Annons

Svarta kanter med Minolta Dual II

Produkter
(logga in för att koppla)

startraker

Aktiv medlem
Funkar det att fila upp negativinlägget för att få med svarta kanter på Minolta Dual II?

En vän frågade mig, men jag har inte en aning. Någon som har försökt?

/Jonas
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har stört mig mycket på beskärningen hos negativhållaren så jag planerar att göra ett försök att fila upp den. Risken man löper är att planhållningen blir sämre. jag tror det blir svårt dock att fila såpass mycket så man får med mer än en strimma kant utanför bilden.

För dia har jag börjat köra med Gepe Proscan 7012-ramar. De visar hela bilden (dock tyvärr inget utanför den) och har en metallmask som är bra för planhållningen.
 

stäck

Aktiv medlem
De flesta filmscanners scannar "lite mer" än själva negativytan, och ramen till Dual III (som jag har, och som jag förmodar är rätt lik Dual II:an) stör litelitegrann av bilden. Det går säkert att fila bortlite av det (med risk för att negativen sitter dåligt och lättare böjer sig), men frågan är om det någonsin spelar nån roll (det är frågan om kanske 10-20 pixlar i maxupplösning).
 

startraker

Aktiv medlem
Det är klart att man kan göra det i photoshop, men då försvinner ju lite av den äkta känslan som man får av en förstoringsapparat. Det gör det visserligen ändå om man scannar negativ ;-).

Hur kan kanterna bli vita när man scannar negativ? Är det inte dia du menar då?
 

stäck

Aktiv medlem
(jag läste nåt helt annat och svarade på det, sen redigerade jag helt fräckt bort det, ursäkta förvirringen)

Ramen (både själva scannerramen till negativ eller diaramen) är ju ovsett färg, helt ogenomskinlig. Scannern kommer då att uppfatta dessa pixlar som svarta (inget ljus kommer ju igenom). Men när man scannar negativ inverterar man ju bilden, och dessa svarta pixlar kommer då att synas som vita på skärmen.
 
ANNONS