Annons

Nikon D5 vs. D850

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Sant, tänkte mer att man kanske inte skall köpa allt Matt Granger säger. Han är knappast objektiv alla gånger. D5:an är ju en rejäl flopp.
Är den verkligen en rejäl flopp? Snabbaste af jag någonsin haft på en kamera och också bästa högiso. Det pratas om DR men i ärlighetens namn. Inte ofta jag saknar det. Däremot saknade jag ofta bättre brusegenskaper och snabbare o framför allt säkrare af när jag fotade med D800, D800E, D810
Lite låg upplösning men för mig räcker det även om jag förstår att det är för lite för andra
 

afe

Aktiv medlem
Ja, den är ju gjord för folk som lever på fotografering och de har oftast råd. Har du några siffror på försäljningen eftersom du skriver att den sålt dåligt?
 

Palletheking

Aktiv medlem
https://www.youtube.com/watch?v=cfLlmwO38RA

;-)

Nej, den är säkert bra! Mer flopp som i dålig försäljning. Rejält dyr.
Men fotar man OS kan den säkert motiveras.
Ja, så kanske det är. Vet inte riktigt hur försäljningen sett ut med D5. Undrar om tillverkarna tagit ut ny riktning i försäljningen och mer stram profilering av de olika segmenten. Man gör D5 svindyr och räknar med försäljning till största delen mot de rena yrkesaktiva. Man höjer också priset på kameror som D810, D850 så entusiasterna får stå för en större del av totala försäljningen. Bara en gissning från min sida.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sant, tänkte mer att man kanske inte skall köpa allt Matt Granger säger som säkert har betalt för att säga vissa saker.
En rimlighetsprövning av det påståendet ger vid handen att han, om han hade betalt, snarare borde komma fram till motsatsen. Nu vill Nikon skeppa iväg så många D850 till introduktionspris som möjligt. Jag tycker inte att det här är något att förvånas över heller. De ensiffriga kamerorna brukar vara i varierande grad bättre än de andra med i grunden samma fokusmodul. Sedan kan det förstås bli jämnare om man kör vanlig följande istället för 3D Tracking som rimligen kräver mer beräkningar. I den här situationen så går D5 på halvfart och D850 måste förutom att följa motivet också skyffla all data och sådan är det gott om.
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
D850 känns ju mer prisvärd än gamla D810. Även om den kostar 10.000:- mer. Men med tanke på att marknaden är mättad och försäljningen krymper måste dem väl höja priserna.
 

afe

Aktiv medlem
D850 känns ju mer prisvärd än gamla D810. Även om den kostar 10.000:- mer. Men med tanke på att marknaden är mättad och försäljningen krymper måste dem väl höja priserna.
Så det där med flopp var alltså något du tycker, och inget som är grundat på något slags statistik? ;) Jag tror att de yrkesfotografer som använder den kameran är tämligen överens om att det inte är en flopp utan ett bra verktyg de kan använda i jobbet.
 

Palletheking

Aktiv medlem
De flesta som har klagomål på D5 är de som inte köpt den. De som köpt och använder den är som regel väldigt nöjda. Det enda som man kan gnälla på är DR på basiso där D5 är klart sämre än det bästa på marknaden. Betydelsen i praktiken är dock mindre än i teorin men skillnaderna finns och kan helt klart vara synliga vid vissa motivtyper. Men man skall inte glömma att vid iso 400 är den nästan ikapp och från iso 800 och uppåt springer den ifrån konkurrensen i DR. Den har också ett väldigt bra färgfilter
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
De flesta som har klagomål på D5 är de som inte köpt den. De som köpt och använder den är som regel väldigt nöjda. Det enda som man kan gnälla på är DR på basiso där D5 är klart sämre än det bästa på marknaden. Betydelsen i praktiken är dock mindre än i teorin men skillnaderna finns och kan helt klart vara synliga vid vissa motivtyper. Men man skall inte glömma att vid iso 400 är den nästan ikapp och från iso 800 och uppåt springer den ifrån konkurrensen i DR. Den har också ett väldigt bra färgfilter
Ang. AF du som ägt D500 också, hur mycket skiljer det mellan dessa?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ang. AF du som ägt D500 också, hur mycket skiljer det mellan dessa?
Mycket svårbedömt. Satte aldrig D500 ordentligt på prov, men känslan är att D5 är något rappare. D5 har ju en oerhört träffsäker af. Med en välkalibrerad 70-200 är den snabbare än något jag tidigare haft. Dessutom hittar den rätt när ljus o kontrast är dålig till skillnad från många andra kameror jag ägt
 

MikaelSB

Aktiv medlem
https://www.youtube.com/watch?v=cfLlmwO38RA

;-)

Nej, den är säkert bra! Mer flopp som i dålig försäljning. Rejält dyr.
Men fotar man OS kan den säkert motiveras. DR är ju allt. 2 miljoner ISO är säkert jättebra att ha...
Men nu länkar du ju dåren Ken Wheeler igen.
Han har ingen data. Han snackar skit och har som bäst anekdoter att grunda sina virriga idéer på. Han lägger ut kontroversiella videoklipp för att tjäna reklampengar genom Youtube. Han gör sånt hela tiden. Sedan när taktiken inte funkar längre, som i detta fallet när D5:an blivit ett etablerat redskap som inte skapar rubriker längre, släpper han ämnet och berör det aldrig igen. Det genererar ju inga upprörda känslor och klick längre.

