Annons

Gallerisvängningar..

Produkter
(logga in för att koppla)

everhill

Avslutat medlemskap
>Som jag ser det så ska kameran vara inställd av >fotografen för att det ska vara fotografens
>bild. och det gäller även om fotografen ställer
>in kameran på automatik.

Men fotoautomaten är ju också inställd på helautomatik?

/MVH Henrik
 

RobGum

Aktiv medlem
Håller också med Kim. Har man inte ens komponerat bilden är man väl modell och inte fotograf. I en tidigare forumtråd kom vi fram till att det inte handlar om vem som trycker på knappen om en fotograf redan har riggat/komponerat/ställt in kameran...

Nä, jag ser verkligen ingen vits i att slänga upp bilder tagna i en kortautomat...

/Rob
 

Joker

Aktiv medlem
Jag var lite väl snabb nyss men nu har jag läst igenom tråden lite noggrannare.
För det första så tycker jag att detta påpekande har lite ”sur gubbe” över sig. All respekt riktat till dig och dina fantastiska bilder Gunte men så farligt är väl inte detta. Jag anser att det finns mångfalt fler kassa bilder som är skapade enligt konstens alla regler.
För det andra så finns det väl rätt många andra bilder här på Fotosidan som är hyllade och samtidigt skapade med oortodoxa metoder som torde falla utanför regelverket.
För det tredje så håller jag helt och hållet med att uppladdningen av bilder skulle vara förknippade med en avgift. Med tanke på alla diskussioner kring utrustning e t c verkar det finnas pengar i medlemmarnas fickor så varför inte ta en femhundring per år? Givetvis ska alla andra aktiviteter förutom bilduppladdningen fortsätta att vara gratis.
 

Joker

Aktiv medlem
Givetvis håller jag INTE med Kim (;)) när han säger att det är stor skillnad mellan fotoautomat och timer i "P-läget".
 

sagan

Avslutat medlemskap
joker skrev:
så håller jag helt och hållet med att uppladdningen av bilder skulle vara förknippade med en avgift. Med tanke på alla diskussioner kring utrustning e t c verkar det finnas pengar i medlemmarnas fickor så varför inte ta en femhundring per år? Givetvis ska alla andra aktiviteter förutom bilduppladdningen fortsätta att vara gratis.
Det är inte snällt mot alla fattiga fotostudenter som tar fotografering på största allvar och vill lägga upp bilder för råd och tips.
 

RobGum

Aktiv medlem
joker skrev:
Givetvis håller jag INTE med Kim (;)) när han säger att det är stor skillnad mellan fotoautomat och timer i "P-läget".
Skillnaden är att fotografen har riggat kameran och komponerat bilden. Det blir lite svårare med en kortautomat. :)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:

Bra du ärligt deklarerar att du inte inser skillnaden.
Måtte vara bökigt för dig att ta dig till fester för fotografering - jag menar.....med en sådan utrustning....;-))
Us

Storleksmässigt är det juh en viss skillnad men tekniskt sett är det juh ingen större skillnad eller ?
 

Joker

Aktiv medlem
(Foto)studenter bränner gladeligen en femhundrig på kårens pub så det är väl bara att prioritera....
 

everhill

Avslutat medlemskap
Kim7i skrev:


javisst, alltså är automaten "fotografen" i de fallen, automaten och ingen annan.
Alltså får man enligt dig inte lägga upp bilder tagna med tidutlösande slutare med automatinställning. Det ser jag som precis samma sak.

Det är egentligen lättare att komponera bilden i en fotoautomat. Där har man ju en spegel som föreställer kortytan, så man ser hur bilden blir innan man tar den, jämfört med en automatkamera med tidsexponering.

/MVH Henrik
 

Festfotografen

Aktiv medlem
RobGum skrev:
Håller också med Kim. Har man inte ens komponerat bilden är man väl modell och inte fotograf. I en tidigare forumtråd kom vi fram till att det inte handlar om vem som trycker på knappen om en fotograf redan har riggat/komponerat/ställt in kameran...

Nä, jag ser verkligen ingen vits i att slänga upp bilder tagna i en kortautomat...

/Rob
Du kan juh faktiskt komponera bilden i fotoautomaten genom att placera dig på olika sätt.
 

RobGum

Aktiv medlem
festfotografen skrev:


Du kan juh faktiskt komponera bilden i fotoautomaten genom att placera dig på olika sätt.
...och visst kan en modell förflytta sig efter man har satt kameran på stativ. Det gör inte modellen till fotograf... Det är så jag menar.
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Nya bilder senaste dygnet

Jag håller till fullo med Gunte att något måste göras av adm för att man skall orka engagera sig i den lavinartade ökningen av uppladdade bilder.

Låt det vara gratis för att få så stor volym som möjligt med bilder till denna sajt men låt tekniken styra den enskildes behov för dagen eller stunden..... Ibland är jag riktigt sugen på att se dåliga amatörbilder som kanske ändå ger vissa ideér till annorlunda kompositioner då det inte existerar några hämningar och kreativiten får löpa fritt.

Men vid andra tillfällen känner jag ett behov av att se bilder i högre kvalité med skärpa, ljus osv i fin harmoni.

Så till mitt förslag....
Kan man inte under fliken "Sök bilder" lägga in följande tilläggsflikar:
Nya senaste dygnet, Samtliga
Nya senaste dygnet, Silver
Nya senaste dygnet, Guld
osv....

Kanske en "halvbra" idé men den skulle inte störa nuvarande uppladdningar och jag väljer vad jag känner för stunden att jag vill se.

Mvh Björn S
 

Jerklaren

Aktiv medlem
Kanske skulle man kunna göra ett system där bilder med höga betyg samt de som är nya mer frekvent dyker upp på förstasidan och andra slumpvisa urval.
 

TT.

Aktiv medlem
Varför inte göra två gallerier.

Ett för guld och silver medlemmar och ett annat för dem som inte vill betala en avgift.
Då kanske vi får ett galleri med "bättre" bilder.

Varför inte ett tredje för proffsfotografer.

Alla ska ha tillgång till att se bilderna i alla gallerierna.
Om man sen alla ska kunna kommentera i de olika gallerierna, vet jag ej.

TT.
 

erhu

Aktiv medlem
Re: Nya bilder senaste dygnet

Pixel skrev:

Så till mitt förslag....
Kan man inte under fliken "Sök bilder" lägga in följande tilläggsflikar:
Nya senaste dygnet, Samtliga
Nya senaste dygnet, Silver
Nya senaste dygnet, Guld
osv....

Kanske en "halvbra" idé men den skulle inte störa nuvarande uppladdningar och jag väljer vad jag känner för stunden att jag vill se.

Mvh Björn S
Det här tycker jag är ett bra förslag.

I nån tidigare diskussion diskuterades bla om man skulle ha ett system där man på nåt sätt kunde anmäla sig och därmed åta sig att betygsätta tex 5bilder/vecka som slumpmässigt valdes ut- det tycker jag också är ett bra förslag

/erik

som inte betygsatt en enda bild...
 
ANNONS