Annons

Aparture Library

Produkter
(logga in för att koppla)

maxim

Aktiv medlem
Hej. Jag har köpt Aperture och vill nu sortera mina bilder på bästa tänkbara sett. Främst undrar jag vad det är för för- nackdelar med att (vid import) spara bilderna i Aparture Library eller i mappar efter eget system, t.ex. efter datum. Skulle gärna höra hur ni gör!

Maxim
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag har valt att spara bilderna i egna mappar. En mapp för varje dag. På så sätt hittar jag bilderna utan Aperture för ibland väljer jag att jobba med andra program.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Det enda du kan vara säker på är att du kommer ångra dig och vilja ändra om ett tag. Helt rätt blir det nog aldrig första gången...

Jag kan inte ge dig sanningen, men kanske kan det ge lite hjälp om jag berättar hur mina bilder ligger.

Jag tar alltid in allt i ett projekt som heter "import". Innan jag flyttar några bilder därifrån kastar jag skitbilder och ger bilderna några enkla keywords, som land, stad, evenemang och liknande. Ofta samma keywords på hela bunten jag importerade vid tillfället. Detta för att det inte ska ligga en massa dåliga bilder, eller bilder utan sökbara ord i arkivet som jag ska ta tag i "senare".

Att katalogisera dem i projekt efter datum är onödigt, då du lätt kan visa, välja och sortera efter datum senare. Jag lägger dem i en blandning av motiv, plats och ämne (och år för att undvika för stora projekt). Som exempel kan vi ta de jag importerade igår:

Några närbilder på fåglar jag tog här i närheten hamnade i projektet med blandade naturbilder från 2008 (keywords: Fågel, art, Sverige, Vallentuna). Lite bilder hemma från tomten fick hamna under Tomten 2008 (keywords: Sverige, Vallentuna, Angarn). Resten var från ett tornerspel och fick ett eget projekt, döpt efter tornerspelet och dagens datum, med bara dagens bilder och keywords efter det.

Jag kan snabbt hitta ett projekt som är från ett specifikt event eller område. Jag kan söka efter bilder med keywords och bilddata och hitta motiv, ort, datum och liknande.

Jag tycker att det här funkar bra för mig. Jag kan hitta rätt enkelt. Jag tvingar mig till att rensa och märka. Jag slipper ha hundratals projekt som jag måsta bläddra bland för att hitta rätt. Nu har jag drygt 40 000 bilder. Jag kanske ångrar mig när jag får fler, men det får jag gråta över då...

Hoppas det var till någon hjälp.
 

Akerstrom

Aktiv medlem
Jag använder Apertures bibliotek och lägger upp nya projekt när jag lägger in nya bilder (såvida det inte är testbilder, familj, annat som jag lägger i samma projekt som tidigare bilder i samma kategori).

Backup sköter jag utanför time machine (har för mig att time machine inte fungerar så bra för Aperture) och använder vault på tre olika diskar.

Datum behöver man inte tänka på, det fungerar automatiskt i den här typen av system (Aperture, Lightroom etc) Keywords fungerar kanon liksom exifdata och förstås smarta foldrar.
 

maxim

Aktiv medlem
vad händer om jag efter fem år av någon anledning slutar använda aperture och bara har sparat bilderna i det biblioteket? måste jag då exportera alla masterbilder till det nya programmet, det skulle ta ett halvår minst. eller finns det enklare sätt?

Eller såhär: kan man ändra så att masterbilder som ligger i aperture biblioteket sorteras i mappar istället utan att förlora den redigerade versionen? Det borde man kunna, hur gör man?
 

remeife

Aktiv medlem
Jag kör Aperture sedan frsta versionen och började med att importera till biblioteket och upptäkte (som någon annan sagt) att det blir svårt att använda editera med andra program. Nu importerar jag alltid till externa mappar uppdelade på flera externa diskar. Problemet med det är att Aperture ofta tappar länken till orginalen och måste uppdatera länkarna manuellt.
Summa sumarum fördelarna överväger nackdelarna till externa mappars fördel.
//Leif
 
ANNONS