Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

var köper man förstoringslampor idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danyael_X

Aktiv medlem
Hej

Var köper man förstoringslampor idag?
Finns det ens att få tag på med tanke på EU's nya jobbiga direktiv eller måste jag köpa tyska klotformade värmelement som har ljus som en biprodukt?

Men seriöst, går det att fåtag på en ersättar lampa till Philips Photocresenta 100W?

Behöver sån till min Focomat IIc.

Har någon testat med Halogenlampor eller med LED / Kall Katod?

Cheers!

Chris
 

Graal

Avslutat medlemskap
Photax köpte in ett stort lager med opallampor när man aviserade förbud inom EU. De ska räcka till försäljning i flera år enligt vad dom säger. Annars kan man köpa lampor utanför EU, t.ex i USA. Lite risk dock att de kan paja under transporten, men man får hoppas de emballeras väl.
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Yay!

Lycka!

Har slängt iväg ett mail till Photax med frågor om passande opallampor nu. De verkar ha ett litet utbud fortfarande.

Lite synd att special lampor drabbats av EU direktivet.

Man borde kunna göra någon ombyggnad av förstoringsapparater men jag kan inte se något sätt som behåller fördelarna med en kondensor.

Alla mina ombyggnads ideer mer eller mindre går ut på att bygga om till en diffusor och använda sig av LED istället. Energispar lampor (minilysrör) är ju inte lika direkta utan måste värmas upp nån sekund innan fulleffekt ges.
 
ANNONS