Annons

Mellanringar & Close-Up ?

Produkter
(logga in för att koppla)

elinccc

Medlem
Hej!
Har gjort en liknande tråd förut, men fick inga svar där så jag frågar igen... :)

Jag har en Canon EOS 550d och vill kunna komma närmare mina motiv. Äger 50mm f/1,8 och det är väl det jag isf funderar på att ha mellanringar/close-up på.

Såå, jag har alltså inte råd med ett riktigt macro-objektiv än och tror inte jag kommer ha det på ett tag heller. Därför vill jag göra på nåt annat sätt. Men jagg är ju inte så bra på sånthär, så jag undrar vad jag ska köpa?

• Close-Up eller Mellanringar?
• Vilket märke?
• Om Close-Up, vilken "styrka"?

Tack på förhand /Elin
 

MrDip

Aktiv medlem
Köp ett billigt set mellanringar på ebay, gärna med kontakter så att du kan styra bländaren. Sök på extension tubes canon. Kostar runt $40-90. Mer flexibelt än närbildslinser som bara passar en filtergänga(om man inte köper stepringar).
 

eskil23

Aktiv medlem
Mellanringar stjäl ljus och gör att man behöver längre slutartid eller högre ISO, det gör inte försättslinser. Å andra sidan så får man lätt kromatisk aberration av försättslinser om de är starka. Jag använder en +3 dipotriers försättslins och en 12mm mellanring och tycker att det är en bra kompromiss.

Vill man ha lite mer extrem förstoring så kan man skaffa en reverseringsring och montera objektivet bak-och-fram. Antingen direkt på kameran eller framtill på det vanliga objektivet. Fungerar bäst med ett manuellt objektiv med ganska kort brännvidd.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag skulle satsa på mellanringar för de passar alla objektiv. Till det ett litet stativ då ringar själ en del ljus. Ringar med bländarstyrning är ett måste, allt annat är bortkastade pengar.
Satsar du på försättslins så glöm de billiga med ett glas. De är så dåliga att man gråter. Köp ett Raynox istället, de är lite klumpiga men bra och prisvärda.
Att köra med reverserat objeltiv är bra ur kvalitetssynpunkt (och billigt) men det förutsätter att du kan styra bländaren manuellt.
 

eskil23

Aktiv medlem
Satsar du på försättslins så glöm de billiga med ett glas. De är så dåliga att man gråter.
Om Grimmer har gråtit färdigt så skulle jag i stället rekomendera försättslinser med ett glas under förutsättning att man inte köper starkare glas än +4 dioptrier och inte stackar flera glas. Behöver man styrka mellan +8 och +20 dioptrier så skaffa en Raynox. Vill man ha ännu starkare starkare så skaffa ett gammalt AI-s objektiv och vänd det bak-och-fram. Brännvidden i milimeter motsvarar styrkan i dioptrier. Se till så att det har stor största bländaröppning (f/1.2 eller f/1.4) för att minska titthålseffekten.

Mellanringar stjäl som sagt ljus, så använder man sådana så kan en ringblixt vara ett bra tillbehör.
 
ANNONS