Annons

Ny kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

CeeJay

Aktiv medlem
Tja, inte vet jag hur det gick till. Men idag när jag kom hem hade jag sällskap av en Nikon D90 m ett NIKKOR 18-200mm AF-S DX VRII objektiv. Ska nu jämföra med min Fuji S9600 kompakt och se om det blir ngn skillnad (jag är en total nybörjare). Antingen lämnar jag tillbaka systemkameran eller så säljer jag min Fuji.

Håll tummarna!

Peter
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
Tänk på skillnaden att kompaktkameror oftast ökar skärpan i bilderna automatiskt medans du får göra detta i efterhand från en systemkamera :)
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jämför speciellt bilder tagna utan blixt i lite sämre ljus. Sätt upp iso till t.ex. 1600 på båda (om det går på Fujin), ta lite bilder och jämför. Högt iso gör att man kan hålla slutartiderna nere och eliminera skaknings- och rörelseoskärpa, men det ger mer brus i bilderna.

Det är inte självklart att man tar bättre bilder med en systemkamera, men just i sämre ljus tycker jag man hittar de största skillnaderna. En annan mycket viktig skillnad är skärpedjupet. På en systemkamera med större sensor än på en kompakt får du kortare skärpedjup vilket ofta är snyggt. Sen finns det ju oändligt mycket mer val- och inställningsmöjligheter med en systemkamera, och tillbehören tar inte slut i första taget. Objektiv från fisheyes till supertele, blixtar (som du även kan fjärrstyra med din kamera), stativ, övrig ljussättningsutrustning, you name it..

Börjar du fotografera mycket rekommenderar jag att se på även lite andra objektiv. Det där är t.ex. ganska ljussvagt, speciellt i teleläget. Det finns exempelvis fasta gluggar (dvs. fast brännvidd, alltså utan zoom) som är mångdubbelt ljusstarkare, ganska mycket skarpare och även billigare än det du har skaffat nu. det är ett bra allroundobjektiv, men med ljusstarka gluggar går det mycket bättre att fota i sämre ljus.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Hmm... Vänta dig ingen enorm skillnad omedelbart, då blir du bara besviken.

Däremot om du tar några hundra bilder och testar vad olika grejer gör, då kommer du att inse skillnaden. Framför allt kommer du att inse skillnaden när du använt din systemkamera ett tag och testar att ta några bilder med din kompakt... Den kommer att kännas som en liten plastleksak och du kommer att sakna minst 7 olika funktioner :)
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
Hmm... Vänta dig ingen enorm skillnad omedelbart, då blir du bara besviken.

Däremot om du tar några hundra bilder och testar vad olika grejer gör, då kommer du att inse skillnaden. Framför allt kommer du att inse skillnaden när du använt din systemkamera ett tag och testar att ta några bilder med din kompakt... Den kommer att kännas som en liten plastleksak och du kommer att sakna minst 7 olika funktioner :)
Det där insåg jag första gången jag lämnade min systemkamera i hemmet och stod inför en häftig julbelysning. Fram med mobilkameran, konstatera att bildne var dålig. Går in i menyn för att ändra.... Nej just ja det gick inte :(
 

CeeJay

Aktiv medlem
Provfotat. Och jag måste säga att direkt ur kartongen och inställd antingen på "Auto" eller "P" och jämförd bild för bild på samma motiv är det en klart märkbar skillnad mellan D90 och min gamla Fuji S9600. Speciellt i skärpa och färgåtergivning. Vidvinkeln är vidare och zoomen känns längre (trots i princip samma faktiska omfång). Klarheten och djupet i bilderna är större, och min gamla kamera har en mycket "blekare" bildkvalitet (trots precis rengjord lins). Jag är också säker på att det finns oceaner av utvecklingspotential i D90:an när jag lärt mig kameran, för att inte tala om vad det finns när jag lärt mig fotografera. Tror nog jag behåller den.

Tack för all respons!

Peter
 

larsborg

Aktiv medlem
Tja, inte vet jag hur det gick till. Men idag när jag kom hem hade jag sällskap av en Nikon D90 m ett NIKKOR 18-200mm AF-S DX VRII objektiv. Ska nu jämföra med min Fuji S9600 kompakt och se om det blir ngn skillnad (jag är en total nybörjare). Antingen lämnar jag tillbaka systemkameran eller så säljer jag min Fuji.

Håll tummarna!

Peter
Inte veta hur det gick till?

Affärsinnehavaren sprang väl efter dig hela tiden, tills han tappade andningen, du fortsatte sedan runt flera kvarter ....
 
ANNONS