Annons

Råd om C5050

Produkter
(logga in för att koppla)

CeeJay

Aktiv medlem
Hej.

Jag letar f.n. efter en bra kompakt som komplement till min systemkamera. Jag har lutat åt Canon G11 (Som förstås är en av de allra bästa idag. Men också en av de dyraste). Nu hittade jag min gamla Olympus Camedia C-5050 i ett skåp. I nyskick, men lite bortglömd. Jag sökte på skoj igenom lite test på den på nätet och den bedömdes som en mkt bra kamera för sådär en 8-10 år sedan.

Ska jag lägga pengar på en ny kompakt eller sparka liv i min gamla C-5050 igen? Vad anser ni?

Jag skulle använda denna för allmän fotografering, både inom och utomhus, ibland i dåliga ljusförhållanden och ibland med rörliga motiv. Men bara när jag inte orkar ta med min systemkamera.

Tack för synpunkter.


Peter
 

Sture E.

Aktiv medlem
Med tanke på de bilder av C5050 som visas här på Fs så rekommenderar jag dig att skaffa en annan kamera.. Själv har jag Panasonic Lumix LX2 som för mig duger utmärkt. Vill du fotografera i raw så är den lika god som vilken systemkamera som helst. Den har även 28 mm widescreen. Jag använder den helst i vidvinkel och svartvitt, då den där närmast påminner om en Leica i exponering. Med andra ord en liten smidig kamera med potential som du får begagnad för ca 2-2500 kr. Dock finns det en mängd andra kameror som säkerligen passar dina behov, så jag önskar dig lycka till med ditt val./Sture
 

Knight Palm

Aktiv medlem
En 7½ år gammal kamera, vars främsta förtjänst var dess ljusstarka zoom f/1.8.

Även om den hade en medelstor sensor 1/1.8", så har även dessa genomgått radikala förbättringar under årens lopp. Framför allt, ska du bära omkring på en halvkilot tung klump till kamera idag, så vill du förmodligen ha ut mer av densamma.

Olympus var en gång framgångsrik i detta avsomnade segment av bridge-kameror, Canon & Nikon kämpar fortfarande kvar här, med uppstickare såsom Panasonic, Fujifilm och Ricoh.

Idén med Micro Four Thirds är just fokus på detta marknadssegment, där främsta attributet är bättre bildkvalitet genom en betydligt större bildsensor.

Ref:
http://www.wrotniak.net/photo/c/index.html
 

arneri

Avslutat medlemskap
Olympus var en gång framgångsrik i detta avsomnade segment av bridge-kameror, Canon & Nikon kämpar fortfarande kvar här, med uppstickare såsom Panasonic, Fujifilm och Ricoh.
Jag förstår inte varför Olympus avslutade C-serien som var innovativ och låg före både Canon och Nikon.

Det är tyvärr lite typiskt Olympus att vara först med bra funktioner, men sedan släpper de försprånget.

Olympus var tidigt ute med stöt och vattentäta kompakter, men sedan har t.ex. Panasonic dragit förbi ordentligt.

Vore skoj ifall Oly gjorde en kompakt med 4/3 sensor och fast brännvidd alternativt zoom motsvarande 24-70 eller liknande. Kanske blir Panasonic först....
 
ANNONS