Annons

Den oändliga historien: Canon 5D4 eller Nikon D850

Produkter
(logga in för att koppla)

DRmartina

Aktiv medlem
Är på entusiastnivå men vill ta det till nästa nivå och har begränsat valet till ovanstående två kameror. Har tidigare i livet fotat med Canon men känner ingen särskild lojalitet mot något enskilt märke. Har senaste tiden fotat uteslutande med Fuji X-T2 men suktar efter fullformat därav beslut att komplettera stallet med en riktig arbetshäst. Har sålt alla mina Canon objektiv för några år sedan så börjar från scratch.

På papper verkar Nikon D850 vara det bättre valet men den är ju också några tusingar dyrare så då vill jag gärna att det ska vara värt det. Fotar mest porträtt, familj, bröllop, lite landskap fn. Prioriterar en snabb och tillförlitlig AF samt bra bra prestanda i dålig belysning. Även uppskattat om videofunktionen är duglig (även om jag inte förväntar mig samma nivå som på vissa spegellösa kameror). Har alltid älskat Canon glas så känner mig lite orolig att kliva in i Nikonfamiljen när jag aldrig bekantat mig med deras gluggar (husen byts ju ändå ut så småningom). Vet att det är lite risky att be om åsikter när det kommer till Canon vs Nikon eftersom folk ofta är ganska investerade i sina resp val men ber om respektfulla, objektiva och pragmatiska svar.

Är även intresserad av att höra vad ni tycker är de bästa gluggarna för Canon resp Nikon för att fota barn i springåldern som inte är så samarbetsvilliga (typ 2-5 åringar).

Tack på förhand!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Rent tekniskt vinner D850 på nöstsn allt:
1. Mycket bättre sensor ffa om man fotar på lägre ISO
2. Nikons 3D AF är överlägsen Canons motsvarighet
3. Fler AF punkter (gör det skillnad - nja)
4. Högre MP antal

Jag känner inte till några större barnsjukdomar med någondera. Nikon har länge dock dragits med interferens mellan VR och slutarvibrstioner som orsakat skakningar som max runt 1/125 sek där man bör stänga av VR enl vad jag läst.

Canon är billigare och ljusstarka objektiv blir lite kortare i fysisk längd sannolikt p g a större diameter på fattningen.

Idag är nog objektivutbudet ganska jämförbart. Behöver du en 70-300 DO eller 400/4 DO då gäller Canon. Föredrar du en 300PF så gäller Nikon. Canons senaste 70-200/2,8 är flera tusen billigare än Nikons. Canon 24-70/2,8 II är skarpare än Nikons men Nikon har VR. Canons föregående 70-200/4 IS är billigare beg än Nikons ditto. Nikon har ingen billig bildstab 70-200/4. Canon har ingen egen 14-24/2,8. Nikon har ingen 11-24.

Nikon har lite fler nya f/1,4 och f/1,8 gluggar och deras 85/1,8 är nyare och sannolikt bättre än Canons ditto. Canons 85/1,4 är bildstab och det är inte Nikons.

På senare år har Sigmas objektiv krånglat mindre på Canon.

Vill du ha bästa möjliga bildkvalitet och fotar mycket natur ffa i bra ljus eller fotar sport och ser fördelar med 3D AF vinner Nikkn lätt. Annars har Nikon inga avgörande fördelar men är inte sämre än Canon.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om man som jag har Canon, går allt som går att snurra på på en Nikonkamera på fel håll. Jag vet inte hur din X-T2 är konstruerad där, men tycker själv det är förvirrande när jag får en kamera som är bakvänd i händerna.
 

horvendile

Aktiv medlem
Snurriktningen på rattarna på Nikon-kameror har jag för mig att man kan ställa in själv. TROR jag. Kan inte kolla precis nu.

Det är inte billigt, men jag gillar Nikons 24-70/2,8 E för att fota småbarn. Bra optiska prestanda men framför allt briljant snabb autofokus. Får min 70-200/2,8 VRII att kännas aningen slö.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Är på entusiastnivå men vill ta det till nästa nivå och har begränsat valet till ovanstående två kameror. Har tidigare i livet fotat med Canon men känner ingen särskild lojalitet mot något enskilt märke. Har senaste tiden fotat uteslutande med Fuji X-T2 men suktar efter fullformat därav beslut att komplettera stallet med en riktig arbetshäst. Har sålt alla mina Canon objektiv för några år sedan så börjar från scratch.

