Annons

Ljusmätningsproblem med Nikon Skjutzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotogenick

Ny medlem
Hallå!
Jag har ett problem jag inte blir klok på:
Jag har en Nikon D700 med ett Nikon ED AF NIKKOR 80-200mm 1:2.8 med skjutzoom.
I helgen upptäckte jag att ljusmätningen blir helt fel. Ju mindre bländare desto ljusare mäter kameran. Över f16 är det ca. 3-4 steg för ljust. Jag har tagit en serie bilder mot en ljus yta och från största bländare till minsta går bilderna från mörkt till ljust. Jag har testat alla ljusmätningslägen, samma resultat. Jag har testat med manuell exponering och indikeringen ger samma fel. Jag har testat kameran med både manuella objektiv och cpu-objektiv och hittar inget fel. Vad i objektivet ger fel information till kameran blir min fråga, går det att åtgärda? Tacksam för svar och bra idéer!
 

eskil23

Aktiv medlem
Hallå!
Jag har ett problem jag inte blir klok på:
Jag har en Nikon D700 med ett Nikon ED AF NIKKOR 80-200mm 1:2.8 med skjutzoom.
I helgen upptäckte jag att ljusmätningen blir helt fel. Ju mindre bländare desto ljusare mäter kameran. Över f16 är det ca. 3-4 steg för ljust. Jag har tagit en serie bilder mot en ljus yta och från största bländare till minsta går bilderna från mörkt till ljust. Jag har testat alla ljusmätningslägen, samma resultat. Jag har testat med manuell exponering och indikeringen ger samma fel. Jag har testat kameran med både manuella objektiv och cpu-objektiv och hittar inget fel. Vad i objektivet ger fel information till kameran blir min fråga, går det att åtgärda? Tacksam för svar och bra idéer!
Antagligen kärvar bländaren och stänger inte som den ska. Med andra ord; du kan ställa in vilken bländare du vill, objektivet sitter fast på f/2.8. Kolla att peta på bländarspaken längst bak på objektivet. Den ska röra sig lätt och lamellerna ska stänga när du gör det.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Antagligen kärvar bländaren och stänger inte som den ska. Med andra ord; du kan ställa in vilken bländare du vill, objektivet sitter fast på f/2.8. Kolla att peta på bländarspaken längst bak på objektivet. Den ska röra sig lätt och lamellerna ska stänga när du gör det.
Helt rätt. Tror det är ett känt problem på dessa objektiv. Lämnade mitt till Lasses som reparerade det.
 

Fotogenick

Ny medlem
Hallå.
Tack för bra svar, det låter logiskt, men...
Vid test går lamellerna väldigt smidigt och då jag låser bländarringen på objektivet och ställer bländaren via kameran rör sig bländaren också som sig bör.
Kameran läser även in brännvidd, bländartal och fokusläge från objektivet utan problem.
Mer idéer?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hallå.
Tack för bra svar, det låter logiskt, men...
Vid test går lamellerna väldigt smidigt och då jag låser bländarringen på objektivet och ställer bländaren via kameran rör sig bländaren också som sig bör.
Kameran läser även in brännvidd, bländartal och fokusläge från objektivet utan problem.
Mer idéer?
Jag har för mig att det i mitt fall rörde sig om olja på lamellerna. Det tog alltså för lång tid för objektivet att blända ner till inställd bländare med överexponering som följd. På mitt objektiv var det uppenbart att det gick för sakta. Man såg det direkt. Det kanske går för långsamt även på ditt objektiv men för blotta ögat ser det normalt ut.

När objektivet inte sitter på kameran och du vrider på bländarringen vad händer då?
Ställ in en liten bländare och tryck ner "spaken" med fingret. Reagerar bländaren omedelbart då?

Bara en kontrollfråga. Fungerar alla dina andra objektiv som dom ska? Så det är uteslutet att felet ligger i kamerahuset? Men det har du säkert redan kollat.

När du skriver att du ställer in bländaren från kameran så menar du väl att det ser korrekt ut i displayen eller hur?
 

