Annons

On1 raw beta 2018 släpps på fredag.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har kört mycket ON1. När jag skummade hennes recension så blev jag helt bedrövad.
Hon verkar ha bara tillbringat några timmar med programmet. On1 är en ganska bred och avancerad produkt.
Hela hennes recension är full av felaktigheter.
Nog en av de sämsta recensioner jag läst.

Redigerade porträttbilder till en kalender och flera hundra safaribilder för en fotobok.
Jag använde faktiskt On1 till den mesta redigeringen. Har nu fått hem både kalendrar och boken och resultatet var mycket bra.
Kalendrarna tryckta av Apple och boken av Crimson.

Fast visst finns det svagheter i On1 men de kommer hela tiden med förbättringar.
On1 raw har kommit väldigt långt på de 14 månader den funnits.
 

light

Aktiv medlem
Jag har kört mycket ON1. När jag skummade hennes recension så blev jag helt bedrövad.
Hon verkar ha bara tillbringat några timmar med programmet. On1 är en ganska bred och avancerad produkt.
Hela hennes recension är full av felaktigheter.
Nog en av de sämsta recensioner jag läst.
Tack! Jag hoppades att du skulle svara för jag visste ju att du kan det programmet. Nu känner jag mig lite lugnare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är ofta det som blir fel när skall jämföra raw-konverterare. De flesta är idag ganska breda produkt.
När någon jämför har de ofta med ett eller flera som är deras favoriter plus några ytterligare som de knappt aldrig sett för.
De där nykomlingarna försöker det komma under för med på några timmar.

Jag har kört LR i säkert långt över 100 000 raw-bilder vid det här laget och On1 raw i kanske 10 000.
Capture One Pro som jag också har och har haft länge är också 10-20 000 bilder.

On1 har jag blivit kompis med men Capture One Pro och jag har aldrig riktigt funnit varandra. Resultaten blir bar men jag gillar inte arbetsflödet.

Så det gäller också att hitta något som man själv trivs att jobba i.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Jag fick ett mejl idag från macphun team (eftersom jag testat deras program), där fanns bland mycket annat en länk till en review av någon Darlene som testat fem olika program, bland annat On1 photo raw 2018. Men On1 fick svidande kritik på det allra mesta. Det var inte mycket hon var nöjd med. Ganska ordentlig sågning. Jag för min del har använt On1 alldeles för lite för att kunna bedöma om hennes kritik är befogad på någon eller några punkter. Men kanske någon annan kan bedöma det? Jag kan inte skaka av mig misstanken att eftersom mejlet kommer från ett konkurrerande företag så är det inte en helt opartisk review. Här är i alla fall länken:

https://www.digitalphotomentor.com/photo-editing-software/?ck_subscriber_id=132360974&utm_source=Macphun+Friends&utm_campaign=db15546fac-Dec_Phun_News_no_owners_group_a_Macphun_EN&utm_medium=email&utm_term=0_912838542a-db15546fac-276203041&mc_cid=db15546fac&mc_eid=7a9cea2665
Har haft ON1 sen oktober nu och gjort lite försöksjobb. Kan inte hålla med om den tunga kritiken.

En punkt i kritiken som hon återkom till var ju att hon saknade History så att det gick att gå tillbaka i sin redigering.
Hon hade tydligen inte greppat att alla redigeringarna ligger där på högersidan och när man jobbat i Develop och Effects så har man lagt på ett antal filter som alla går att slå av eller på så man ser skillnaden. Detta innebär ju att man kan jämföra med eller utan redigeringar i ett växande antal kombinationer beroende på hur många filter man lagt på.
Och att det inte är non-destructive har hon ju missuppfattat också. Det är ju bara att gå tillbaka till bilden och jobba vidare eller ta bort. Bara om man jobbar i Layers skapas det en PSD-kopia av bilden. Och Virtual copys har hon också missat...

Var själv lite irriterad på supporten för jag inte fick nåt svar här för några veckor sen. Så kom plötsligt ett svar på mitt problem ihop med en ursäkt om att det var mycket att stå i ihop med 2018-släppet plus tre månader ON1Plus som plåster på såren - helt ok tycker jag.

Så - en sågning av sågningen...

/Lars

Åsså en sak till jag kom på - hon säger att hon inte läst manualen... Lite amatörernas afton om man ska uttala sig om en produkt tycker jag.
 

MrNoIQ

Aktiv medlem
Har också kör On1 sen oktober och visst finns det massor som behöver ses över men ett hyfsat program tycker jag att det är, dock ligger testerna nere just nu då jag väntar på att de ska släppa sin raw konverterare för Sony A7R III, använder mig av CP1 under tiden. Som jag ser det (Har även affinity) så är hon väldigt färgad av LR är det inte som LR är det inte bra, kanske ska ha en mer neutral inställning när hon testar, för att se vad de programmen kan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har också kör On1 sen oktober och visst finns det massor som behöver ses över men ett hyfsat program tycker jag att det är, dock ligger testerna nere just nu då jag väntar på att de ska släppa sin raw konverterare för Sony A7R III, använder mig av CP1 under tiden. Som jag ser det (Har även affinity) så är hon väldigt färgad av LR är det inte som LR är det inte bra, kanske ska ha en mer neutral inställning när hon testar, för att se vad de programmen kan.
Jag har kört LR sedan beta 1 för många år sedan. Så jag är nog också färgad av LR. Fast jag har lärt mig att skall man testa mjukvara måste man ta sig tid.
Först försöka köra mjukvaran själv för att få en känsla för hur den känns. Sedan läsa på ordentligt och ta till sig tutorials och annat.

Jag är medlem i deras Plus One tjänst som jag tycker är en av styrkorna med On1.

Hennes recension visar bara tydligt att hon inte tog sig tid att samla in fakta och lära sig hur On1 raw fungerar. Hennes recension är full med sakfel och missuppfattningar.
Därför är den också riktigt usel och amatörmässig.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Lite Off-Topic men har lite med min framtid och redigerare att göra. Är inte alls hemma i diskussionerna kring RAW-format. Har följt min strategi med avsikt att använda min stand-alone LR6 tills det inte längre går då jag inte nappar på Adobes prenumerations-modell. On1 är som jag ser det ett lämpligt alternativ och då tiden kommer helt säkert ett välutvecklat program. Nu tänkte jag mest spara pengar och är ju nöjd med LR6.

Kan dock väldigt lite om nödvändigheten att uppgradera p.g.a. RAW-filer från nya kameror. Umgås med angenäma planer att köpa en Sony A9. Jag har förutsatt att de RAW-filer som den kameran levererar ska gå att öppna i LR6. Hoppas inte jag har fel?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är väl dagens problem. På nätet finns allt. Mycket som är bra och mycket som är osant, medvetet ljug, propaganda och även sånt som är mycket bra.

Nu får vi väl hoppas att detta inte är propaganda från MacPhuns sida utan beror på en okunnig skribent som inte gjort sin hemläxa.
Fast många kommer att läsa detta och säga. Jaså är On1 så usel. Det kommer sedan vara deras image av ON1 om de inte också fortsätter läsa och skaffar sig fler källor.
Man måste verkligen vara kritisk när man läser vad som finns på nätet.
 
ANNONS