Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, vilken iMac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan84

Aktiv medlem
Jag ska köpa en ny dator så fort jag kommer hem. Vill jätte gärna ha en iMac då jag verkligen älskar Apple. Tycker de är så snygga, ingen ful burk vid sidan om. OS funkar klockrent osv osv.

Från början så har jag istortsett bara kikat på iMac 27" med i5 processorn.
Men det är ändå 20 tusen kr. Vilket är rätt mkt pengar om man nu ska vara ärlig.

Så nu har jag börjat fråga mig själv, behöver jag verkligen 27" ? Behöver jag verkligen i5 processorn?
Hur mkt skillnad kommer jag själv märka mellan 3,06 i3, 3,2 i3 samt 2,8 i5?

Jag har velat ha 27" för när man går i affären så känns 21,5 löjligt liten jämte 27:an. Men den kanske räcker gott och väl för att redigera bilder på också? Det jag kommer använda datorn till främst är internet, photoshop, musik, film. Spelar inte direkt på datorn då jag har PS3. Men känner ändå att man kanske vill ha lite bättre grafikkort än 256mb? Men kanske inte är så stor skillnad på billigaste 21,5" och den dyrare i prestanda trots allt? Det jag kan se skiljer är ju processorhastigheten, 500gb extra hdd och lite bättre grafikkort. Men är den 3000kr snabbare? Samma sak mellan de olika 27"arna. Kommer i5:an vara så mkt snabbare för mig att det är värt de extra 3 tusen kr isåfall?

Hjälp mig gärna är lite vilsen känner jag..

MVH
István
 

Istvan84

Aktiv medlem
Ingen som är lite mer insatt som kan hjälpa mig med lite visa ord / tips?
Hade det varit för 10 år sedan då man själv var mer insatt i processorer, bus hastigheter m.m. så hade jag vetat lite mer. Men idagsläget så har jag ingen direkt koll på hur stor skillnad det egentligen är med dessa fler-kärniga processorer osv.

MVH
Istvan
 

Istvan84

Aktiv medlem
Ja det är ju det, högre upplösning med, vilket ju är en fördel när man bearbetar bilderna.. Hmm..
Men om man då tar 27:an, behöver man verkligen i5 processorn och bättre grafik-kort för 3000kr mer. Är den så mkt snabbare? Tror ni att jag kommer märka av det?

MVH
István
 

Helmetrock

Aktiv medlem
De allra billigaste grafikkorten har inte att göra på en i övrigt så avancerad dator som iMac 27", var jag som dig skulle jag gå upp en modell. Något annat är nästan dumsnålt med tanke på vad datorn kostar i övrigt.
 

Istvan84

Aktiv medlem
Okej, men är den 512mb kortet inte bra då menar du? För det fnns ju en ännu snikigare variant till 21,5" som bara är på 256mb. Känns bara rätt mkt pengar att betala 3k extra för bättre grafikkort och lite bättre processor. Men jag vet juh inte, därför jag frågar er..

MVH
István
 

peranders

Aktiv medlem
Om du ska surfa på nätet och pilla lite med bilder så räcker faktiskt enklaste möjliga iMac men en större modell är roligare och i synnerhet en 27-tummare. Jag föreslår att du går iväg och klämmer på några iMac modeller.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Fördelen när man köper iMac i dagsläget tycker jag är att alla modeller känns prisvärda. Finns inget dåligt köp. Eller jo som du säger, om man köper ngt för kraftfullt som man inte behöver.

Funderade ett tag på att köpa en iMac och väntade på den uppdateringen som är aktuell nu.

Var hela tiden inställd på 27" varianten, men sen när köpet närmade sig började funderingarna komma. 21'5 är inte litet det heller och även den skärmen har en bra upplösning.

Angående antal processorer så är ju detta kopplat till vilket program man har igång vilket stöd som finns för fyra kärnor. En 3.6 dual-core kan säkert vara snabbare på vissa saker där inte fyrkärningt stöd finns. Men stödet breddas ju hela tiden.