På papper verkar Nikon D850 vara det bättre valet men den är ju också några tusingar dyrare så då vill jag gärna att det ska vara värt det. Fotar mest porträtt, familj, bröllop, lite landskap fn. Prioriterar en snabb och tillförlitlig AF samt bra bra prestanda i dålig belysning. Även uppskattat om videofunktionen är duglig (även om jag inte förväntar mig samma nivå som på vissa spegellösa kameror). Har alltid älskat Canon glas så känner mig lite orolig att kliva in i Nikonfamiljen när jag aldrig bekantat mig med deras gluggar (husen byts ju ändå ut så småningom). Vet att det är lite risky att be om åsikter när det kommer till Canon vs Nikon eftersom folk ofta är ganska investerade i sina resp val men ber om respektfulla, objektiva och pragmatiska svar.

Är även intresserad av att höra vad ni tycker är de bästa gluggarna för Canon resp Nikon för att fota barn i springåldern som inte är så samarbetsvilliga (typ 2-5 åringar).

Tack på förhand!
Jag har flera Fuji kameror. Bland annat X-T2. Sedan jag gick över helt till Fuji hade jag kvar många L-objektiv. Det verkade svårt att få dem sålda till vettiga priser. Det enda hus jag hade kvar var en 1D MKIN från 2005.
Nyligen bestämde jag mig för att inte sälja av de där objektiven till löjligt låga priser utan använda dem. Därför skaffade jag mig en 5D MKIV samt en ersättare till mitt 85/1,2 som var det enda objektiv jag sålt.
Nu sitter jag här med 2 system som kan hantera det mesta. Med Godox fungerar mina blixtar också med båda systemen lika bra. En triggar för Canon och en för Fuji.Att jag gick tillbaka till Canon beror alltså inte på att Fuji var sämre utan på att jag ville utnyttja de objektiv jag redan hade.
Nu har jag fotat en hel del den senaste månaden med båda systemen vid samma tillfälle. Blir det mycket bättre med Canon 5D MKIV. Svar nej. Bilderna blir väldigt lika. Jag måste kika på skärmen för att se vilken kamera jag använt. När jag skriver ut mina bilder i A2 kan jag heller inte se någon skillnad. Skulle gärna sett det eftersom jag spenderat 23 000 kr på ett Canonhus.
Anhängarna av FF pratar gärna om ekvivalens och hur FF är det gyllende snittet. Visst får man kortare skärpedjup med FF och det brusar mindre vid höga ISO. Fast löser det ett stort problem som jag har med APS-C. Nej för jag har inte några stora problem med detta med Fuji heller.
FF anhängarna använder fysiska egenskaper för att hävda att det blir bättre med FF. I praktiken och verkligheten gör det sällan någon skillnad. Var jag i dina kläder skulle jag avstå att gå tillbaka till FF. Dina bilder kommer knappast bli bättre. Däremot att få mer att släpa på.
Skulle istället spara ihop för att köpa en X-H2 när den kommer. IBIS gör verkligen skillnad. Det får vi väl vänta på i åratal innan Canon inser fördelen.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag kör själv med nikon D850 o fuji x serie. I ärlighetens namn svårt att se skillnad på bilderna mellan dom men dom är bra på olika saker. Så som Mats skriver så kanske en fuji xh-1 skulle funka.

Men om du väljer mellan canon o nikon D850 o kör mest bröllop så föredrar jag faktiskt canon till det dels pga dom har ljustarkare objektiv som inte nikon kan bygga till sin D850 pga den mindre f bajonettfattningen.
Har alltid tyckt att Nikon haft sämre ergonomi o grepp än Canon, nu har visserligen Nikon blivit betydligt bättre på det med D850.
Om jag skulle välja kamera idag skulle jag inte köpa Nikon D850 dels pga den mindre f bajonetten jag hade valt mellan

Canon 5d mark 4 mest pga den är bra på högre iso o tillräckligt bra på lägre iso. Du kommer i praktiken aldrig kunna se någon skillnad mellan Nikon/canon. Till bröllop är det alltid trevligt med ljusstarka objektiv som 50mm 1,2 o 85 1,2 men priserna på dom är höga o många jag känner kör med sigma art 50 o 85mm prisvärda o riktigt skarpa samt nästan lika ljusstarka.

