Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som kan spåra felet ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dranoel

Medlem
Jag har en Canon EOS 60D, med bl.a kitobjektivet EFS 17-85 mm.
Det är just det objektivet som plötsligt har börjat krångla.
I spannet 17 till ung. 35 mm kommer ; err 01 och displayen visar texten;
Kommunikationen mellan kameran och objektivet är felaktig. Rengör objektivkontakterna.
Vid 35 mm och vidare till 85 mm fungerar allt som vanligt + övriga objektiv likaså.
Jag har rengjort objektivkontakterna och kollat allt som går att kolla utan plocka isär något,
Tagit ur batteriet och minneskort och startat om igen, men felet kvarstår i övrigt en riktigt bra kamera.
Finns det någon av Er som har en idé till åtgärd.

Leonard
 

Smw

Aktiv medlem
Jag har en Canon EOS 60D, med bl.a kitobjektivet EFS 17-85 mm.
Det är just det objektivet som plötsligt har börjat krångla.
I spannet 17 till ung. 35 mm kommer ; err 01 och displayen visar texten;
Kommunikationen mellan kameran och objektivet är felaktig. Rengör objektivkontakterna.
Vid 35 mm och vidare till 85 mm fungerar allt som vanligt + övriga objektiv likaså.
Jag har rengjort objektivkontakterna och kollat allt som går att kolla utan plocka isär något,
Tagit ur batteriet och minneskort och startat om igen, men felet kvarstår i övrigt en riktigt bra kamera.
Finns det någon av Er som har en idé till åtgärd.

Leonard
Troligtvis detta, ett avbrott i kabeln till bländarmekanismen, jag har ett som väntar
rep, men det har inte blivit av än, delarna som behövs är inte speciellt dyra, men objektivet
måste ner i smådelar, ,minst sisådär 375 små skruv.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=canon 17-85 autofocus problem




//MW
 

Dranoel

Medlem
Troligtvis detta, ett avbrott i kabeln till bländarmekanismen, jag har ett som väntar
rep, men det har inte blivit av än, delarna som behövs är inte speciellt dyra, men objektivet
måste ner i smådelar, ,minst sisådär 375 små skruv.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=canon 17-85 autofocus problem




//MW
Naturligtvis är det väl som Du beskriver det eller något liknande.
Hur som helst inget att själv börja skruva på.
En följdfråga infinner sig då, lönar det sig att laga ett dylikt objektiv som jag haft några år?
Kanske försöka fortsätta att använda det spannet som trots allt funkar och köpa ett nytt objektiv
runt 10-24 mm eller liknande att fylla ut med istället för det som fallerar.
Borde inte bli så mycket dyrare men säkert lite bättre.

/Leonard
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Nej, det är nog bara dumt att kosta på objektivet en dyr reparation.
Det finns andra standardzoomar som är bättre och även prisvärda.
Förutom Canons egna 17-55mm så gör Sigma och Tamron utmärkta standardzoomar med ljusstyrka f:2,8 över hela omfånget. Inte sällan kan man hitta dessa objektiv begagnade för bra priser.
 

ralex911

Aktiv medlem
Jag hade fokusproblem på ett likadant objektiv. Det visade sig vara fokusmotorn som var fel. Bländaren byttes samtidigt. Kostnad för reparation hos RCC blev 2870kr. Tokigt nog bad jag inte om prisuppgift innan reparation (deras bedömning när jag lämnade in var att ett sånt objektiv är värt att reparera). Objektivet funkar jättebra efter reparation men illa lagda pengar tycker jag nu i efterhand.

Har senare skaffat EF-S 17-55/2,8. Jättestor skillnad i bildkvalitet.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag hade fokusproblem på ett likadant objektiv. Det visade sig vara fokusmotorn som var fel. Bländaren byttes samtidigt. Kostnad för reparation hos RCC blev 2870kr. Tokigt nog bad jag inte om prisuppgift innan reparation (deras bedömning när jag lämnade in var att ett sånt objektiv är värt att reparera). Objektivet funkar jättebra efter reparation men illa lagda pengar tycker jag nu i efterhand.

