Annons

Trådar som spårar ur.

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jo, det tycker jag nog att det kan vara. Om frågeställaren inte är van flygresenär kanske hen tror att flygbolagen alltid väger handbagaget. Själv har jag nästan aldrig, under ett par hundra flygresor, fått handbagaget vägt. Undantaget är Ryanair.

För övrigt har ju flygbolag väldigt olika viktgränser. Något har 5 kg, något annat 23.
I det här fallet var det väl definierat, och TS skrev uttryckligen om tips INOM viktgränsen. Du och en del andra tycker uppenbarligen att det inte är nödvändigt att respektera frågeställningen vilket leder just till urspårning (precis som skedde med den här tråden nu).

Tråden handlar inte om vad som är OT i specifika trådar, utan jag nämnde det som exempel.
 

Photocon

Aktiv medlem
Hmmm ... Vad var det nu den här tråden handlade om ... :)
Trevlig kommentar som lättar upp stämningen. Men vad händer om flera spinner vidare på den?

Kanske fortsättningen blir:

Någonting som spårar ur har jag för mig. Möjligtvis har det hänt någon gång att flygresenärer med sitt handbagage tvingats ta tåget istället och dessutom råkat ut för att detta eljest förnämliga fortskaffningsmedel spårat ur:)

Dock tror jag inte att ett sådant litet instick jag lade till direkt stör tråden. i första skedet, men fortsätter någon med att nämna osäkerheten med att flyga samt SJ:s förmåga/oförmåga att hålla tidtabellen så är det inte längre frågan om stickspår utan urspårning.

Sedan kan tråden växla in på ett annat spår:) och olika fortskaffningsmedels, exempelvis velocipedens förträfflighet stötas och blötas, vilken sadel som är stjärtvänligast etc....

Det tror jag inte händer med denna tråd.

//Lennart
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Personligen tycker jag om att läsa trådar som spårar ur , om jag själv inte är inblandad vill säga.
Att TS kan bli en aning frustrerad har jag all förståelse för.
Högt i tak skall det vara här , men personangrepp skall ge kännbara straff.

Med vänlig hälsning kent
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
tycker det är upp till trådskaparen hur hårt tråden ska modereras
det är ju tack vare diskussioner som faktiskt spårar ur (chattande) som det finns folk här öht som svarar på frågor.

om det inte stör trådskaparen med lite eftersnack och ölkväll i tråden så varför ska det störa andra?
men visst, ni som startar trådar och besväras har givetvis rätt i att behålla era trådar intakta från fredagsfyllor och nattugglor som svarar "vet ej men gissar på".

visst kan man styra upp ett forum med järnhand men det är oftast bättre att ha det lite fritt för folk gillar i regel fritt språk, lite svordomar och kritik, det är få som störs och formar vi forum och samhället efter dessa får man snart inte ens viska i bibliotek eller surfa online utan att koppla in navelsträngen i usbjacket på datorn.

mitt råd är att låta snacket flöda och endast moderera spydigheter och skit som inte har med foto att göra.

hur kommer den här tråden spåra tro? :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
En tråd är eller kan vara som en fotbollsmatch. ALLA vet vet förutsättningarna, man får inte ta bollen med händerna, springa offside, fälla en motståndarna eller kalla domaren för skit. Ändå så händer det ständigt. Som "hästtråden" man kan inte inte sätta fokus på en stillastående häst från fem meter, men vill köpa en utrustning för 65k för att koma runt problemet och få lite mer skärpa. Klart att sådana trådar öppnar upp för olika svarsalternativ.

Alla som svarar är människor med olika preferenser, och svaren ser därmed olika ut. Tycker det vore tråkigt om svaren bara blev ja eller nej och 24-70, då kan man lika gärna googla?
 
Senast ändrad:

Dranoel

Medlem
Tidsspillan !

Jaha, Hur långt har vi kommit nu då ?
Varför lägga så mycket energi på att tycka ?
när man kan lägga bara liiite energi på att låta bli.
Förresten har inte lövsprickningen börjat i Skåne ?
Ut och fota för f-n.

/Leonard
 

afe

Aktiv medlem
Jaha, Hur långt har vi kommit nu då ?
Varför lägga så mycket energi på att tycka ?
när man kan lägga bara liiite energi på att låta bli.
Förresten har inte lövsprickningen börjat i Skåne ?
Ut och fota för f-n.

/Leonard
Apropå att inte tillföra något i diskussionen?
 

