Annons

Gorillatracking och safari Uganda

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikBerg

Aktiv medlem
Hej!

Jag och min flickvän ska till hösten åka till Uganda för Safari men framförallt vandring för att besöka bergsgorillor. Därefter åker vi till Zanzibar och slappar med sol/bad/snorkling.

Nu till frågan. Jag fotar idag med fujifilm X-T1 och har ett gäng objektiv (12mm/2.0, 35mm/1.4, 18-55/2.8-4.0 samt 55-200/3.5-4.8) som kommer att åka med på resan (kommer eventuellt stryka något). Jag tror att jag kommer att klara mig fint för de flesta tillfällena med dessa objektiv, både under gorillavandringen och på Zanzibar vad jag däremot oroar mig för att jag kommer att bli lite ”kort” med bara 200mm under safarin.

Fuji planerar att släppa en 120-400 till hösten men dessvärre misstänker jag att den inte hinner komma innan jag drar iväg (åker i slutet på september). Så vad ska jag göra?
Har funderat lite på att köpa en Canon 70D/Nikon D7100 + Tamron 150-600 som komplement och sedan sälja av dem när jag kommer hem. Ser även vissa fördelar med att ha två hus med mig också. Det andra alternativet är att helt enkelt nöja mig med det jag har. Vad tycker ni?

Här följer en länk till programmet som vi kommer att ha i Uganda
http://www.kenzantours.se/traveloffer.cfm?product_id=119629417&nsupplierid=709

Mvh Patrik
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har funderat lite på att köpa en Canon 70D/Nikon D7100 + Tamron 150-600 som komplement och sedan sälja av dem när jag kommer hem. Ser även vissa fördelar med att ha två hus med mig också.
Att ha två hus är en väldigt bra idé. Nackdelen är väl att det blir mycket att släpa på, men det beror ju lite på hur ni reser.

Glöm inte att ta med en varsin riktigt bra kikare. Det kommer ni inte att ångra.
 

PatrikBerg

Aktiv medlem
Jo två hus är nog bra.
Var ganska länge inne på att köpa en begagnad X-E1 eller X-M1 så jag kunde använda samma objektiv som till X-T1:an om den skulle strula men det löser dessvärre inte telefrågan.

Min flickvän kommer inte att ha någon egen kamera med sig så om jag släpar på en 70D/D7100+150-600 så kan hon ju använda fujin.
 

djungel

Aktiv medlem
För safari skulle jag absolut rekommendera 2 hus och minst 2 objektiv men gorilla trecking kan vara något annat. Jag har inte själv vandrat i gorillabergen i Uganda men träffat en del i Östafrika som gjort det och de har berättat om tröttsamma tuffa vandringar för att komma fram till Gorillorna. Men en enorm upplevelse när de väl var framme.
Så lätt packning som möjligt vi dessa vandringar men det kanske går att lämna extrahus mm i bascampen.

Är det savannsafari i övrigt i Tanzania eller? Där är det lite kort med 200. Jag hade 300 och det var ofta ok men hade velat ha lite extra ibland.
 

PatrikBerg

Aktiv medlem
Så lätt packning som möjligt vi dessa vandringar men det kanske går att lämna extrahus mm i bascampen.

Är det savannsafari i övrigt i Tanzania eller? Där är det lite kort med 200. Jag hade 300 och det var ofta ok men hade velat ha lite extra ibland.
Jo vid gorillavandringen kommer inte någon större kamerautrustning på frågan, då nöjer jag mig med Fujin, lätt att bära och perfekt för gorillaporträtt. Kommer förövrigt även såpass nära gorillorna att ett långt tele är överflödigt.

Vi kommer att ha safarin i Uganda vid Lake Mburu National park, både till fots och bil men även i Queen Elisabeth national park "kryssning" och gamedrive. Mycket fåglar, flodhästar, elefanter och förhoppningsvis lejon. Läsa gärna i den länkade programbeskrivningen.
 

djungel

Aktiv medlem
Jag hoppas du kan skriva lite om resan efteråt. Kenzantours verkar ha skapliga priser. Jag har rest med Nomads från Sydafrika och de var också bra och framförallt billiga.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag var i Uganda för två år sedan och gjorde bland annat två gorillavandringar. Den första vandringen var helvetet på jorden där gorillorna hela tiden flyttade på sig och vi gick bokstavligt talat i cirklar i brösthöga taggbuskar, lera och nära nog 100% luftfuktighet på hyfsat hög höjd i nästan sex timmar. Den andra vandringen var bokstavligt talat runt knuten och ner för en backe, det tog bara 20-30 min att hitta gorillorna. Häftigt? Absolut, tyvärr var vi för trötta för att riktigt njuta första dagen. Som tur var hade vi bärare som bar våra väskor, annars tror jag inte vi hade kommit fram. Dessutom är det en bra intäkt för lokalbefolkningen som på det sättet kan tjäna pengar på att bevara gorillorna vid liv istället för att hugga ner regnskogen och odla upp marken.

Resten av resan gjorde vi ett antal game drives, ett par flodkryssningar och annat, bland annat ett besök hos schimpanserna i Kibale som nog var resans höjdpunkt.

För gorillorna gäller att man skall hålla minst sju meters avstånd och nej, teleobjektiv är definitivt inte överflödigt men minst lika viktigt är ljusstyrkan. Har ni otur så träffar ni på djuren mitt i mörkaste djungeln och där är det mörkt. Väldigt mörkt. Hos schimpanserna hade jag exponeringstider på 1/40 s, f/4 ISO 2500 vid 200 mm. Då är det bara att smattra på och hoppas att något blir skarpt.

Ute på savannen hade jag 70-200 eller 300mm, ofta med konverter 1,4x, på min D600 och det räckte för det mesta men ibland hade jag gärna haft 400-500 mm på konvertern. Undvik att byta objektiv på savannen, det är väldigt dammigt.

Några bilder: www.gildebrand.se > Bilder > Resor
 

PatrikBerg

Aktiv medlem
Tack Emil för mycket givande information. Känner mig riktigt taggad även om det är långt kvar tills vi ska iväg.

När jag väl ska upp i bergen hos gorillorna så får det duga med mitt Fujinon 55-200/3,5-4,8. Har ju med mig några ljusstarka fasta också om det skulle bli på tok för mörkt.

Känns nu som att en 70D/D7100+150-600 kombo kommer väl till pass för fåglar och andra djur när vi väl är på gamedrives och kryssning. Kommer nog bli att jag införskaffar det när det börjar närma sig.
 
ANNONS