Annons

crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

kajan

Ny medlem
Varför går det inte att ladda upp RAW-bilder för utskrift hos crimson?

vill ha utskrifter i 70-100cm men jag kan inte ladda upp mina RAW-bilder så jag är tvungen att göra om dom till jpeg eller TIFF.

Men då jag gör detta så säger crimson(rekomendationen på crimsons hemsida då man laddat upp bilden) att bildkvaliten är för dålig för den typen av kopiering.

tar bilder med min 20d och EF 70-200 mm f/4 L USM
så jag borde väl kuna göra kopior på minst 40x50, som crimson oxå "nekar" pga av kvaliteten.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Well... Vad tror du om att Crimson har satt dessa begränsningar utefter de maskiner och datorer som de själva har?

Jag tror inte att det är kvalitén på bilden som gör att du blir nekad, det är med troligt att det är måtten på det du försöker ladda upp. Har du provat att skala om bilden?

Personligen tycker jag att det är superbra att man får indikering på hur bra utskriften blir beroende på hur bra data man sänder in.
Fast det är klart.... Den som laddar upp bilden får ju lägga lite mer jobb bakom den själv. ;)

Jag har en 350D med en 28-300 som jag har fått posterutskrifter fråm, så vill du jämföra vad din utrustning kan om vad min kan så är det inte i den det sitter, det är i hur materialet som du laddar upp är.

God jul!! ;)
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Du måste framkalla raw-bilderna själv. Crimson kan ju inte veta hur du vill ha dom annars. En raw-bild går ju att framkalla på tusen olika sätt.

En 8.2mp bild i 70x100cm blir bara runt 85dpi. Inte speciellt mycket, men på normalt betrakningsavstånd ser det rätt okej ut ändå.

Crimson borde inte klaga, har själv skrivit ut rätt stort från små filer och det var inga problem. Deras Prefix-tjänst tycker jag är bäst, där kan du själv bestämma exakt hur stor bilden ska vara.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Interpolera bilden själv till önskat format i 200 dpi och spara som jpeg eller tiff så klagar inte crimson.
 

mange78

Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
En 8.2mp bild i 70x100cm blir bara runt 85dpi. Inte speciellt mycket, men på normalt betrakningsavstånd ser det rätt okej ut ändå.

Crimson borde inte klaga, har själv skrivit ut rätt stort från små filer och det var inga problem. Deras Prefix-tjänst tycker jag är bäst, där kan du själv bestämma exakt hur stor bilden ska vara.
Men crimson printar inte bilden med 85dpi, dom interpolerar upp den så att den kan printas med 200. Lämnar du bara bilden som den är från en 20d och vill ha den utskriven i 70x100 interpolerar crimson upp bilden till rätt storlek. Tror det är bättre att själv interpolera upp bilden, då har man mer kontroll på resultatet.
 

maxim

Aktiv medlem
En fråga angående crimson. Jag sitter just och gör en beställning för första gången i mitt liv och undrar vad jag skall fylla i där det står "special"(auto-, manuell-, inget, svartvit osv.). Jag har ju förstås arbetat med bilden och är nöjd med den på min skärm. Skall jag bara fylla i att de inte skall röra den eller ska jag fylla i manuell kontroll? vad gör ni?

(Jag är ju mån om att allt blir perfekt på första försöket).

/hejsvejs
 

Gurra G

Aktiv medlem
har du redigerat den själv ska du välja "inget" annars ändrar crimson på bilden (skärpning, kontrast eller vad de nu gör)
 

maxim

Aktiv medlem
Nu har jag fått bilderna (oj vad fort det gick).
Jag är mäkta inponerad av kvalitén, inte visste jag att mina bilder kunde se så proffsiga ut!?
Så värst dyrt var det inte heller. Det blir snart fler beställningar tror jag.

Mormor och Morfar skall få varsitt inramat A4-porträtt av sig. Jag är bara orolig att de skall tycka de ser för rynkiga ut när skärpan är så "bra".
 

Gutta

Aktiv medlem
Har fått mina första bilder från Crimson och är så oerhört imponerad att jag skulle vilja printa ut alla mina bilder i större format hos dem. Tyvärr räcker inte väggarna till hemma...
Deras prefixtjänst är superb och servicen likaså.
Rekommenderas!

//En lycklig Jerka
 
ANNONS