Annons

Ny kamera..

Produkter
(logga in för att koppla)

chrissi

Medlem
Hej! Har nu en minolta 600 classic, men skulle vilja byta till något snabbare och till något som tar bilden när man vill... Lånade en nikon för många år sedan tror att det var en f3, den var så trevlig! 11 000 skulle han ha för den då. Hur är de nya nikon? är det någon som har någon att rekomendera.Kan kosta mellan 10 000-20 000 kr.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Inbegriper budgeten objektiv? I så fall måste det nog bli begagnat, kanske F3 eller F4. Annars får väl smak avgöra mellan F100 och F5.
 

klasg

Aktiv medlem
Chrissi vad f*n menar du med: "tar bilden när man vill..." Lever din kamera ett eget liv kanske...;), Min gör det inte! Du kan väll förklara... /KG
 

chrissi

Medlem
Hejsan!
Har inte räknat in objektiven. Vad jag menar med att den inte tar när jag vill.. den fokuserar för långsamt(fram och tillbaka) och då kan det vara försent... nikon kameran jag lånade fokuserade på nolltid och tog på sekunden.. det var sådan skillnad. Det är inte så att jag är helt missnöjd med min minolta har tagit många bilder som jag är nöjd med. Men det är ett litet irretations moment när den inte kan bestämma sig.... Det första min förra lärare sa när han såg vad jag hade för kamera, har du en sådan där kamera som inte tar när man vill att den ska ta.. Det var verkligen skillnad på den kameran jag lånade.Har samtidigt svårt att skiljas från min vän. Det lutar nog åt en nikon ändå.. Vad vet jag inte, det som gäller är väl att ut och känna! frågan är om man skall ha något äldre eller nytt.
 

NixXxoN

Aktiv medlem
Snabb AF!

Du ska väl knappast ha något gammalt om du vill ha snabb AF!!! Du behöver inte heller byta märke til Nikon för att få snabb AF, bara byta modell.
Men vill du ha en nikon så köp:)
 

klasg

Aktiv medlem
Vad fotograferar du, Chrissi och hur viktigt är det med snabb autofokus. Även om min AF är hyfsat snabb så andvänder jag det sällan... Och snabbast autofokus har väll ändå Canon, och inte Nikon, speciellt inte en gammal Nikon som Jossy så riktigt påpekade!!! /KG
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Re: Minolta ..

Har nu ägt en Nikon F80 sedan den kom ut på marknaden och jag har bara gott att säga om den modellen!

Jag valde att köpa ett billigare hus och lägga krutet på gluggarna men känner redan att jag vill ha en F100 som komplement.

Fokuseringen i F80 är tillräckligt snabb för mig och den är inte speciellt dyr heller. Annars rekommenderar jag Canon EOS 30 eller 33 och kanske Minoltas senaste Dynax 7. Alla är toppenhus, men har du gluggar till 600an vill du nog fortsätta använda dem och då är ju svaret givet, eller hur?
 

chrissi

Medlem
Hej! :)
Vad jag fotograferar? jag fotar det mesta som faller mig in..jag är mycket för människor i alla slags arrangerade miljöer. Nu blir jag osäker på vad det var för typ av nikon.. det var så många år sedan, kunde inte köpa den då av ekonomiska skäl. Den skulle då kosta 11000 (huset). Det är inget fel på minolta! men det kändes så rätt med kameran jag lånade.. vad det nu var för modell..
Är det någon som har någon kameramodell att rekomendera så blir jag alltid glad. En annan fråga, jag söker labb plats i stockholms området, färg och sv. Jag är intresserad!
 

chrissi

Medlem
Fotar inte bara arrangerade bilder.. även ögonblicksbilder. Jag vill inte gå miste om ett ögonblick jag vill fånga på en bild.
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Ja, är det så allvarligt då är det F100 som gäller. Ingen mening att köpa något som du ändå tror att du kommer att växa ur med tiden ..

Vi kanske får mängdrabatt om vi köper två tillsammans?
 

klasg

Aktiv medlem
Jenny, varför tycker du att det är så viktigt med snabb AF om du plåtar människor (och ögonblicksbilder), många som just fotograferar människr andvänder sig av Hasselbladare utan autofokus... Snabb AF brukar väll vara intressantast för sport/actionfotografer. Och är det så att du redan har samlat på dig en hög Minolta objektiv så vore det dumt att byta system, för du får ju aldrig, ens i närheten ut lika mycket pengar i andrahand som vad dem kostade i inköp. Jag vet att du är intresserad av Nikon, men jag tror att en Minolta Dynax 7 eller Dynax 9 skulle kunna passa dig... Så slipper du köpa en massa objektiv (om du inte är rik. Då kan du ju kasta din kamera i sjön, med alla tillbehör och köpa upp hela Nikons sortiment). Här är en länk till Minolta så... /KG
 

julgus

Aktiv medlem
tycker personligen att snabb af är särskilt bra vid porträtt fotografering.. särskilt om man har med barn att göra som har svårt att stå still. Med valbar autofokus punkt så kan man lägga fokus var man vill utan att behöva omkomponera bild utsnittet så mycket innan fotograferings tillfället.
/Johan
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Vafan, sluta hacka på damen. Svara på hennes frågor istället för att pracka på henne era egna ideal. Det är väl ingen sekt, det här?
 

nikolaj

Aktiv medlem
Snabb autofokus delvis objektivberoende

Det är inte bara kameran som styr hur snabbt autofokusen jobbar utan även vad för optik som sitter på, tex så Canons 85/1,2 mycket långsammare än 28-70/2,8 förmodligen pga att det är mer glas som skall flyttas vid fokuseringen. Det kan vara bra att prova. Jag kan rekommendera Nikons F-5 med 80-200/2,8D om du vill ha riktigt snabb fokusering, även kombinationen F-100 och 80-200/2,8D är nästan lika snabb.
Lycka till
Nikolaj
 

chrissi

Medlem
Hej alla glada!
Varför det är så viktigt med snabb autofokus?
För mig och för säkert många andra är det väldigt viktigt att ha en kamera som tar bilden när man själv vill, man ser bilden framför sig och pang så vill man ha den, sekunden senare ser bilden annourlunda ut. Det ska inte velas fram och tillbaka... Man vill fånga just ett ögonblick och en känsla, ett blick eller ett möte. Det är inte bara i FOTBOLL man vill fånga just det där ögonblicket... Jag fotar mycket människor och har ständigt min kamera med mig. Då om jag ser det speciella "ögonblicket" så är det just det jag vill ha.En bild förändras snabbt. Även med mina arrangerade bilder uppstår oväntade ögonblick som just jag vill frysa.

Tack för tippsen om olika modeller och objektiv, nu gäller det att bestämma sig. Det där med fler rabatt lät ju intressant.. nikon F100 eller nikonF5? vad sklijer dom åt? Visst jag har ett gäng objektiv till min minolta, som jag vet att jag förlorar pengar på att sälja. Men känslan att vara 100% nöjd överväger. Visst jag blir lite fattig framöver..

Jag är öppen för förslag..














:) :) :) :D :) :)
 

klasg

Aktiv medlem
Glada Jenny, Om jag ska komma med ett konkret förslag så blir det Nikon F5, den verkar helt enkelt mycket bättre. Vad har du för Minolta prylar? Hör av dig om du funderar på att sälja dem, då skulle jag kunna vara intresserad... /KG
 
ANNONS