Annons

Rekommendera Gitzostativ

Produkter
(logga in för att koppla)

maxim

Aktiv medlem
Hej, jag skall köpa ett stativ. Kanske i USA. Och jag vill köpa rätt stativ med en gång! Skulle kunna tänka mig att investera i ett Gitzostativ och en bra kulled men jag har ingen koll alls på stativen. Det tyngsta objektivet jag har i nuläget är ett Nikon 80-200/2,8. D300 planerar jag också att köpa. Jag vill så klart att det skall bli stabilt och bra men ändå gå att bära med sig (kolfiber kanske). Jag kunde kanske göra efterforskningar själv men det vore ju ännu bättre om alla fina fotografer här kunde rekommendera några populära gitzoalternativ och kanske nämna lite vilka "produktserier" de har och varför!?...

TACK!
 

divander

Aktiv medlem
Gitzo gör utmärkta stativ, och får du bara tag på rätt storlek och modell kommer du säkerligen känna dig nöjd i många år.

Kolfiber är kanon. Känns inte lika kallt att hantera under det kallare halvåret och väger lite mindre. Det är däremot en hel del dyrare. Gitzo tillverkar även stativ i basalt. Lättare än aluminium, men inte riktigt lika lätt som kolfiber, inte lika kallt som aluminium men kostar mindre än kolfiber.

Fundera ordentligt hur du kommer använda stativet och vilka funktioner och egenskaper du kommer uppskatta och klara dig utan. Ska du bära runt det en massa, ska det vara väl tilltaget i höjd, behöver du kunna komma ned riktigt lågt, kommer du ha användning för "vinklingsbar" mittpelare, spikar eller gummi på fötterna, har du användning för ett kompaktare format när den är ihopfällt, m.m.

Några av deras serier är:

Explorer är väldigt felxibel. Har en mittpelare som går att vinkla mellan lod- och vägrätt och ben med steglöst inställbar vinkel. Någor som är användbart vid "eländig terräng" och när det är knepigt att komma åt. Ex. vid makrofotografering.

Traveller är en serie som kan passa om du ska bära mycket på stativet och uppskattar att den är liten ihopfälld.

Systematic är moduluppbyggt, mycket stabilt, hållbart och flexibelt.

Leveling är perfekt om du har behov av att få huvudet exakt i våg. Användbart exempelvis vid panoramafotografering.



Ett bra stativ ska ha ett lika bra huvud. Även här är det dina behöv som avgör vad som är bäst. Min absoluta favorit är Really Right Stuff och då gärna med snabbplatta från svenska Optipod. Strax efter kommer Novoflex, Arca Swiss, m.fl.
 
ANNONS