Annons

Lightroom CC

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Trodde jag kunde det mesta om LR men icke.
Som jag fattat det innehåller inte LR- katalogerna originalen. De bilder jag importerar och lägger på HD inbillar jag mig förblir originalbilder. Men det är något som inte stämmer. Då jag behandlar bilderna i LR konverterar jag dem till DNG.

Men om jag öppnar HD så är dessa bilder också konverterade?????

Förmodligen tänker jag fel, någon som kan och vill rätta mig?
 

larjo

Aktiv medlem
Den bild man ser i LR är orginalbilden plus de förändringar som gjorts i LR. Förändringarna ligger i LRs "databas". Det är först när man exporterar bilden som den färdiga bilden hamnar på hårddisken.
//Lars

Edit:
DNG-filen på hårddisken är konvertering gjord av LR från kamerans raw-format till ett mer generellt raw-format. I DNG-filen sparas inga ändringar gjorda i framkallamodulen i LR.
 

torparen

Aktiv medlem
Den bild man ser i LR är orginalbilden plus de förändringar som gjorts i LR. Förändringarna ligger i LRs "databas". Det är först när man exporterar bilden som den färdiga bilden hamnar på hårddisken.
//Lars

Edit:
DNG-filen på hårddisken är konvertering gjord av LR från kamerans raw-format till ett mer generellt raw-format. I DNG-filen sparas inga ändringar gjorda i framkallamodulen i LR.
Det första du skriver fattar jag Tack Men det du skrivit under Edit kanske du vill förtydliga
 

thommya

Aktiv medlem
Tänk såhär:
Allt Lightroom vet om är var bilderna ligger som du specificerade när du importerade bilderna. Och vilka framkallningsinställningar du gjort med bilden i Lightroom.
Originalen finns alltid kvar sålänge du inte tar bort dem utanför Lightroom. Tar du bort dem utanför Lightroom så undrar Lightroom nästa gång vart tusan de tagit vägen eftersom du inte talat om det för Lightroom.
Då ser du ett frågetecken framför foldern eller bilderna som är borta i Lightroom.
Om det är vid export du skapar DNG eller annat format påverkar inte originalbilderna eller skriver över dem på något sätt.
Hoppas jag förstod din fråga rätt och att detta hjälper dig?`

Thommy
 

torparen

Aktiv medlem
Tänk såhär:
Allt Lightroom vet om är var bilderna ligger som du specificerade när du importerade bilderna. Och vilka framkallningsinställningar du gjort med bilden i Lightroom.
Originalen finns alltid kvar sålänge du inte tar bort dem utanför Lightroom. Tar du bort dem utanför Lightroom så undrar Lightroom nästa gång vart tusan de tagit vägen eftersom du inte talat om det för Lightroom.
Då ser du ett frågetecken framför foldern eller bilderna som är borta i Lightroom.
Om det är vid export du skapar DNG eller annat format påverkar inte originalbilderna eller skriver över dem på något sätt.
Hoppas jag förstod din fråga rätt och att detta hjälper dig?`

Thommy
Jag måste grubbla återkommer.
 

thommya

Aktiv medlem
Skulle du av någon anledning t. ex. importera en DNG-fil och sedan exportera i samma format och med samma namn, kommer du i Lightroom att få en fråga om du vill använda ett unikt namn istället, skriva över originalet eller cancelera exporten.
Vilket jag förmodar att du inte gjort?

Thommy
 

torparen

Aktiv medlem
Skulle du av någon anledning t. ex. importera en DNG-fil och sedan exportera i samma format och med samma namn, kommer du i Lightroom att få en fråga om du vill använda ett unikt namn istället, skriva över originalet eller cancelera exporten.
Vilket jag förmodar att du inte gjort?

Thommy
Inte vad jag kan minnas meeen jag tillhör den åldersgrupp som har bra minne men ack så kort.
 

larjo

Aktiv medlem
Det första du skriver fattar jag Tack Men det du skrivit under Edit kanske du vill förtydliga
Varje kamera har sitt speciella raw-format. Det är därför man ibland vänta ett tag innan LR har uppgraderats och kan läsa filer för den nya kameramodellen. Så när LR importerar kamerans raw-fil så konverteras den om till ett mer generellt raw-format innan den sparas på till disk.
Hoppas det blev mer tydligt nu
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hänger inte heller med här. När jag importerar via LR så hamnar nikons NEF filer på hårddisken sorterade efter datum som jag valt. Dessa NEF filer finns kvar oförändrade vad jag än gör.