Jag hade inte valt Nikon D850 utan hellre z6 som har största objektivfattningen o kommer kunna använda ljusstarka objektiv till den när dom kommer.

Du skulle kunna köpa fuji HH-1 den skulle säkerligen fungera bra men allt beror på hur du prioterar.

När jag kör utomlands föredrar jag mindre lättare kameror som fuji-x skillnaden på bildkvaliten är svårt att se om jag jämför med min Nikon D850 men jag får betydligt mindre att släpa på o blir diskretare.
Kör jag interiör föredrar jag Nikon D850 (hade lika gärna haft Z6) för den jag använder blixt pro1 på kameran o har den på stativ då är det nästan en fördel med lite större hus.

Om jag köpt idag hade jag valt Nikon z6. Med den får du än större objektivfattning o lättare smidigare hus, men jag hade nog lånat ett fuji XH-1 hus o kollat om den känns bra.
 

kingfisher

Aktiv medlem
Jag har använt Canon i 15 år men kan inte motivera att köpa Canon idag, jag har en 6D och den tar nästan lika bra bilder som 5DIV, men kommer inte i närheten av Nikon D850. Fftersom det hade varit för dyrt att byta till Nikon med alla objektiv jag har köpte jag en Sony A7RIII och metabones adaptor istället. Vilken enorm skillnad på detaljerna man kan rädda ur skuggorna med Sonys sensor, som natt och dag jämfört med Canon. Hade jag börjat från noll idag hade jag definitivt satsat på Nikon, men nu med min Sony A7RIII kan jag i alla fall avakta ett par år till för att se om Canon kan leverera en kamera som kan konkurrera med Nikon och Sony....
 

DRmartina

Aktiv medlem
Jag tror fler skulle vilja kunna använda D850 med sin Canonoptik än det är folk som skulle vilja använda 5DMkIV med sin Nikonoptik. Med det menar jag att ser du det till kamerahuset enbart är D850 ett väldigt starkt alternativ. Det är mer allround och bättre på det mesta men har svagare af för video. Men å andra sidan kan man väl inte filma i fullformat i 4K med Canon?

Ser du till optiken har båda tillverkarna utmärkt optik.

Räcker upplösningen från Canon till för dig så kan du väl låta ergonomin styra ditt val helt av system - och där finns inget rätt svar. Tror du den högre upplösningen och det högre dynamiska omfånget och den vassare autofokusen spelar roll kan du betrakta husen som likvärdiga.

Det blir en respektabel investering med en dylik kamera och en del optik som gör huset rättvisa. Att då själv inte klämma och känna på båda systemen vore att ha lite övertro till den hjälp du kan få här.

Kul porträttoptik från Nikon för barn - och vuxna:
50/1:14
105/1:4
70-200/2,8 (helst E-versionen)


Tack för tipsen! Har klämt och känt en hel del på båda husen, men tycker det är svårt att avgöra i butik. Önskar man kunde låna hem båda kamerorna i några dagar och få lite känsla för hur det är att jobba med de. Just nu lutar jag dock mot Canon som kändes skönare i handen och har knappar och rattar där jag vill ha de, dessutom är huset lite lättare än Nikons.
Men känns lite surt för Nikons D850 verkar definitivt vara den bättre kameran på alla punkter undantaget AF vid filmning (vilket jag ändå inte gör ssk mycket av). Och om man ändå ska börja om så vill man ju gärna börja med det bästa alternativet...
 