Samma sak när Nikon lanserade sin fina 105:a 1.4. Då var Ken Wheeler där och snackade om hur sämst den var. Nu när folk känner till samma objektiv som en av Nikons finaste porträttobjektiv, plasthöljet och priset till trots, så gör han inga sådana videoklipp längre. Det får honom att se för efterbliven och rabiat ut.

Här har du Ken Wheeler tillsammans med en faktisk fotograf:
https://www.youtube.com/watch?v=tOC-VRfCt0Y

Han är lika duktig fotograf som man kan förvänta sig av någon som sitter i sin källare och spelar in Youtube-videor hela dagarna pratandes om objektiv och kameror hellre än att rasta samma saker utomhus. Han använder en HSS-blixt riktad åt samma håll som solenljuset för att, i sin dumhet, överexponera sitt motiv och blåsa ut alla högdagar.

Killen utger sig för att vara proffsfotograf med närmast hundratals bröllopsfotograferingar på sin meritlista. Men ingen portfolio. Sånt visar han ju bara för klienter som redan anlitat honom.

Det är Ken Wheeler. Sluta hänvisa till honom som om han förstår någonting inom fotografi - vare sig teknik eller praktik.
 

Byråkrat

Aktiv medlem
Ok, många spännande inlägg :)

För att sammanfatta de senaste inläggen: Nikon D5 är en rätt ok kamera men säljer dåligt och Ken Wheeler är mer underhållande än trovärdig.

Men vad tror ni om Matt Grangers test där han visar att D5 har en snabbare och exaktare autofokus än D850 i dåligt ljus med rörliga objektiv?

Säga vad man vill om Ken Wheeler men i teorin har han en poäng om det nu sitter samma prylar i bägge kameror. Har Matt Granger rätt och det är detta som motiverar att en D5 kostar ca 30 tkr mer än en D850?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ok, många spännande inlägg :)

För att sammanfatta de senaste inläggen: Nikon D5 är en rätt ok kamera men säljer dåligt och Ken Wheeler är mer underhållande än trovärdig.

Men vad tror ni om Matt Grangers test där han visar att D5 har en snabbare och exaktare autofokus än D850 i dåligt ljus med rörliga objektiv?

Säga vad man vill om Ken Wheeler men i teorin har han en poäng om det nu sitter samma prylar i bägge kameror. Har Matt Granger rätt och det är detta som motiverar att en D5 kostar ca 30 tkr mer än en D850?
Brusnivåer, buffert och hållbarhet i slutaren
 

lofling

Aktiv medlem
Ok, många spännande inlägg :)

Men vad tror ni om Matt Grangers test där han visar att D5 har en snabbare och exaktare autofokus än D850 i dåligt ljus med rörliga objektiv?

Säga vad man vill om Ken Wheeler men i teorin har han en poäng om det nu sitter samma prylar i bägge kameror. Har Matt Granger rätt och det är detta som motiverar att en D5 kostar ca 30 tkr mer än en D850?
Säga vad man vill men om man inte gör test rätt säger det ingenting (nu har jag inte sett någon video på testerna men de andra jag sett har inte direkt varit lysande utförda..)
 

PMD

Aktiv medlem
Men vad tror ni om Matt Grangers test där han visar att D5 har en snabbare och exaktare autofokus än D850 i dåligt ljus med rörliga objektiv?

Säga vad man vill om Ken Wheeler men i teorin har han en poäng om det nu sitter samma prylar i bägge kameror. Har Matt Granger rätt och det är detta som motiverar att en D5 kostar ca 30 tkr mer än en D850?
Vanligen tar tillverkare mer betalt för grunkor med högre prestanda, och köpare betalar också i allmänhet mer för högre prestanda. Behövs det mer motivering?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sant, tänkte mer att man kanske inte skall köpa allt Matt Granger säger. Han är knappast objektiv alla gånger. D5:an är ju en rejäl flopp.
Vad yrar du om? :)

D5 är, hur man vänder och vrider på siffrorna en försäljningsframgång. Och av de flesta tecken att döma dessutom mycket omtyckt i målgruppen som använder den. Precis som dess konkurrent 1DX II.
 
ANNONS