Annons

Istället för kit-objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en Canon 450D och vill ha något istället för kit-objektivet, behöver lite tips!
Har kikat lite på Canon EF 17-40/4L USM, det är väl ungefär där smärtgränsen går för vad det får kosta, alltså runt 8000:-. Men det gör ju ingenting om någon vet av något billigare som är bra :)

MVH Morgan
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Vill du alltså ett allround-objektiv att ersätta kit-objektivet?

Kan rekommendera ett 50mm/35mm 1.8 annars, det var det 3.e jag köpte och det är roligare än resten, det är billigt också. Så du kan säkert trycka in det och ett till för 8k.
 
Jag hade tänkt mig något som ersätter kit objektivet, alltså i ungefär samma område (18-55mm).
Jag är mest ute efter vidvinkel men det skadar inte om det går att zooma lite grann. :)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Köp nya 15-85 IS, ett rejält lyft i bildkvalitet från 18-55, 6590 kr på Rajala om du skyndar dig, jag har ett och är imponerad över vilken kvalitet den levererar och hur välbyggd den känns för att vara ett EF-S objektiv.
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Rent kvalitetsmässigt, speciellt under lite tuffar tag utomhus och även tillsamman med extern blixt
inomhus anser jag EF 17-40 helt suverän.
Men med den nya 15-85 is får du mer vidvinkel, mer på telesidan och is. Du får med sistnämnda alternativet i princip också råd med en ljusstark 50 f1.8.

Jag valde 17-40 efter att ha jämfört mot två olika ex av det dyrare EF-S 17-55 som inte imponerade speciellt på mig.

Har du möjlighet, så titta in hos någon fotohandlare och känn, testa och jämför.
 
15-85 låter ju intressant då det täcker ett större område. Det är svårt att välja, men vad man än väljer så blir man säkerligen nöjd om man jämför med kit-objektivet. :)
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
Har du kikat nåt på deras nya 18-132:a? Dom har ju fått en del beröm för det. I och för sej är det en superzoom men inom den kategorin så har det fått mycket beröm.

Vet inte riktigt vad det är du behöver och hur du plåtar men det är ett intressant objektiv, tycker jag. Hade jag inte redan haft ett av den typen så hade jag nog handlat.

Lycka till!
 

Henrik.k

Aktiv medlem
15-85mm IS för 6999:- är en bra deal vill jag säga.
Jag går i tankarna att sälja min Sony a300 + utrustning till förmån för en Canon EOS 50D + 15-85 IS USM.

Rajala har/hade ett erbjudande med 50D+15-85 för 11kkr. Det verkar prisvärt.

Väntar bara på skatteåterbäringen mer eller mindre. =)
 
ANNONS