DRmartina

Aktiv medlem
Jag har flera Fuji kameror. Bland annat X-T2. Sedan jag gick över helt till Fuji hade jag kvar många L-objektiv. Det verkade svårt att få dem sålda till vettiga priser. Det enda hus jag hade kvar var en 1D MKIN från 2005.
Nyligen bestämde jag mig för att inte sälja av de där objektiven till löjligt låga priser utan använda dem. Därför skaffade jag mig en 5D MKIV samt en ersättare till mitt 85/1,2 som var det enda objektiv jag sålt.
Nu sitter jag här med 2 system som kan hantera det mesta. Med Godox fungerar mina blixtar också med båda systemen lika bra. En triggar för Canon och en för Fuji.Att jag gick tillbaka till Canon beror alltså inte på att Fuji var sämre utan på att jag ville utnyttja de objektiv jag redan hade.
Nu har jag fotat en hel del den senaste månaden med båda systemen vid samma tillfälle. Blir det mycket bättre med Canon 5D MKIV. Svar nej. Bilderna blir väldigt lika. Jag måste kika på skärmen för att se vilken kamera jag använt. När jag skriver ut mina bilder i A2 kan jag heller inte se någon skillnad. Skulle gärna sett det eftersom jag spenderat 23 000 kr på ett Canonhus.
Anhängarna av FF pratar gärna om ekvivalens och hur FF är det gyllende snittet. Visst får man kortare skärpedjup med FF och det brusar mindre vid höga ISO. Fast löser det ett stort problem som jag har med APS-C. Nej för jag har inte några stora problem med detta med Fuji heller.
FF anhängarna använder fysiska egenskaper för att hävda att det blir bättre med FF. I praktiken och verkligheten gör det sällan någon skillnad. Var jag i dina kläder skulle jag avstå att gå tillbaka till FF. Dina bilder kommer knappast bli bättre. Däremot att få mer att släpa på.
Skulle istället spara ihop för att köpa en X-H2 när den kommer. IBIS gör verkligen skillnad. Det får vi väl vänta på i åratal innan Canon inser fördelen.

Hmm det är nog ingen dålig idé alls! Och det är möjligt att jag på sikt byter ut min X-T2 mot en framtida X-H2. Men som det är just nu känns det toppen att ha X-T2 till enklare fotograferingar och situationer när jag inte vill kånka med mig min egen kroppsvikt i kamerautrustning men att ha en riktig arbetshäst för när jag inte vill förlita mig på min stundvis nyckfulla Fuji.
 

DRmartina

Aktiv medlem
Jag kör själv med nikon D850 o fuji x serie. I ärlighetens namn svårt att se skillnad på bilderna mellan dom men dom är bra på olika saker. Så som Mats skriver så kanske en fuji xh-1 skulle funka.

Men om du väljer mellan canon o nikon D850 o kör mest bröllop så föredrar jag faktiskt canon till det dels pga dom har ljustarkare objektiv som inte nikon kan bygga till sin D850 pga den mindre f bajonettfattningen.
Har alltid tyckt att Nikon haft sämre ergonomi o grepp än Canon, nu har visserligen Nikon blivit betydligt bättre på det med D850.
Om jag skulle välja kamera idag skulle jag inte köpa Nikon D850 dels pga den mindre f bajonetten jag hade valt mellan

Canon 5d mark 4 mest pga den är bra på högre iso o tillräckligt bra på lägre iso. Du kommer i praktiken aldrig kunna se någon skillnad mellan Nikon/canon. Till bröllop är det alltid trevligt med ljusstarka objektiv som 50mm 1,2 o 85 1,2 men priserna på dom är höga o många jag känner kör med sigma art 50 o 85mm prisvärda o riktigt skarpa samt nästan lika ljusstarka.

Jag hade inte valt Nikon D850 utan hellre z6 som har största objektivfattningen o kommer kunna använda ljusstarka objektiv till den när dom kommer.

Du skulle kunna köpa fuji HH-1 den skulle säkerligen fungera bra men allt beror på hur du prioterar.

När jag kör utomlands föredrar jag mindre lättare kameror som fuji-x skillnaden på bildkvaliten är svårt att se om jag jämför med min Nikon D850 men jag får betydligt mindre att släpa på o blir diskretare.
Kör jag interiör föredrar jag Nikon D850 (hade lika gärna haft Z6) för den jag använder blixt pro1 på kameran o har den på stativ då är det nästan en fördel med lite större hus.

Om jag köpt idag hade jag valt Nikon z6. Med den får du än större objektivfattning o lättare smidigare hus, men jag hade nog lånat ett fuji XH-1 hus o kollat om den känns bra.

Tack för din ärliga input! Kul att höra en Nikon-fotograf som kan se fördelar med Canon (och viceversa). Jag är väldigt svag för ljusstarka objektiv både vid bröllop och familjefotograferingar så tar till mig din poäng. D850 verkar dock vara en fantastiskt allsidig kamera och det går ju inte att bortse från att den överträffar Canon på de flesta punkter. Jobbigt att välja det något sämre alternativet bara för att man föredrar Canon ergonomin men samtidigt inte kul att köpa ett hus som känns för tungt i handen. Hade gärna valt Nikon Z7 men från de recensioner jag läst verkar den inte riktigt vara på D850 nivå än, går gärna över till Nikons spegellösa serier några generationer fram. Canons spegellösa känns ju verkligen inte som ett alternativ. Och generellt sett tycker jag Canon har släppat efter konkurrenterna vad gäller innovativ teknik i sina kameror senaste åren så känner mig lite tveksam att köpa in mig i familjen igen. Kanske lyckas de hämta in lite av försprånget med 5DMV när den till sist gör entré?
 

