Annons

Studioblixtar? Paraply, softbox, dagljuslampor?

Produkter
(logga in för att koppla)

llindroth

Ny medlem
Hejsan!
Jag kan verkligen ingenting om det här, skulle självklart kunna lägga en tid och googla runt men tycker inte egentligen jag hittar någon som jämnför de olika alternativen.

Jag är en hobby fotograf som nu ska bygga en liten studio hemma, har tidigare fotat med studioblixtar med paraplyer. Aldrig med softboxar eller dagljuslampor. Men vad hade ni föreslagit att köpa? Och varför?
 

joyn

Aktiv medlem
Beror på

Din fråga beror ju lite på budget och vad du vill uppnå. Det finns en uppsjö av olika tillverkare av studioblixtar. Elinchrom har en linje som heter RX-one som är ganska små och billiga.

Är det inte firma skulle jag råda dig till blocket och liknade siter (dit Fotosidan räkas)
Du behöver inte särskilt många Ws för hemmabruk (Elinchrom D-Lite 4 kan vara för mycket för hemmastudion) även speed-lites funkar och brukar då och då finnas på blocket hyfsat billigt där någon har förköpt sig, men det beror ju lite på kameramärke, canikon är nog vanligast.

Ljusformare till blixtarna beror ju lite på vad du vill uppnå, paraplyer är enklare och boxar styr ljuset bättre. (det är av en anledning skolfoton tas med paraplyer)

Min erfarenhet kommer från mina nuvarande system ett system med tre Nikon SB-900, ett Elinchrom D-Lite 4 och ett Profoto B2 TTL system (det sista är lite överkurs för hemmastudion men guld värt on location)

Jag har ganska många olika ljusformare (många från Lastolite men även Elinchrom och Profoto) och skulle nog rekommendera paraplyer som start och jobba sig uppåt via softboxar (och umbellaboxar) till oktaboxar (typen av box handlar en del om hur du vill att catch ligthen i ögonen ska se ut) och till styrt ljus via stripboxar som komplementljus.

Alla fotoprylar handlar om egenskaper, vissa är tokdyra, men man kanske inte behöver man just den där egenskapen som är dyr? t.ex. vinnaren i Fotosidan Profoto tävlingen http://www.fotosidan.se/cldoc/tavling/vinnaren-i-fotosidan-profoto-fototavling-ar.htm. gör man nog inte helt enkelt med billigaste studiokitet. Bilden är ju "fryst" med en kort blixtbrinntid.

Andra egenskaper som kostar är t.ex. färgtemperaturstabilitet, mina Nikon SB-900 varierar ca 400K från min till max medans Profoto B2 är i princip stabil över hela registret, men det kanske inte spelar roll för dina bilder och har ju bara betydelse när du använder flera blixtar samtidigt, annars är det ju snabbt fixat i RAW-konverteraren.

Att fota relativt enkla studiobilder är det lyckligtvis inte dyrt, men tänkt till och köp inte det billigaste kitet på nätet, då kanske du åker på att pynta två gånger när du vill åstadkomma mera

Rekommendationen är att gå på ett hyfsat känt märke typ Elinchrom och köpa beg. om det inte är firma.

Du frågar ju även om dagsljuslampor och det är ju en liten annan grej men googla på på "stabila lysrörslampor 5000K-5500K det finns hyfsat många billiga på amazon men jag uppfattar dessa mera som prylar för produktfoto och kan för lite för att svara på din fråga om den typen av lampor för studiofotografering.
 
ANNONS