Annons

Filtersystem Lee / Nisi?

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsThoren

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att investera i ett filtersystem. Hade bestämt mig för att köra på Lee, men efter att ha sett lite tester jämfört med Nisi så tvekar jag nu.

Jag visste att Lee har en ganska kraftig color cast men i jämförelserna så är det även tydligt sämre detaljåtergivelse med Lee och deras ND.

Någon här som har erfarenhet av båda systemen? Åsikterna om hållbarheten i filtren verkar gå isär ganska kraftigt. Vissa säger att resin är mer tåligt och andra precis tvärt om. Såg nån fotograf som hade slitit ut Nisifilter på ett år och hade nu bestlutat sig att återgå till Lee.

Det handlar om ganska mycket pengar och jag är bara en glad amatör så vill gärna göra ett väl underbyggt beslut. Nisi blir lite dyrare, så lutar nog ändå åt Lee.

Hade väl tänkt börja med ett CPL, ett 6-stopp ND, ett soft grad 3 stopp och ett reverse hard grad 3 stopp. Borde klara mig ganska långt på det till att börja med.

Vad är era erfarenheter?
 

Thomas Strandberg

Aktiv medlem
Tveksamt om du kommer att få ett anvädbart svar.
Det är förmodligen inte så många som har erfarenhet av båda fabrikaten.
Som så mycket annat år det ofta slumpen som avgör vad man börjar med och
sedan är man fast i respektive system. Själv använder jag Lee och tycker det
fungerar bra.

Har bestämt mig för att investera i ett filtersystem. Hade bestämt mig för att köra på Lee, men efter att ha sett lite tester jämfört med Nisi så tvekar jag nu.

Jag visste att Lee har en ganska kraftig color cast men i jämförelserna så är det även tydligt sämre detaljåtergivelse med Lee och deras ND.

Någon här som har erfarenhet av båda systemen? Åsikterna om hållbarheten i filtren verkar gå isär ganska kraftigt. Vissa säger att resin är mer tåligt och andra precis tvärt om. Såg nån fotograf som hade slitit ut Nisifilter på ett år och hade nu bestlutat sig att återgå till Lee.

Det handlar om ganska mycket pengar och jag är bara en glad amatör så vill gärna göra ett väl underbyggt beslut. Nisi blir lite dyrare, så lutar nog ändå åt Lee.

Hade väl tänkt börja med ett CPL, ett 6-stopp ND, ett soft grad 3 stopp och ett reverse hard grad 3 stopp. Borde klara mig ganska långt på det till att börja med.

Vad är era erfarenheter?
 

Bluebike

Aktiv medlem
Resin repas, glas krossas

Har haft Cokin i 30 år sen diatiden, såldes billigt ett tag så har alla möjliga och omöjliga (graduerade i olika färger, färgkorrigering polarisation osv i A serien
och några få graduerat, polarisation och ett grått i P-serien ) De har en tendens att bli repiga med tiden. Köpten en little stopper och ett graduerat Lee, plast 150mm. NIsis hållare då den var mycket billigare i specialutförandet till vidvinkelzoomen. Nisis motsvarande filter (glas) var dock så mycket dyrare 4-5 gånger att det inte var rimligt för de få gåmger jag använder dem. Det graduerade har fått i backen ,mossa, minst en gång utan skador, tvivlar på att ett glasfilter överlevt det. Glasfilter är säkert bättre optiskt, men är prismässigt inte rimligt för mig, men mindre repkänsliga och mer krosskänsliga.
 

RickErik

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att investera i ett filtersystem. Hade bestämt mig för att köra på Lee, men efter att ha sett lite tester jämfört med Nisi så tvekar jag nu.

Jag visste att Lee har en ganska kraftig color cast men i jämförelserna så är det även tydligt sämre detaljåtergivelse med Lee och deras ND.

Någon här som har erfarenhet av båda systemen? Åsikterna om hållbarheten i filtren verkar gå isär ganska kraftigt. Vissa säger att resin är mer tåligt och andra precis tvärt om. Såg nån fotograf som hade slitit ut Nisifilter på ett år och hade nu bestlutat sig att återgå till Lee.

Det handlar om ganska mycket pengar och jag är bara en glad amatör så vill gärna göra ett väl underbyggt beslut. Nisi blir lite dyrare, så lutar nog ändå åt Lee.

Hade väl tänkt börja med ett CPL, ett 6-stopp ND, ett soft grad 3 stopp och ett reverse hard grad 3 stopp. Borde klara mig ganska långt på det till att börja med.

Vad är era erfarenheter?

Har fotat med ND filter i många år. Glas är enligt min mening bäst. Men tor att de flesta filter fungerar bra, billiga som dyra. Jag är och har varit väldigt nöjd med Lee's filter genom många år. Använder i stort sett bara 4st filter. En bigstopper, little stopper, ett 0.9 filter och ett tonat nd 0.9 filter. Har inget att klaga på vad gäller kvalitet. På big och little stoppern så får du en märkbar color cast men det fixas lätt i LR/PS om du skjuter i RAW....
 

LarsThoren

Aktiv medlem
Blev så att jag beställde Nisi. Fick en kanondeal på ett starterpaket hos Götaplatsens foto idag när de hade sin mässa i Göteborg.
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Jag köpte Haida 100mm filterhållare, polfilter, adapters och glasfilter ND8, ND1000 + mjukgraderat ND och även en väska. Grymt bra pris på dem jämfört med LEE, Nisi m.fl. och om du googlar så hittar du en del tester. Kvaliteten verkar vara minst lika bra som de dyrare märkena och med mindre färgstick. Kan inte jämföra då jag aldrig testat nåt annat.
www.kamda.se säljer Haida. Kan verkligen rekommendera dem. Bra kundservice dessutom. Ett av mina filter hade gått sönder under transporten och de skickade ett nytt direkt.
 

Mesch

Aktiv medlem
Har funderat länge på att köpa Lee filter men efter att ha läst om Nisi så lutar det numera åt dessa.
Möjligheten att "smidigt" vrida polarisationsfiltret i hållaren var nog det som fick mig att byta inriktning :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag hade precis samma funderingar, men jag valde en annan väg:

Step-up ringar och 77mm filter med skruvgänga. Mycket billigare.

Om du använder objektiv som saknar filtergänga, t.ex. Nikkor 14-24/2.8G eller Tamron 15-30/2.8 så funkar det inte, eller om du har en större filtergänga som 82mm, måste du köpa alla i den storleken och det blir betydligt dyrare.
 

snap01

Aktiv medlem
Har fotat med ND filter i många år. Glas är enligt min mening bäst. Men tor att de flesta filter fungerar bra, billiga som dyra. Jag är och har varit väldigt nöjd med Lee's filter genom många år. Använder i stort sett bara 4st filter. En bigstopper, little stopper, ett 0.9 filter och ett tonat nd 0.9 filter. Har inget att klaga på vad gäller kvalitet. På big och little stoppern så får du en märkbar color cast men det fixas lätt i LR/PS om du skjuter i RAW....
håller med om det mesta. Man började med cokin som repade lätt o hade konstiga färgstick osv. Lee funkar bra, jag har även big stopper som har ett lätthanterligt färgstick. Har testat flera andra (big stopper) när lev tiden på lee var lång. Har även kört hitech avtonade utan problem. Jag kör mest med avtonande o har dom i två varianter en i soft o en hård övergång beroende på motivet.
Enda nackdelen med big stopper är att den går lätt sönder när det är glas.

Bild med big stopper i solljus i thailand.
 

Bilagor

ANNONS