DRmartina

Aktiv medlem
Om man som jag har Canon, går allt som går att snurra på på en Nikonkamera på fel håll. Jag vet inte hur din X-T2 är konstruerad där, men tycker själv det är förvirrande när jag får en kamera som är bakvänd i händerna.
Jag är nog lite partisk men tycker ingen kamera är så intuitiv som Fuji som har rattar på utsidan för det mesta. Canon och Nikon känns i mina händer lika bakvända :) Men som nämnt ovan föredrar jag Canons ergonomi efter att ha klämt på båda husen.
 

DRmartina

Aktiv medlem
Jag har använt Canon i 15 år men kan inte motivera att köpa Canon idag, jag har en 6D och den tar nästan lika bra bilder som 5DIV, men kommer inte i närheten av Nikon D850. Fftersom det hade varit för dyrt att byta till Nikon med alla objektiv jag har köpte jag en Sony A7RIII och metabones adaptor istället. Vilken enorm skillnad på detaljerna man kan rädda ur skuggorna med Sonys sensor, som natt och dag jämfört med Canon. Hade jag börjat från noll idag hade jag definitivt satsat på Nikon, men nu med min Sony A7RIII kan jag i alla fall avakta ett par år till för att se om Canon kan leverera en kamera som kan konkurrera med Nikon och Sony....

Oh no. Jag som just börjat landa i Canon, nu blir jag ju tveksam igen. Är du så besviken med 5DIV? Håller helt med om att D850 är den bästa DSLR just nu men vet inte om jag tycker den är så mycket bättre att det är värt att lägga 10 000 kr mer på huset än 5DIV.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tänk på att vare sig Canon EF 50/1,2 eller 85/1,2 är särskilt skarpa vid f/1,2 och Sigmas Art objektiv är skarpare än båda vid f/1,4. Canon 85/1,4 IS är skarpare än 85/1,2 men skärpa är inte allt. Nöjer du dig med f/1,4 duger ju Nikon väl.

Däremot att Canon inte skulle vara innovativa håller jag inte med om. När det gäller kameror - ja. Däremot inte vad gäller objektiv: De var först med elektromagnetisk bländare, först med fluorit, först med bildstab i objektiven, först med Fresnellinser (DO ungefär som Nikons PF), först med BBAR eller vad den heter för att minska kronatisk abberation (35/1,4 L II).

Behöver du inte skärpedjup motsv f/1,4 eller fotar utan blixt i väldigt dåligt ljus eller mer komplexa uppsättningar med speedlights är absolut Fuji värt en titt. Överlag håller objektiven hög klass och för annat än sportfoto verkar XH1 (kanske snart kommer XH2?) riktigt kompetent. Hade själv XT1 förr och den var riktigt trevlig men ergonomin, AF och sökare är än bättre i XH1. Dessutom har den bildstab i sensorn (IBIS).

Ett annat alternativ som jag själv kör är Sony A7RII med EF objektiv, främst Sigma Art då Canonfattningsobjektiv finns beg till bra priser i alla möjliga brännvidder. Det är emellertid en kompromiss hanteringsmässigt. Jag skulle gärna skaffa Canonhus om de kom med något bra till vettiga priser.

Idag har Nikons hus en stor sensormässig fördel i motsvarande prisklass.

Fundera dock och läs recensioner om du funderar mellan Z6/7 och D850.
 

DRmartina

Aktiv medlem
Tänk på att vare sig Canon EF 50/1,2 eller 85/1,2 är särskilt skarpa vid f/1,2 och Sigmas Art objektiv är skarpare än båda vid f/1,4. Canon 85/1,4 IS är skarpare än 85/1,2 men skärpa är inte allt. Nöjer du dig med f/1,4 duger ju Nikon väl.

Däremot att Canon inte skulle vara innovativa håller jag inte med om. När det gäller kameror - ja. Däremot inte vad gäller objektiv: De var först med elektromagnetisk bländare, först med fluorit, först med bildstab i objektiven, först med Fresnellinser (DO ungefär som Nikons PF), först med BBAR eller vad den heter för att minska kronatisk abberation (35/1,4 L II).

