ska besöka Florida där det dels inte finns lämplig butik (såvitt jag vet) och han kommer inte heller ha tid att jaga efter kamerabutiker, men däremot besöka släktingen. Mitt största frågetecken är hur det funkar om släktingen bosatt i USA måste hämta ut paketet på ett postkontor och det är beställt i mitt namn. Kan man ange denne person som mottagare? (dum fråga kanske som eventuellt får svar vid beställningen).
/Per
Din närstående är införstådd att om inte moms och ev tull betalas så är det smuggling som du ber han/hon göra?

Förrutom att ovan är "osnyggt" (läs olagligt) tror jag inte fotosidans forumtrådar ska innehålla tips om hur man får hem grejer otullat och oskattat från tex USA.
 

markh

Aktiv medlem
Under 1300 Kr är tullfri. Dessutom ska man fylla ut en deklaration på postkontoret i USA, och som privatförsendelse struntar tullen ofta i större summor. Jag faktiskt följer lagen, för att slippa obehagliga överaskningar och straffavgifter. Fast jag har inte köpt något stort på detta sätt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det går bra att beställa från B&H till en adress i USA, fast man är svensk. Det har jag gjort åtskilliga gånger, när jag varit i USA av andra anledningar.

Men det har ställts vissa krav:
  • De ville ha en kopia/bild på kreditkortets båda sidor, för att visa att man har det fysiska kortet tillgängligt, inte bara har snappat upp ett nummer.
  • Adressen i USA fick inte vara till ett hotell eller liknande, utan ska gå till en bostad eller ett företag.
  • Man måste ha ett namn för någon som bor/jobbar på den adressen.
  • Man måste ha ett telefonnummer till denna person på adressen ifråga.
Allt detta för att minimera risken att det är ett stulet kort eller kortnummer som används. Har de väl fått in bild på kortet en gång så räcker det, tills kortet uppdateras.
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Höga skatter är bra, om dom bara går till vettiga saker som skola och äldervård...
betalar gärna nån krona mer på min kamera så fall...
 
ANNONS