Vad jag inte vet är om man vid import kan ställa in så att det blir DNG filer istället, varför man nu vill det? Om så, är det troligen så att kamerans filer inte sparas på HD utan det är det konverterade DNG
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Varje kamera har sitt speciella raw-format. Det är därför man ibland vänta ett tag innan LR har uppgraderats och kan läsa filer för den nya kameramodellen. Så när LR importerar kamerans raw-fil så konverteras den om till ett mer generellt raw-format innan den sparas på till disk.
Hoppas det blev mer tydligt nu
Är det verkligen så?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag gör ett försök...
När man fotograferar så skapas filer, normalt jpeg/raw/tiff.
raw är ett format som är unikt för varje kameramodell.(Skillnaderna är inte enorma mellan 2 modeller men kan vara det)

Kamerans filer placerar man på en hårddisk som tillhör datorn.

Det finns en universell standard för raw, dng. DNG är definierat av Adobe och är en öppen standard. Vissa kameror kan spara direkt i dng och har således inget eget märkesbyggt raw-format.

LR:
Vid import till LR så skapas vissa saker:
1 en Länk till din originalfil på hårddisken. Länken sparas i filen med extension lrcat som vi oxå benämner katalogen.
2 en liten jpeg-preview som används av LR biblioteksmodul.

LR justeringar:
Dessa sparas direkt och automatiskt i katalogen i realtid.
Man kan använda presets som läggs på bilden redan vid import. Om man har det syns lättast genom att titta på en bilds justeringshistorik.

Import kan man välja ska ske på lite olika sätt:
Add = Lägger till en länk till en fil som finns på en HD.
Copy = Add + kopierar filen dit DU HAR BESTÄMT. (Används tex från kamerors minneskort till dator)
Copy as DNG = Copy + omvandlar raw till DNG. (Används tex från kamerors minneskort till dator)
Move = Add + FLYTTAR filen dit DU HAR BESTÄMT. (Jag rekommenderar inte att använda move)

Idag har jag för mig att LR vägrar använda Add från ett minneskort.

LR rör alltså ALDRIG dina originalfiler. Med ett undantag. Man kan slå på att LR genererar xmp-filer.
xmp filerna är en textfil som innehåller dina justeringar du har gjort i en bild.
Skulle katalogen krascha så kan man utnyttja xmp filerna för att bygga upp en ny katalog inklusive justeringar. OM man slår på xmp OCH anväder dng så skapar inte LR en separat xmp-fil utan xmp-datan skrivs in direkt i dng-filen.
Virtuella kopior sparas aldrig i xmp, eftersom att dem endast existerar i katalogen. Däremot sparas alltid snapshots, även från en virtuell bild.

Foldern lrdata har filnamn o struktur som är helt oanvändbar för en människa. Skulle lrdata försvinna så kommer LR automatiskt att bygga om lrdata. har man då många filer så är det dags för en lååång fikapaus.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om inte engelska är ett hinder så kam man läsa denna korta introtext till LR.
Om ngn punkt verkar oklar så är det bara att fråga på:

LR basics in an extremely short text.
read them, try understand them, if you need to know more, simply ask about a bullet.
1 LR does not touch your originals, never. (Except when using dng AND xmp)
2 LR is a database that keep track of where your imported files are.
3 When you import to LR, what you REALLY do is showing LR where the file are. LR keep a link to your original file.
4 Because of 2 & 3 you never move/rename/delete a file outside of LR. All changes shall be handled from within LR.
5 If you still have moved or renamed a file outside of LR you will have to relink to that file.
If you moved a whole top folder, relink the top folder and the rest is given automaticly.
6 At import LR creates at preview, a LR-copy, that is hidden in the catalogs preview file. Previews will be rebuilt when watching a file if they where removed.
6,5 Catalogs is your file with extension lrcat.
7 You do not SAVE in LR. Every change you do is saved automaticly by LR in your catalogs.
You can also save changes in an XMP-file.
XMP has 2 advantages:
a Your changes to a picture is also saved in this sidecar file and the XMP is readable to other programs(read not Adobe).
b If, and god forbid, your lrcat is damaged on the disc you will still have your changes saved in the XMP.
c If you use DNG, LR will save xmp information inside the DNG file wich means no extra xmp file.
Disadvantage is:
More files which take more space and time to backup.
8 Virtual copies is never saved in XMP, only in catalogs.
8,5 Snapshots from a Virtual Copy will be saved in the XMP.
9 A lot of people with laptops has files on External Hard Drives, EHD.
If you save your lrcat on your internal disc you are always able to make changes to your picture when using smart previews which came with LR5.
Even if your EHD is connected or not.
What you really do see is the smart preview, the LR-copy.
All your changes will be stored in the lrcat.
After reconnecting your EHD, you are then able to make exports.
10 You CAN have multiple catalogs.
The normal reason is that you want to separate private pictures from work or one client from another or keeping discs data separately.
The normal user use ONLY 1 catalog. More than one is going to complicate your work.
11 LR does NOT backup your original files. That is done by YOU no one else.
12 LR does backup catalogs. Where to is controled by YOU. It is smart to use another drive for backup of catalogs.
13 A good way to organize your files is one top library per disc.
I use years below to simplify my backup routines.
Picture
Picture/2015

And normally one named folder for each import with named files. And I keep LR normal datefolder inside.
Easy to find what pictures that is on which disc and keep keywords down.
Picture/2015/2015-12-24-christmas/2015-12-24 (files renamed to 2015-12-24-christmas_0001....)