Behöver du inte skärpedjup motsv f/1,4 eller fotar utan blixt i väldigt dåligt ljus eller mer komplexa uppsättningar med speedlights är absolut Fuji värt en titt. Överlag håller objektiven hög klass och för annat än sportfoto verkar XH1 (kanske snart kommer XH2?) riktigt kompetent. Hade själv XT1 förr och den var riktigt trevlig men ergonomin, AF och sökare är än bättre i XH1. Dessutom har den bildstab i sensorn (IBIS).

Ett annat alternativ som jag själv kör är Sony A7RII med EF objektiv, främst Sigma Art då Canonfattningsobjektiv finns beg till bra priser i alla möjliga brännvidder. Det är emellertid en kompromiss hanteringsmässigt. Jag skulle gärna skaffa Canonhus om de kom med något bra till vettiga priser.

Idag har Nikons hus en stor sensormässig fördel i motsvarande prisklass.

Fundera dock och läs recensioner om du funderar mellan Z6/7 och D850.

Ja det var nog slarvigt uttryckt men det var endast Canons hus jag syftade till vad gäller innovation. Gluggarna är det inget fel på. Hoppas verkligen 5DV packas med lite nytänk. Men tills dess tror jag att 5DIV kommer räcka för det jag behöver den till. Men ja, det är svårt att släppa tanken på Nikon D850. Kommer fortsätta fota med Fuji också men tycker inte X-H1 är tillräckligt attraktiv för att vara värd pengarna just nu, däremot kommer jag hålla utkik för X-H2. Sonys kameror är jag mycket intresserad av men vågar inte slänga mig in i den familjen just nu när jag är så investerad i Fuji dessutom är objektiven väldigt kostsamma så känner att jag får mer för pengarna med Nikon eller Canon än så länge.

Jag visste inte att Canons 50mm/1.2 var så oskarp jmf med Sigmas, jättebra poäng. Tror absolut jag klarar mig med f/1.4. Nu börjar jag verkligen tvivla på Canon, verkar vara den gällande konsensusen att Nikon är bättre för tillfället.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det var framförallt de vred som inte går att ändra på som jag syftade på. Precis som det beskrivs ovan är allt vänstergängat på en Nikon.

Nu har de bättrat sig, men länge körde Nikon också med att ett reglage satt där det en gång måste sitta, av mekaniska skäl. Omställning för mätmetod satt på prismat, eftersom de en gång inte hade mätare i kamerahuset. Omställning för AF satt nere i en hörna framtill, eftersom det en gång var där drivningen från kameran gick ut till objektivet.
Canon har varit bättre på nytänk genom åren. Så länge man använder ett av dem spelar det ingen roll, men det kan göra det, om man kombinerar flera fabrikat.

För övrigt har jag inte jämfört bilder från Canon och Nikon på länge. Jag har konstaterat att de flesta som tittar på bilder jag tar inte bekymrar sig mycket alls om den tekniska kvalitén. Lyckas jag få till en bild av något "häftigt" som händer, då glömmer alla som glor om bilden är brusig. Är den bara inte påfallande oskarp, där den bör vara skarp, så gillas den. Jag kan inte jämföra där heller, mer än mellan Canons 1DX och 1DX Mark II. Båda är mycket bra, men den senare lite bättre än den förra. Speciellt när det gäller att få rätt på motiv som ändrar fart mot/från kameran. Skillnaden mot tidigare Canonkameror jag har haft är rätt stor.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Ehhh, varför börjar folk tjata om cropkameror i denna tråd, fixerade. Men om vi återgår till trådfrågan så säger jag att även om Nikon är lite överlägsen rent tekniskt så kan den aldrig ge Canons färgåtergivning, som jag anser överlägsen rest of the pak. Detsamma gäller Canons optik, har jag tyckt sedan 70-talet. Vill inte ha Nikon-grönt, vill ha Canonrött med fantastiska hudtoner. Min uppfattning, allt är subjektivt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror fler skulle vilja kunna använda D850 med sin Canonoptik än det är folk som skulle vilja använda 5DMkIV med sin Nikonoptik.
Att vilja är en sak. Att kunna är en annan. Det går att använda Nikon F-objektiv på en Canon EOS, men det går inte att använda Canon EF-objektiv på en Nikon F-kamera.