ErlandH

Aktiv medlem
I det här fallet var det väl definierat, och TS skrev uttryckligen om tips INOM viktgränsen. Du och en del andra tycker uppenbarligen att det inte är nödvändigt att respektera frågeställningen vilket leder just till urspårning (precis som skedde med den här tråden nu).
Jo, jag förstår vad du säger men håller inte med.

Tänk dig att en person skriver "jag gillar att plåta hus och landskap, jag har bestämt mig för att köpa Nikon D500 men har bara 1500 kr kvar till objektiv, vilket ska jag köpa för att få skarpast bilder?"

Är det då otillåten OT att svara: "Du ska kanske tänka om, D500 är väldigt dyr och inte det bästa huset för dina syften, köp ett billigare hus typ D610 och ett riktigt bra objektiv för pengarna du sparar"? Man "respekterar inte frågeställningen" men ger ett nyttigare svar än det annars korrekta "35/1,8".
 

Photocon

Aktiv medlem
Apropå att inte tillföra något i duskussionen?
Det måste vara första gången i denna tråd som uppmaningen "att ut och fota" skrivs. Den kan man annars läsa i varenda tråd, tror jag....Dock med tillägget att "sitt inte här och skriv....utan och...etc. Det roliga med det hela är att personen som skrivit inlägget just brutit mot sin egen uppmaning.

Så här tycker jag afe har rätt att använda liite ironi
 

Photocon

Aktiv medlem
Jo, jag förstår vad du säger men håller inte med.

Tänk dig att en person skriver "jag gillar att plåta hus och landskap, jag har bestämt mig för att köpa Nikon D500 men har bara 1500 kr kvar till objektiv, vilket ska jag köpa för att få skarpast bilder?"

Är det då otillåten OT att svara: "Du ska kanske tänka om, D500 är väldigt dyr och inte det bästa huset för dina syften, köp ett billigare hus typ D610 och ett riktigt bra objektiv för pengarna du sparar"? Man "respekterar inte frågeställningen" men ger ett nyttigare svar än det annars korrekta "35/1,8".
Tycker jag visst man kan, och faktiskt bör skriva. Det är viktigt att peka på alternativ. Jag tror inte en moderator skulle betrakta det som otillåten OT.

Om däremot frågeställaren klart och tydligt angett att han har köpt en D500 och bara en viss summa pengar kvar till objektiv så hamnar det i en annan dager
 

Dranoel

Medlem
Det måste vara första gången i denna tråd som uppmaningen "att ut och fota" skrivs. Den kan man annars läsa i varenda tråd, tror jag....Dock med tillägget att "sitt inte här och skriv....utan och...etc. Det roliga med det hela är att personen som skrivit inlägget just brutit mot sin egen uppmaning.

Så här tycker jag afe har rätt att använda liite ironi
Inte alls, jag kom just in......

/Leonard
 

Bilagor

Canalog

Avslutat medlemskap
Håller med. Det finns ett otal exempel på trådar där TS undrar över något men sedan bara försvinner ut i tomma intet. Och tråden kan fortsätta med att leva "ett eget liv" för att så småningom spåra ur och gå helt OT.

Jag kanske är gammalmodig men här tycker jag nog att TS har ett visst ansvar. Startar man en diskussion genom att undra över något och/eller ställer konkreta frågor så får man, iaf vanligtvis, många kloka svar. Alltså medlemmar som delar med sig av kunskaper, kanske hjälper till med lite research, tipsar om länkar m.m., dvs engagerar sig och tar sig tid att försöka hjälpa TS.

För mig känns det ganska självklart att man på något återkopplar till de som svarat. Är det en konkret fråga som fått konkreta svar så är det ju lämpligt att TS "avslutar" tråden. Är det mer av en "diskussionstråd" så bör den kanske modereras lite tuffare.
Jag håller oxå med ErlandH och Per L...jag försöker ge iaf någon feedback på de svar jag får, och jag brukar försöka tala om kortfattat huruvida mitt problem slutligen löstes, helt eller delvis. På så sätt underlättar det ju för en TS att "close the book on the subject".

mvh
/B
 

Photocon

Aktiv medlem
Inte alls, jag kom just in......

/Leonard
Touché ! Å andra sidan satt jag och behandlade bilder jag tagit under dagen, men följde tråden samtidigt:)

Men allvarligt talat så är det ofta i tekniktrådar som uppmaningen att "ut o fotografera istället för att grotta ned er bakom datorn" kommer. Och då känns den uppmaningen onödig och störande eftersom man då ofta diskuterar saker som inte direkt kan lösas med kameran i hand.

