Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blank kartmodul i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag har inte använt kartmodulen sen jag uppgraderade till LR-CC. Nu ser jag ingen karta alls. Någon som kan guida mig rätt? Hjälper det att uppgradera till senaste versionen?

Windows 10 Pro
Aktuell version?? LR-CC 2015.6.1

Lotta
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
Jag har inte använt kartmodulen sen jag uppgraderade till LR-CC. Nu ser jag ingen karta alls. Någon som kan guida mig rätt? Hjälper det att uppgradera till senaste versionen?

Windows 10 Pro
Aktuell version?? LR-CC 2015.6.1

Lotta
Slår in öppna dörrar kanske - men är du uppkopplad mot nätet? Om inte så ser du inga kartor:)
 

AFJ

Aktiv medlem
Kartmodulen funkar för mig, Windows 10. Jag kör inte CC utan den "traditionella" versionen av LR så jag kan inte jämföra versioner men min Camera Raw version är 9.7 och du verkar ha 9.6 så det borde finnas en uppgradering för dig.

Tror dock inte att det är det som är problemet men har ingen bättre idé...
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har inte använt kartmodulen sen jag uppgraderade till LR-CC. Nu ser jag ingen karta alls. Någon som kan guida mig rätt? Hjälper det att uppgradera till senaste versionen?

Windows 10 Pro
Aktuell version?? LR-CC 2015.6.1

Lotta
När saker som detta händer slänger jag programmets prefererensfil. Efter det att programmet startats om är jag tillbaka till programmets standardbeteende. http://www.sfoto.se/teknik/programvaror/ibland-hander-det-markliga-ting
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Prova att slå av användandet av GPU, det har funkat för mig när det varit trassel med Lightroom. Oftast har det sen funkat när man slår på stödet igen.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Tack för alla tips!

Jag har nu fått igång kartmodulen utan att göra någonting mer än att ha LR igång.
Vet inte hur kartmodulen fungerar, kan tänka mig att det behövs skapas kopplingar för alla bilder. Har precis nått till 200.000 bilder! Skönt att det fungerar.

Har en annan fundering som jag behöver hjälp med.
Har som sagt väldigt mycket bilder. Efter uppgraderingen från Win 7 Pro till 10 Pro så tar visning av bilder i utforskaren mycket längre tid, ibland svarar programmet inte.

Någon som kan hjälpa mig hur nya Windows fotovisare fungerar? Misstänker att det sker cachning som gör utforskaren långsam (hade dubletter av bilder i olika mappar).

Såg inställningarna till Foton, Länkade dubletter och Förbättra Foton automatiskt är på. Uppdateringsikonen snurrar också, sökning efter nya foton sker. Hur slår jag av detta?
Har andra program för bildvisning. Några tips?
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Kanske borde du starta en egen tråd om det här med fotovisaren?

Jag gillar inte nya fotovisaren i Windows 10.

Har du uppgraderat från Windows 7 kan du fortsätta att använda den. Högerklicka en JPG-bild, välj "Öppna Med" och där bör du kunna hitta den gamla fotovisaren och klicka i så att det blir default.
 
ANNONS