N.b. att Nikonobjektiven måste fokuseras manuellt på Canonkameran.
 

PMD

Aktiv medlem
Till att börja med så är alla moderna kameror teknisk mycket bra så det finns ingen anledning att bry sig om den saken när man ska välja ett nytt kamerasystem. Hur man trivs med hanteringen är mycket viktigare.

No One is Making a Bad Camera, You’re Just a Bad Photographer.

Sen så är inte Canon EOS 5 Mk IV direkt jämförbar med Nikon D850. Den senare kameran är mer av en kombination av EOS 5D IV och EOS 5DS (R). Med Canon måste man välja mellan många bilder per sekund (EOS 5D IV) och hög upplösning (EOS 5DS) medan D850 kombinerar hög upplösning med snabbhet. (Skillnaden i BPS är dock inte extremt stor).

Vad gäller innovationsgraden så håller jag inte med dem så påstår att Canon inte är så innovativa längre (att de varit det tidigare står utom allt tvivel). Canon är än så länge ensamma om Dual Pixel Auto Focus vilket är framtiden när det gäller autofokus med hjälp av bildsensorn. Bäst kommer den dock till sin rätt i en spegelfri kamera.

Till syvende och sist så är det vad jag skrev i början av detta inlägg som bör avgöra kameraval. Den kamera man trivs bäst med skapar man bäst bilder med.

(Jag har både Nikon- och Canon-kameror så jag har ingen anledning att vara märkesfrälst; utom att alla utom Nikon och Canon är skit förstås. :)

PS. Man köper in sig i ett system när man köper en kamera från "scratch". Ett studium av respektive tillverkares objektivutbud kan få en att tippa åt den ena eller andra hållet. DS.
 

snap01

Aktiv medlem
Ja det var nog slarvigt uttryckt men det var endast Canons hus jag syftade till vad gäller innovation. Gluggarna är det inget fel på. Hoppas verkligen 5DV packas med lite nytänk. Men tills dess tror jag att 5DIV kommer räcka för det jag behöver den till. Men ja, det är svårt att släppa tanken på Nikon D850. Kommer fortsätta fota med Fuji också men tycker inte X-H1 är tillräckligt attraktiv för att vara värd pengarna just nu, däremot kommer jag hålla utkik för X-H2. Sonys kameror är jag mycket intresserad av men vågar inte slänga mig in i den familjen just nu när jag är så investerad i Fuji dessutom är objektiven väldigt kostsamma så känner att jag får mer för pengarna med Nikon eller Canon än så länge.

Jag visste inte att Canons 50mm/1.2 var så oskarp jmf med Sigmas, jättebra poäng. Tror absolut jag klarar mig med f/1.4. Nu börjar jag verkligen tvivla på Canon, verkar vara den gällande konsensusen att Nikon är bättre för tillfället.
Är överlag fler proffs bröllopsfotografer som kör med canon o deras 50mm 1,2 o 85 1,2. Du få ett snyggt släpp på bilderna vilket jag inte får med min Nikon 85 1,4 dessutom så lider Nikons 85mm av chroma.
Men skulle jag lägga dom pengarna på canons optik idag? Nej, många väljer sigma art istället o visst i ren skärpa är dom kanske skarpare än canons dito men bokeh på canon är fin o skärpa är inte alltid det viktigaste så länge det är skarpt nog.

Nu har Nikon tyst läge på kameran o det är inget problem längre som när jag hade Nikons D3x, då trodde väckte man alla i kyrkan o utanför när man tryckte av bilden.

Just för bröllop/porträtt tycker jag canon har ett bättre hus för jobbet, visst jag kör bröllop med min D850 men hade min inriktning varit på bröllop/porträtt hade jag nog kört canon.
Oavsett bägge kamerorna räcker till för vad du ska göra det handlar mer om känsla. På optik sidan har jag en hel del fasta sigma art, skarpa o tillräckligt bra bokeh.
Jag hade helt enkelt gått o känt på kamerorna o även kollat in Z6.
 

iSolen.se

Guest
... Hade gärna valt Nikon Z7 men från de recensioner jag läst verkar den inte riktigt vara på D850 nivå än, går gärna över till Nikons spegellösa serier några generationer fram. ...
D850 är en väldigt kapabel kamera och i princip allt du jämför med blir sämre.

Z7/Z6 är ändå bättre än Canon, för du jämför väl?
 
ANNONS