Photocon

Aktiv medlem
Hallå.
Tack för bra svar, det låter logiskt, men...
Vid test går lamellerna väldigt smidigt och då jag låser bländarringen på objektivet och ställer bländaren via kameran rör sig bländaren också som sig bör.
Kameran läser även in brännvidd, bländartal och fokusläge från objektivet utan problem.
Mer idéer?
Ingen ny idé utan fortsätter på samma tema. Det är en sak att hålla objektivet i hand bortkopplat från kameran och peta på springbländarmekanismens tunga. En helt annan sak att ha objektivet monterat på kameran och fotografera i praktiken.

Testa med att ställa in liten bländaröppning med kort tid typ 1/1000 sek eller kortare och jämför med samma bländare i annat ljusförhållande så du får längre exponeringstider typ 1/60 och ned till 1/15 eller längre. Blir det mer rätt vid de längre tiderna än de kortare så är felet det som påpekats tidigare.

Problemet är välkänt med denna glugg. Drabbades själv av det och tyckte att springbländaren kändes helt okej ända tills jag gjorde tidstesten.

Edit såg att du fått ett liknande svar under tiden jag skrev. Vill därför också tillägga att i mitt fall var det också olja på lamellerna som ställde till det. Jag tänkte inte mycket på det då gluggen mest användes vid full öppning i hockeysammanhang.

Du fick ju också ett klokt råd att testa med ett annat objektiv för att utesluta eventuellt kamerafel. Jag är dock säker på att felet ligger hos 80-200-gluggen.
 

Fotogenick

Ny medlem
Bra att ni står på er!
Med ögat går det inte att se något tokigt varken med objektivet löst eller monterat, men som sagt ju längre tid en korrekt exponering borde ha desto mer fel blir det och med en kort tid blir det (ungefär) rätt exponerat.
Upplever att det blir mindre fel nu då det är lite "upppmjukat" efter att jag kört det fram och tillbaka och använt det ett par gånger, det borde bekräfta felet också.
Jag har inte heller märkt problemet tidigare då jag bara kört det fullt öppet.
Jag kom nog att förstå det bra priset nu...
Tack för bra svar igen!
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Lånar tråden

Hallå!
Jag har ett problem jag inte blir klok på:
Jag har en Nikon D700 med ett Nikon ED AF NIKKOR 80-200mm 1:2.8 med skjutzoom.
I helgen upptäckte jag att ljusmätningen blir helt fel. Ju mindre bländare desto ljusare mäter kameran. Över f16 är det ca. 3-4 steg för ljust. Jag har tagit en serie bilder mot en ljus yta och från största bländare till minsta går bilderna från mörkt till ljust. Jag har testat alla ljusmätningslägen, samma resultat. Jag har testat med manuell exponering och indikeringen ger samma fel. Jag har testat kameran med både manuella objektiv och cpu-objektiv och hittar inget fel. Vad i objektivet ger fel information till kameran blir min fråga, går det att åtgärda? Tacksam för svar och bra idéer!
Hej!

Jag hoppar in i tråden hoppas det är ok?
om inte skapar jag en egen tråd.

Jag har samma problem men tvärt om. Jag har en Nikon D800 och har köpt en skjutzoom 35-70/2.8 och den ger mer mörka bilder... Måste dra upp isot till max känns det som så fort det är mörkt. Var och fotade min son i en hall som jag har fotat i förut men fick dra upp isot rejält.
Jag hade mitt lite äldre nikon 80-200/2.8 som jag har haft förut och fotade för nästan ett år sen samma ställe och samma förhållanden med iso 2000, 3.2 och 1/400. Nu när jag var i väg blev det iso 4000, 3.2 och 1/500 kändes som att bilderna blev mycket mörkare denna gång. Först tänkte jag att skjutzoomen hade "förstört" nåt , sen tänkte jag att sensorn höll på att lägga av? Men det kan också vara så att jag har kommit åt nån inställning på displayen?? Har försökt att läsa instruktionsboken men inte kommit fram till vad det kan vara.
Tycker att jag måste dra upp isot mer nu än för en månad sen... Fast jag fotar i ungefär samma förhållanden.
Köpte ju en D800 just för att fota när det är mörkare. Har haft den sen i december i fjol och den har inte gjort alla sina exponeringar.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hej!

Jag hoppar in i tråden hoppas det är ok?
om inte skapar jag en egen tråd.