Har senare skaffat EF-S 17-55/2,8. Jättestor skillnad i bildkvalitet.
Hej !

Jag köpte ett 17-85 från Proshop i våras för 1780 kr eller nåt ditåt, har även ett 17-55,
fördelen med 17-85 är mindre vikt och mindre format, nog så viktigt ibland.

Reservdelarna till mitt trasiga 17-85 kostade nog ca 85 kr, men det väntar fortfarande
på rep.

//MW
 

ralex911

Aktiv medlem
Jag köpte ett 17-85 från Proshop i våras för 1780 kr eller nåt ditåt, har även ett 17-55,
fördelen med 17-85 är mindre vikt och mindre format, nog så viktigt ibland.

//MW
Håller med! EF-S 17-55 är förtroendegivande tungt med mycket glas men det ger en väldigt framtung kamera som slänger på ett lite konstigt sätt när jag bär den. Har en fast 35:a som jag gärna använder om jag ska ut och gå i skogen. Jag gillar verkligen balansen i min 7D med 35:an på men tyvärr den ger lite väl liten bildvinkel.
 

Dranoel

Medlem
Som befarat

Ja, det var väl väntat.
Nu har objektivet packat ihop helt och hållet.
Det finns inte en inställning som ger annat än errorbesked.
Är det någon som har ett tips om en lämplig verkstad för rep.?
Gärna i STHLMs-området.

Leonard
 

reboot81

Aktiv medlem
Ja, det var väl väntat.
Nu har objektivet packat ihop helt och hållet.
Det finns inte en inställning som ger annat än errorbesked.
Är det någon som har ett tips om en lämplig verkstad för rep.?
Gärna i STHLMs-området.

Leonard
Du vill alltså betala nästa 3000kr i reparationskostnad för ett objektiv som hade ett listpris på ca 4500kr när det fanns i sortiment?

/ägare av ett 17-85mm f/4-5.6 IS som oxå brakat
 

ErlandH

Aktiv medlem
17-85 är imho inte lönt att reparera. Har själv ett krånglande ex i en låda. Köpte 17-55/2,8 istället.
 

Smw

Aktiv medlem
17-85 är imho inte lönt att reparera. Har själv ett krånglande ex i en låda. Köpte 17-55/2,8 istället.
Hej !

Tänke använda denna, men en liten koll på postpriserna sa att det kostade det dubbla att sända det fram-tillbaks.
http://www.ebay.com/itm/CANON-EF-S-17-85mm-LENS-REPAIR-SERVICE-READ-DESCRIPTION-/231797798269?hash=item35f839b57d:m:mAiZTu9pmyVEf9JpKV46aYg


Annars kanske detta:
http://www.tradera.com/item/301996/248946005/canon-ef-s-17-85mm-f-4-5-6-is-usm-17-85
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tittar man på blocket finns det ett tiotal sådana till salu där de flesta ligger runt 1500:- Är man tillräckligt duktig prutare så borde det gå att få loss ett för tusenlappen jämnt.

Annars finns det ju det nyare 15-85 som åtminstone jag personligen skulle ha föredragit, de två extra millimetrarna skillnad mellan 17 och 15 är en ganska stor skillnad i vidvinkel.
 

Dranoel

Medlem
Det såg ju ganska enkelt ut, alltså ut i verkstan och sätt igång.
Ok där finns rörtång , slägga ,städ och tving....

Skämt åt sido, tack alla som svarat och letat länkar,
nu blir det närmaste soptunna.

/Leonard
 

Dranoel

Medlem
Hej igen !

Jag får väl citera afe när han kommenterade ett av mina inlägg en gång ; apråpå att inte tilföra träden något, men jag har skaffat ett nytt objektiv : Canon EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM, och är förbaskat nöjd med det efter allt strul som varit.

/Leonard
 

Dranoel

Medlem
Ursäkta

Skall vara : tillföra tråden,inget annat.
Söndagskväll, rött vin och tangentbord är ingen lyckad kombination.

/Leonard
 
ANNONS