Annons

Teleobjektiv-köp-funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Grusby

Ny medlem
Hej
Jag är ny här på Fotosidan och har suttit och letat runt i olika diskussioner om objektiv osv. Mitt kamerahus är en Nikon D60, och jag har två objektiv, ett Nikon Nikkor normalobjektiv 50 mm och ett som är 18-55 mm (medföljde då kameran inköptes för 10 år sedan). Pga att mitt fotointresse varit bestående vill jag nu skaffa ett teleobjektiv också. Ska bl a åka till Svalbard i sommar och om jag skymtar en isbjörn på avstånd så vill jag kunna fånga den på bild! Då jag googlat runt här på forumet har jag hittat att kanske "NIKON NIKKOR AF-S VR 70-300 F/4.5-5.6G IF-ED" kunde vara ett bra objektiv för mig. Frågan är om detta passar till min D60 och om det finns några negativa saker att säga om det här objektivet? Har det zoom t ex?
Sedan undrar jag också vad som egentligen menas med "stativfot". Det står i vissa inlägg om objektiv att man kan behöva stativfot. Menar man då vanligt stativ, eller vad är det som åsyftas? Jag fotar ibland med stativ men det är ett helt ordinärt stativ, med en sån där liten fyrkantig platta man sätter under kameran. Är stativfot något annat eller är det samma sak?

Tacksam för synpunkter / svar, och ursäkta om mitt inlägg blev lite långt!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jodå. Det är ett utmärkt val och ger autofokus och bildstabilisering till alla digitala Nikon. Det brukar dessutom finnas många beg till försäljning här på FS för under 3000:-. Ett annat, i stort likvärdigt objektiv men lite billigare är Tamron 70-300 VC. Dessa två är inte bara bildstsbiliserade jf med deras billigare motsvsrigheter, de är dessutom skarpare.

Stativfot är helt enlelt ett fäste på objektivet att sätta fast i ett stativ då om man har tyngre objektiv och fäster kameran i stativet kan det vicka framåt och det blir också mindre stabilt.

Jag skulle även förespråka att du funderade på en nyare kamera då mycket har hänt på sensorfronten sedan D60. En D5100 torde man kunna få för en väldigt låg peng. Det finns även billigt den lite nyare D5300 eller efterträdare till D60 - D3000 serien. En D3200 är något att fundera på. Oftast är båda dessa kameraserier ganska oslitna då de som plåtar mer köper semi- eller proffskamerorna.
 

Gunnar Grusby

Ny medlem
Tack för svar! Jag tror jag satsar på ett Tamron då, eftersom det blir mitt första teleobjektiv, så kan man ju byta upp sig till dyrare sen om detta med att fota tele skulle vara något för mig.
 

Gunnar Grusby

Ny medlem
Om man köper nytt, så undrar jag rent generellt om det spelar nån roll var man köper objektivet, alltså är det bättre/sämre att köpa från fotoaffär typ Scandinavian Photo, Rajala och liknande jämfört med att köpa från t ex MediaMarkt? Det borde kanske kvitta men kanske det finns nån som erfarit något annat?
 
ANNONS