Annons

Rengöra objektiv med antireflexbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Utandningsluft innehåller koldioxid. Koldioxid löst i vatten (imman när man andas på linsen) bildar kolsyra, en svag syra. Så, ja, utandningsluft kondenserad är milt frätande (kolsyra har pH 6,35, alkohol pH 7.00). Jag skulle vilja mena att om foliehatten har vitt brätte så andas man inte på linsen. Kolsyran dunstar strax från linsens yta och exponeringstiden för denna milda syra är tämligen kort. Jag gissar att vardagens sura luftföroreningar 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året är en betydligt större källa till risk för frätskador på linsen än att andas på den. För att inte tala om den i luften förekommande koldioxiden som ständigt ansätter frontlinsen. Ja, denna är inte löst i vätska som utandningsluften, men kondensering är ett sannolikhetsfenomen och viss kondensering sker hela tiden på frontlinsen. Själv andas jag lugnt på linsen och putsar med microfiber (som foliehattar också menar har vassa fiberändar som repar glaset). Andas, putsa med microfiber, var glad för att det enkelt blir rent utan påvisbara skador i praktiken :) Av den anledning att alkohol tränger in, använder jag själv hellre diskmedel i mild vattenlösning (pH 7.00 för Yes). Avslutar med rent vatten. Och nej, jag använder inte batterivatten, eller destillerat vatten, det är för foliehattar :) Ursäkta att jag raljerar något :)
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag är inte känd för att använda foliehatt men måste erkänna att jag var lite betänksam när microfibertrasorna började dyka upp som putsdukar till först glasögon och sedan annan optik. Det var ju sånt lokalvårdarna i min organisation använde för grovrengöring. Nu använder även jag dem sedan en del år när de uppenbarligen inte befunnits skadliga. Man bör dock inte använda dem på plastlinser eller annan blank plast eftersom de kan matta ytan om man har otur och gnider hårt. I min rengöringsutrustning ingår också några gamla väl tvättade bomullsnäsdukar, snorfanor kallade, de är mjuka, stora och tvättbara.
De som har väldigt hårt vatten i kranarna bör kanske ha en flaska batterivatten hemma. Det kan användas både till linsputs och till att spola av filmen efter sista sköljen för att slippa torkfläckar.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Olika trasor av bomull har väl i alla tider använts för grovrengöring? Apropå microfiberduk för samma ändamål och tvättade bomullsnäsdukar :) Ha, ha! Ja, batterivatten, eller andas på linsen om man har kalk i kranarna. Kanske får jag anledning att äta upp detta som går mot Nikons rekommendation. Jag har i alla fall praktiserat det i 30 år utan att min praktik motsagt mig att det fungerar och dessutom är det enkelt utan speciell alkohol eller andra kemikalier. Ofta är det enkla det genialiska.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... jag var lite betänksam när microfibertrasorna började dyka upp som putsdukar till först glasögon och sedan annan optik. Det var ju sånt lokalvårdarna i min organisation använde för grovrengöring. Nu använder även jag dem sedan en del år när de uppenbarligen inte befunnits skadliga. Man bör dock inte använda dem på plastlinser eller annan blank plast eftersom de kan matta ytan om man har otur och gnider hårt...
Det finns mikrofibertrasor av olika kvalitet. De som är avsedda för just optik (t ex sådana man får när man köper glasögon) fungerar utmärkt även på plastlinser.
 

bildsten

Aktiv medlem
Det finns mikrofibertrasor av olika kvalitet. De som är avsedda för just optik (t ex sådana man får när man köper glasögon) fungerar utmärkt även på plastlinser.
Jovisst, det vet jag. Men det som fanns i början var just microfiber för rengöring.
Innan microfiber började användas så var det urtvättade bomullstrasor som användes till finmekanik och optik.
Torktrasor var förr en handelsvara med ett stort antal olika kvaliteer med vita bomullstrasor av trikå i topp och grova syntettrasor längst ner och däremellan kulörta bomullstrasor och delsyntet. Priserna varierade därefter. Man köpte dem i stora balar till verkstäder mm. Numera har olika typer av torkpapper tagot över till stor del och som bekant även microfiberdukar men än finns det de som föredrar att köpa trasor och det finns leverantörer.
 
ANNONS