Jag har samma problem men tvärt om. Jag har en Nikon D800 och har köpt en skjutzoom 35-70/2.8 och den ger mer mörka bilder... Måste dra upp isot till max känns det som så fort det är mörkt. Var och fotade min son i en hall som jag har fotat i förut men fick dra upp isot rejält.
Jag hade mitt lite äldre nikon 80-200/2.8 som jag har haft förut och fotade för nästan ett år sen samma ställe och samma förhållanden med iso 2000, 3.2 och 1/400. Nu när jag var i väg blev det iso 4000, 3.2 och 1/500 kändes som att bilderna blev mycket mörkare denna gång. Först tänkte jag att skjutzoomen hade "förstört" nåt , sen tänkte jag att sensorn höll på att lägga av? Men det kan också vara så att jag har kommit åt nån inställning på displayen?? Har försökt att läsa instruktionsboken men inte kommit fram till vad det kan vara.
Tycker att jag måste dra upp isot mer nu än för en månad sen... Fast jag fotar i ungefär samma förhållanden.
Köpte ju en D800 just för att fota när det är mörkare. Har haft den sen i december i fjol och den har inte gjort alla sina exponeringar.
För att säkert veta om något är fel på objektivet så finns det bara ett sätt. Under kontrollerade förhållanden, där ljuset inte förändras medan du tar bilderna fotograferar du på alla bländare. Det behöver ju inte vara något meningsfullt motiv. En vit vägg som är jämnt belyst blir bra.
Mät ljuset vid en bländare och sätt tiden manuellt. Justera sedan bländare och tid successivt tills du provat alla bländare. Kontrollera om bilderna blir jämnt exponerade. Lite skillnad kan det nog bli.
Vad menar du med det sista du skriver? Att den inte gjort alla sina exponeringar.
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
För att säkert veta om något är fel på objektivet så finns det bara ett sätt. Under kontrollerade förhållanden, där ljuset inte förändras medan du tar bilderna fotograferar du på alla bländare. Det behöver ju inte vara något meningsfullt motiv. En vit vägg som är jämnt belyst blir bra.
Mät ljuset vid en bländare och sätt tiden manuellt. Justera sedan bländare och tid successivt tills du provat alla bländare. Kontrollera om bilderna blir jämnt exponerade. Lite skillnad kan det nog bli.
Vad menar du med det sista du skriver? Att den inte gjort alla sina exponeringar.
Ska testa det!
Men om det blir ojämnt exponerat vad kan det vara för fel då?

Ah det var bara nåt jag la till för jag fick för mig att sensorn höll på att lägga av... Eller rättare sagt jag vet inte hur kameran uppför sig när den tänker lägga av. Å då la jag till att den har många exponeringar kvar. :)
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Ska testa det!
Men om det blir ojämnt exponerat vad kan det vara för fel då?

Ah det var bara nåt jag la till för jag fick för mig att sensorn höll på att lägga av... Eller rättare sagt jag vet inte hur kameran uppför sig när den tänker lägga av. Å då la jag till att den har många exponeringar kvar. :)
Rätt ofta kan man se saker typ "Nikon garanterar 150 000 på den här modellen och jag har bara använt 10%".
Det är inte sensorn som är problemet. Slutaren är mekanisk och därmed cirkulerar sådana här siffror.
Tillverkaren uppger en siffra för ett typiskt antal exponeringar som kameran är avsedd att klara av. Det är inte någon garanti. Slutaren, och andra saker, kan gå sönder långt innan dess. Eller, hålla mycket längre.

Testa först och se resultatet så kan vi börja spekulera då.
Det som kan uppstår på en 80-200 zoom, och även andra objektiv förstås, är att bländarmekanismen inte hinner blända ner ordentligt och bilderna blir överexponerade.
Saken är den att man kan inte jämföra bilder tagna vid olika tillfällen. Man måste ta bilder enbart för att testa och se till att förhållanden är exakt lika mellan de olika exponeringarna. Man vill eliminera så många olika variabler som möjligt. Först då börjar man säkert kunna dra slutsatser.
Därför är det bra att ställa in kameran manuellt. ISO, tid och bländare. Då påverkar inte kamerans mätning exponeringarna.
 
ANNONS