Annons

Lumix gf3 hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjornoltoppi

Ny medlem
Hej! Är helt ny här. Gick iaf och köpte mig en panasonic DMC-GF3 idag. När jag plockat upp och laaddat den mm så upptäcker jag att det inte går att zooma med den. Vill jag givetvis kunna göra. Så min fråga är, vad ska man ha för objektiv? Förstod ganska snabbt efter lite googlande att man behöver byta det till ett annat som går att zooma med. Vad är det för objektiv som är med original? På det så står det bla 0.18m/0.59ft, vad betyder det? Vad är det för fördelar med detta objektivet när man inte kan zooma? Hoppas på goda svar. Tack sålänge!
Björn
 

transalp-01

Aktiv medlem
Hej! Är helt ny här. Gick iaf och köpte mig en panasonic DMC-GF3 idag. När jag plockat upp och laaddat den mm så upptäcker jag att det inte går att zooma med den. Vill jag givetvis kunna göra. Så min fråga är, vad ska man ha för objektiv? Förstod ganska snabbt efter lite googlande att man behöver byta det till ett annat som går att zooma med. Vad är det för objektiv som är med original? På det så står det bla 0.18m/0.59ft, vad betyder det? Vad är det för fördelar med detta objektivet när man inte kan zooma? Hoppas på goda svar. Tack sålänge!
Björn
Det är troligtvis ett 14/2,5 Panaconic. Kolla om det står G 1:2.5/14 ASPH. fram på objektivet.

Detta är ett vidvinkelobjektiv med bra kvalité. Köper du ett zoom får du troligtvis sämre bilder om du inte köper ett upp emot 8 000:-

Men innan du köper mer så lek med det du har och se grunderna i fotografering på moderskeppet som Johnny tipsade om. Det är väl värt att investera de 42 minuterna som den tar. Det gör det även lättare att hjälpa dig här på Fotosidan för då pratar vi mer samma språk.
 
ANNONS