Annons

Makro med D90 och 18-200

Produkter
(logga in för att koppla)

CeeJay

Aktiv medlem
Håller på och bekantar mig med min nya D90. Jag blir mer och mer imponerad och mer och mer glad. Verkar vara en kanon-kamera.

Dock blir jag inte klok på macro-funktionen (tulpanen; närbild). När jag ställer in kameran på det märker jag ingen skillnad alls och kan inte fokusera skarpt på motivet. Fungerar inte macro-läget med mitt objektiv (18 - 200)? (På min gamla kompaktkamera finns samma funktion och med den aktiverad kan jag ta skarpa bilder på ner till 1 cm avstånd.)

Tacksam för tips.

Och God Jul!

Peter
 

staika

Aktiv medlem
Vad har objektivet för närgräns?
Du kan inte gå närmare än den.
Sen är ju inte objektivet i sig något macroobjektiv.
 

Tell

Aktiv medlem
Du har väl ändå inte köpt kameran för att vrida till auto-lägerna?
Men oavsett, att vrida ratten till "macro"-läget kommer antagligen bara göra så att kameran säller in något mindre bländare för att få större skärpedjup vid macrotagning och sen resten på det gamla hederliga helautomagiska. Dock kommer den inte helt magiskt trolla med objektivet så den får bättre närgräns. Det du får göra då är helt enkelt att köpa dig ett riktigt macro-objektiv för att få bättre närgräns.

Men förslag är att vrida ratten där uppe till S, A eller M för att använda kamera på det sättet som det är tänk, för det är ingen point'n'shoot-kamera du har köpt... :p
 

j_s

Aktiv medlem
Som sagt så behöver du främst ett riktigt makro-objektiv. Tulpanen på inställningsratten innebär bara att kameran använder den centrala fokuspunkten för att mäta avståndet.
 

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Jag har för mig att det är 45cm närgräns på 18-200. Vrid fokuseringsringen så långt "ned" det går och kolla på vilket avstånd du får fokus. Zooma in till 200 för att få största förstoringsgrad.
Vill du komma närmare / få större förstoring får du skaffa försättsringar eller ett riktigt makroobjektiv som några har påpekat.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Men förslag är att vrida ratten där uppe till S, A eller M för att använda kamera på det sättet som det är tänk, för det är ingen point'n'shoot-kamera du har köpt... :p
Det där tycker jag är rätt inskränkt. Kom ihåg att yrkesförare tycker att helsynkade växellådor inte var att använda bilen som det var tänkt...

Självklart kan man använda motivprogrammen utan att behöva skämmas inför folket här!

Per.
 

CeeJay

Aktiv medlem
Tack för svar. Jag är nog lite arbetsskadad med min kompaktkamera-bakgrund. Där trollades nämligen macro-funktionen fram simsalabim med tulipanen. Men jag lär mig så smått.

Kan ju undra varför inställningen över huvud taget finns på D90 om den inte ändrar på ngt mer än fokuspkten. I instruktionen får man intrycket (åtminstone jag) att den SKA användas för närbildsfotografering av små saker.

Närgränsen på detta objektiv är 50 cm enl specen.


(Och visst Per - lite får man minsann skämmas ibland på detta forum....)


God Jul

Peter
 

staika

Aktiv medlem
Se motivprogrammen som förslag/råd som kameran ger dig inför olika motivområden. Det finns inget som säger att du ska använda dom. Men är du nöjd med bilderna så finns det ingen anledning att inte använda dom.
För egen del så vill jag ha mer kontroll över inställningarna än det som kameran föreslår. Ibland så kanske jag vill prioritera kort skärpedjup i en macrobild och då blir dom inställningar som kameran valt fel.
Motivprogrammen togs nog fram för dom som inte vill eller har tid att sätta sig in i fotografins grunder som t.ex föhållandet mellan tid och bländare.
I macroläget, blomman, så prioriteras stort skärpedjup, i sportläget är det kort slutartid och landskap något slags mellanting och så fungerar även en kompaktkamera och det har inte så mycket med trolleri att göra.
Skillnaden är att med en kompaktkamera kan du gå närmare.
Det är ju stor skilnad mellan 1cm närgräns på kompakten mot 50cm på 18-200:an. Men det är inte bara en fördel för säg den fjäril som inte drar iväg i panik när den får ett objektiv nästa uppkört i rumpan:).
Hellre då ett medellångt macroobjektiv så att det blir lite luft mellan kameran och motivet.
 

CeeJay

Aktiv medlem
Bra synpunkter. Och f.n. är jag mest inne i en process att lära mig själva kameran / objektivet och dess olika funktioner. Snart börjar "fotoskolan" för mig, och då vill jag ha koll på alla knappar och menyer. Då kommer jag säkert tillbaka med ytterligare frågor.

Hur är förresten Peter Forsbergs nya fotobok för Canon EOS-användare om man har en Nikon? Någon som vet? Fundamenta för bra bilder borde väl vara detsamma?

Peter
 

staika

Aktiv medlem
Att ta "bra" bilder hänger mer på fotografen än kameran men det är en fördel att lära sig den egna kameran ordentligt.
Det som skiljer är knapparnas placering och kamerans menyer men dom fotografiska principerna är dom samma.
Så en bok om grunderna i fotografering är aldrig fel och sen får man lusläsa manualen som levererades med kameran för att lära sig behärska kameran på bästa sätt.
Det är alltid intressant och lärorikt att titta på bilder som andra har tagit. Hur bilden är komponerad vilken utrustning som används, då främst objektivvalet. Kameramodellen har mindre betydelse.
Idag när det är "billigt" att fotografera så testa alla möjliga och omöjliga inställningar på kameran för att se hur det påverkar bilden.
 
ANNONS