Men som sagt var: Snygg replik!

//Lennart
 

apersson850

Aktiv medlem
Har ni tänkt på att åtskilliga har skrivit "TS får svar på frågan i de första fem-tio inläggen, sen spårar det ur".

Det uttalandet, som måste vara rätt nära sanningen, med tanke på att det är ett flertal personer som gjort den reflektionen, innebär ju faktiskt inte bara att trådar spårar ur. Det innebär också att den som ställer en fråga får svar illa kvickt. Det är efter det som vagnarna börjar skutta i sidled över rälsen.
 

Photocon

Aktiv medlem
Har ni tänkt på att åtskilliga har skrivit "TS får svar på frågan i de första fem-tio inläggen, sen spårar det ur".

Det uttalandet, som måste vara rätt nära sanningen, med tanke på att det är ett flertal personer som gjort den reflektionen, innebär ju faktiskt inte bara att trådar spårar ur. Det innebär också att den som ställer en fråga får svar illa kvickt. Det är efter det som vagnarna börjar skutta i sidled över rälsen.
Jo, har tänkt på det också, TS känner sig nöjd med svaren och ser då ingen anledning att fortsätta deltaga i tråden. En del TS brukar skriva "Tack för hjälpen" och det borde kanske vara en signal att vederbörande är nöjd och tråden borde avslutas.
Men, för att använda din metafor (semafor:) rullar tågsetet vidare trots att ändstationen är passerad.

Kan rimligen bara förklaras med att andra deltagare funnit ämnet så pass intressant att man fortsatt, men på ett parallellspår som TS inte är intresserad av.

Kanske vore något att sätta in i forumreglerna när det gäller rådgivning att det tillhör god ton att frågeställaren (TS) meddelar: "Tack alla, jag har fått veta det jag ville så för min del behöver ni inte komma med fler tips". Sedan om några vill fortsätta tråden på ett parallellt plan som ändå avviker är det ju bara att starta en ny tråd.

Å andra sidan har jag observerat ett fåtal gånger att TS uppenbarligen inte känner sig nöjd, lämnar tråden och startar en till med i stort sett liknande frågeställning. Men det är ett sällsynt undantag.
 

Poteta

Aktiv medlem
Har ni tänkt på att åtskilliga har skrivit "TS får svar på frågan i de första fem-tio inläggen, sen spårar det ur".

Det uttalandet, som måste vara rätt nära sanningen, med tanke på att det är ett flertal personer som gjort den reflektionen, innebär ju faktiskt inte bara att trådar spårar ur. Det innebär också att den som ställer en fråga får svar illa kvickt. Det är efter det som vagnarna börjar skutta i sidled över rälsen.
Största problemet är ju om trådskaparen får ett bra svar av någon efter 4 sidor med sidospår. Det svaret lär väl aldrig uppmärksammas av trådskaparen.
Detsamma gäller om man söker efter någon fråga. Man kanske hittar en gammal tråd på över 20 sidor. Om det "bästa" svaret står på sidan 16 lär inte jag hitta det iaf...

Jag är en av dem som tycker det spårar ur alldeles för mycket, hade gärna sett en hårdare moderering så trådarna handlar om ursprungsfrågan.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Moderering är dock känsligt.
Många känner sig kränkta bara av att bli modererade.

En idé är väl att om man själv tycker att en tråd spårar ut så kan man påvisa det med ett konstruktivt inlägg. Kanske härleda till ursprungsfrågan eller något liknande.
Det är lättare att ta till sig om inlägget har en hövlig ton.
 

knobloch

Aktiv medlem
En tanke som slog mig, och jag har inte direkt tänkt igenom detta, men hur skulle det fungera om TS hade möjlighet att moderera sin egen tråd? Ex.vis radera inlägg eller t o m låsa tråden när man tycker att frågan är besvarad. Att man som trådskapare verkligen "äger" sin egen tråd.

Bra eller dålig idé?
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo men hur farlig urspårning var det egentligen i tråden, olika deltagare har olika erfarenhet i bagaget, vilket kan leda till sidospår som faktiskt är relevanta för huvudfrågan men som förvillar andra för att man har hoppat över några inlägg och vissa svar tyder på missuppfattning ( man svarar på fel inlägg ) vilket leder till att man måste bara skriva igen för att försöka at reda ut missuppfattningen.


//Bengt
 
ANNONS