Annons

Skärpa via fotolabbet vid förminskning?

Produkter
(logga in för att koppla)

maxim

Aktiv medlem
Hej,

Eftersom skärpan, åtminstone till viss del, går förlorad vid förminskning av bilder (om jag förstått det hela rätt) undrar jag vad som då händer om jag skickar in stora bilder till fotolabbet (uppskärpta och klara) men väljer att få dem nedskalade till små?

(Jag menar då att jag inte anger att de skall titta på bilderna manuellt)

Säg att jag vill ha en och samma bild i många olika format, ska jag då behöva sitta i photoshop och framkalla vart och ett exemplar?


Mvh Maxim
 

Emil-G

Aktiv medlem
2 minuters arbete per bild för att veta att du får det så bra som möjligt?

Hur ofta gör du bilder i sjuttielva format? Skall du ha en 10x15 och en 20x30 skulle iaf jag lägga den lilla tid som krävs för att få det så bra som möjligt.
 

RolandM

Aktiv medlem
Man skulle kunna tänka sig att maskinerna grejar detta. Det kan inte vara rimligt att kunden i alla lägen ska känna till exakt hur den maskin sokm för ögonblicket är inkopplad på labbet fungerar.

Är man osäker kan man kontakta labbet för information.
 

tiq

Aktiv medlem
kan du inte bara tugga igenom alla bilderna med ett macro som förminskar m bikubiskt skarpare och ev lägger på lite extra skärpa?
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
maxim skrev:
Säg att jag vill ha en och samma bild i många olika format, ska jag då behöva sitta i photoshop och framkalla vart och ett exemplar?
Är du riktigt noga och petig med kvaliteten, då är svaret ja.

Lyckligtvis är nedskalning och uppskärpning något av det sista man gör i bildbehandlingen och som det redan sagts är det lätt att automatisera, så jag ser inte att det är något stort problem ens om man har många bilder.
 

maxim

Aktiv medlem
ånej, detta var egentligen inget stort problem.

Jag undrar också, angående ett mindre format (15*10cm). Varför det skall visas så hemskt litet på bildskärmen. Jag har aldrig riktigt förstått varför bildskärmen och verkligheten har olika storlekar?

Det är liksom nästan svårt att bedömma bilden när den är så liten...

Samt, att när jag laddar upp bilden på crimson (liten bild) står det att den har "Mycket Dålig kvalite" i förhållande till storleken. Men det är ju samma storlek? Är det bara nonsens eller? (dels därför tänkte jag ladda en fullstor bild, så är den i allafall inte för liten!) Men jag vill ha bästa resultat naturligtvis.

Hoppas ni förstår mina frågor och jag är tacksam för era svar!
 

jtkarlsson

Aktiv medlem
maxim skrev:
ånej, detta var egentligen inget stort problem.

Jag undrar också, angående ett mindre format (15*10cm). Varför det skall visas så hemskt litet på bildskärmen. Jag har aldrig riktigt förstått varför bildskärmen och verkligheten har olika storlekar?

Det är liksom nästan svårt att bedömma bilden när den är så liten...

Samt, att när jag laddar upp bilden på crimson (liten bild) står det att den har "Mycket Dålig kvalite" i förhållande till storleken. Men det är ju samma storlek? Är det bara nonsens eller? (dels därför tänkte jag ladda en fullstor bild, så är den i allafall inte för liten!) Men jag vill ha bästa resultat naturligtvis.

Hoppas ni förstår mina frågor och jag är tacksam för era svar!
En 15*10 cm utskriven bild i 300 dpi är 1772*1181 pixlar stor. Det är väl inte litet för skärmvisning?
Hur stora är bilderna du skickar till Crimson (antal pixlar)?


/Thomas
 

maxim

Aktiv medlem
Kan du förklara detta för mig? Jag förminskade genom > Bildstorlek till 15cm höjd. Då fick jag 425*283 pixlar. Vad gör jag för fel? Hur får jag bilderna i 300 dpi?
 

maxim

Aktiv medlem
Jag fixade det genom att gå till Bildstorlek > Auto och välja hög kvalitet, finns det nått annat sätt?
 

maxim

Aktiv medlem
Aha, ursäkta. Nu fattar jag hela karusellen! Pixlar/Tum finns ju där, jag kanske är blind. Tack för hjälpen till självhjälpen! Man lär sig nya saker varje dag.
 
ANNONS