14 LR never remembers exported files. An Exported file is a copy. Normally your original+edits you have done. You CAN export the original file and that is the same as making a copy outside of LR.
If you want to keep them or not does not LR care about. You can always export a new one.
15 LR remembers published Pictures.
 

larjo

Aktiv medlem
Vilket?
Att varje kamera (i princip) har ett eget rawformat - Ja.
Att Adobe omvandlar ngt som du inte har begärt - Nej.
Så funkar LR för mig.
LR är inställd på att skapa dng-filer (kopiera som DNG) vid import från minneskortet. LR sparar sedan filen i DNG-format på hårddisken.
Förut kopierade jag filen från minneskortet till en katalog på hårddisken och sedan synkade jag katalogen i LR. Då är det kamerans filformat som man ser på disken. I mitt fall CR2, då jag kör med Canon. Tyckte detta var omständligare än att låta LR läsa filen på minneskortet, konvertera filen till DNG och spara den på hårddisken. Har inte sett någon skillnad på resultatet. Det blir ju i slutändan samma lika. LR använder internt samma data när den läser från en CR2/NEF- eller DNG-fil.
 

torparen

Aktiv medlem
Jag gör ett försök...
När man fotograferar så skapas filer, normalt jpeg/raw/tiff.
raw är ett format som är unikt för varje kameramodell.(Skillnaderna är inte enorma mellan 2 modeller men kan vara det)

Kamerans filer placerar man på en hårddisk som tillhör datorn.

Det finns en universell standard för raw, dng. DNG är definierat av Adobe och är en öppen standard. Vissa kameror kan spara direkt i dng och har således inget eget märkesbyggt raw-format.

LR:
Vid import till LR så skapas vissa saker:
1 en Länk till din originalfil på hårddisken. Länken sparas i filen med extension lrcat som vi oxå benämner katalogen.
2 en liten jpeg-preview som används av LR biblioteksmodul.

LR justeringar:
Dessa sparas direkt och automatiskt i katalogen i realtid.
Man kan använda presets som läggs på bilden redan vid import. Om man har det syns lättast genom att titta på en bilds justeringshistorik.

Import kan man välja ska ske på lite olika sätt:
Add = Lägger till en länk till en fil som finns på en HD.
Copy = Add + kopierar filen dit DU HAR BESTÄMT. (Används tex från kamerors minneskort till dator)
Copy as DNG = Copy + omvandlar raw till DNG. (Används tex från kamerors minneskort till dator)
Move = Add + FLYTTAR filen dit DU HAR BESTÄMT. (Jag rekommenderar inte att använda move)

Idag har jag för mig att LR vägrar använda Add från ett minneskort.

LR rör alltså ALDRIG dina originalfiler. Med ett undantag. Man kan slå på att LR genererar xmp-filer.
xmp filerna är en textfil som innehåller dina justeringar du har gjort i en bild.
Skulle katalogen krascha så kan man utnyttja xmp filerna för att bygga upp en ny katalog inklusive justeringar. OM man slår på xmp OCH anväder dng så skapar inte LR en separat xmp-fil utan xmp-datan skrivs in direkt i dng-filen.
Virtuella kopior sparas aldrig i xmp, eftersom att dem endast existerar i katalogen. Däremot sparas alltid snapshots, även från en virtuell bild.

Foldern lrdata har filnamn o struktur som är helt oanvändbar för en människa. Skulle lrdata försvinna så kommer LR automatiskt att bygga om lrdata. har man då många filer så är det dags för en lååång fikapaus.
Ja du Erik det var mycket på en gång så nu måste jag ha lite tid på mig.

En helt annan sak Jag jobbade som telegrambärare uti Malmö på femtiotalet jag hade då en Schalin Börje? som arbetskamrat har du någon koppling? Schalin är ju inget sonanamn.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En helt annan sak Jag jobbade som telegrambärare uti Malmö på femtiotalet jag hade då en Schalin Börje? som arbetskamrat har du någon koppling? Schalin är ju inget sonanamn.
Tog hustruns efternamn när jag gifte mig. Däremot kommer släktnamnet från andra sidan sundet, Danmark, en smed som hette Alfred. Iofs inte långt från Malmö men Börje är ingen koppling jag känner igen.
 

torparen

Aktiv medlem
Lightroom

Nu har jag fått så mycket info och synpunkter så jag tackar alla för hjälpen. Föreslår att för min del kan frågan gå till arkivet.
 
ANNONS