Mitt användade breddades efter att jag använt iMacen ett tag, kändes mer kul att använda program som Adobe After Effects (som bara använder ram-minnet vid rendering), och man köpte ngt spel för att se vad grafikkortet gick för, att rendera 3D text i photoshop känns också lite mer angenämt :)

Så det blev en imac 27 quadcore till slut ändå för egen del. Sedan att det var hyffsat enkelt att uppgradera till 12gb ram är inget jag sörjer när after effects använder tio av dom i två timmar till exporteringen. (Men detta tror jag går att uppgradera på alla modeller)

Summa sumarum: svårt val, men alla köp känns bra. Sen kan man ju fundera på hur länge man vill ha sin dator, personligen tror och hoppas jag att min kommer kännas fräsch i två år till och att jag med glädje kommer använda den i fyra för att sedan efter 6 år byta.

Lycka till med valet!

Haha vilken försäljare jag är hehe :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag ska köpa en ny dator så fort jag kommer hem. Vill jätte gärna ha en iMac då jag verkligen älskar Apple. Tycker de är så snygga, ingen ful burk vid sidan om. OS funkar klockrent osv osv.

Från början så har jag istortsett bara kikat på iMac 27" med i5 processorn.
Men det är ändå 20 tusen kr. Vilket är rätt mkt pengar om man nu ska vara ärlig.

Så nu har jag börjat fråga mig själv, behöver jag verkligen 27" ? Behöver jag verkligen i5 processorn?
Hur mkt skillnad kommer jag själv märka mellan 3,06 i3, 3,2 i3 samt 2,8 i5?

Jag har velat ha 27" för när man går i affären så känns 21,5 löjligt liten jämte 27:an. Men den kanske räcker gott och väl för att redigera bilder på också? Det jag kommer använda datorn till främst är internet, photoshop, musik, film. Spelar inte direkt på datorn då jag har PS3. Men känner ändå att man kanske vill ha lite bättre grafikkort än 256mb? Men kanske inte är så stor skillnad på billigaste 21,5" och den dyrare i prestanda trots allt? Det jag kan se skiljer är ju processorhastigheten, 500gb extra hdd och lite bättre grafikkort. Men är den 3000kr snabbare? Samma sak mellan de olika 27"arna. Kommer i5:an vara så mkt snabbare för mig att det är värt de extra 3 tusen kr isåfall?

Hjälp mig gärna är lite vilsen känner jag..

MVH
István
Hej István,
Jag kan inte uttala mig om skillnaden mellan i5 och i7. Jag har själv en 27" i5 med 8 GB Ram och jag är mycket nöjd med hastigheten. Visst, man kan säkert vinna några sekunder med den vassaste processorn, men jag tror att så länge man inte jobbar med tunga renderingar och beräkningar är skillnaden försumbar. Man har säkert mer att vinna om man är rapp och flink i själva operativet (Finder). Det nog där man spenderar mest tid trots allt? Skit samma om man sparar 7 sek på att ta den vassaste processorn - få har så pressat schema att det har betydelse.
 

Istvan84

Aktiv medlem
Tack för tippsen grabbar! Jag klämmer och känner på de varje gång jag går förbi en affär som säljer dem.
Jobbiga är också att jag är utomlands just nu, varit det i 7månader och kommer vara borta i 1,5 månader till, det jag vill säga är att alla länder jag varit i är iMac ca 2-4tusen kr billigare än Sverige. Känns jobbigt och frustrerande på något sätt. ( På sydney flygplats så var den dyrare 27"arn hela 5500kr billigare!!)

Eventuellt påväg hem när jag mellanlandar i London så kanske jag köper med mig en iMac därifrån om det även där är någon tusenlapp billigare, för att sedan bara köpa ett svenskt tagentbord.

Just nu lutar det åt den "billigare" 27":arn, och istället lägga lite av de pengarna till att köpa lite mer minne =)
(Eller spara pengarna till min framtida nya kamera ;) )

MVH
István
 
ANNONS