Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett udda utskriftsproblem.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vi som har kört Apples senaste beta har haft lite problem. I de första 2 beta versionerna gick det inte att skriva ut med Epsons och Canons fotoskrivare.
I beta 3 hade de fixat till detta. Jag gjorde några utksrifter som stod på kö. Allt verkade fungera som normalt.
Fast idag fick jag ett oväntat problem.
Den Fil jag redigerat i ON1 10.5 blev helt fel vid utskriften.En stor psd fil. Det såg ut som om flera av munstyckena i skrivaren var igensatta. Fast vid en kotroll fungerade alla som de skulle.
Förhandsvisning på med hårdvarakalibrerade/profierad skärm visade allt korrekt även i jämförelse med raw-filen.
Fast resultatet var helt fel.
Så jag tog PSD filen och konverterade den i LR till TIFF och aRGB. Det blev vädligt likt utskriften från raw filen men lite mindre mättnad i den gröna overallen.
Vid softproofing ser jag att den nyansen ligger nära vad skrivaren klarar och kanske betyder det lite utanför aRGB . I vissa nyanser klarar skrivaren mer.
Så min gåta är varför blev det så uselt när jag skrev ut direkt från ON1 PSD?
Jag måste missat något. Någon som har en förklaring.
 

Bilagor

alfin

Aktiv medlem
Vet ej vad som hänt, men med PSD-filer finns ingen garanti att de ska fungera med andra än Adobes applikationer. Varför använder du PSD? Kör TIFF konsekvent istället. Finns några enstaka saker som PSD kan som inte går med TIFF, men för foton kan man bortse från det.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vet ej vad som hänt, men med PSD-filer finns ingen garanti att de ska fungera med andra än Adobes applikationer. Varför använder du PSD? Kör TIFF konsekvent istället. Finns några enstaka saker som PSD kan som inte går med TIFF, men för foton kan man bortse från det.
Skälet till PSd är att jag använder ON1 10.5 ibland för att redigera bilder. Det ger mig en lossless redigering fast ger grymt stora filer eftersom de använder PSD utan komprimering.
Nu borde inte detta ge mig en dålig utskrift.
Att jag kan konvertera den filen till en tiff med aRGB och sedan få en bra utskrift säger att det är någon annat som spökar.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag fortsätter gissa här. Det är alltså ON1 som skapar en "lossless" PSD, dvs en PSD-fil med flera lager? Som du sedan försöker printa från LR? För att en PSD med lager ska fungera i LR måste den sparas med inställningen "Maximize PSD and PSB File Compatibility" i PS. Sparar ON1 filerna rätt? När du sparar om PSD-filen med lager till TIFF i LR, försvinner väl lagerna i TIFF-filen och då fungerar det. Kan inte ON1 jobba med TIFF-filer direkt?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag fortsätter gissa här. Det är alltså ON1 som skapar en "lossless" PSD, dvs en PSD-fil med flera lager? Som du sedan försöker printa från LR? För att en PSD med lager ska fungera i LR måste den sparas med inställningen "Maximize PSD and PSB File Compatibility" i PS. Sparar ON1 filerna rätt? När du sparar om PSD-filen med lager till TIFF i LR, försvinner väl lagerna i TIFF-filen och då fungerar det. Kan inte ON1 jobba med TIFF-filer direkt?
On1 sparar inte ens psd-filen komprimerad. Så den blir ofta gigantisk. Fast du har nog rätt där. Det är lagermaskerna som ställer till det. Får ändra inställningar så den sparar i jpg elelr TIFF istället.
Tack för hjälpen.
 
ANNONS